Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan kustroute met kind - Forum Wereldfietser

Balkan kustroute met kind

Hoi! We hebben onze zinnen gezet op de Balkan kustroute (Erik van den Boom / Paul Benjaminse uitgeverij) met ons zoontje van 4. (Hij fietst dan tandem met het follow-me systeem op zijn WOOM 3 of zit op mijn zadelbuis zitje.)
Heeft iemand ervaring met deze route en misschien zelfs ook met kinderen gedaan? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen qua klimmen en drukte op de weg.

We zouden reizen half april dit jaar van Zuid naar Noord (Triëst).
Geen ervaring met kinderen, de route van Erik gaat aardig door het binnenland als ik me het goed herinner, de wegen daar zijn niet overal super al is het ook al weer 15 jaar geleden dat ik daar was. Kom je op de echte kustweg dan is april begin mei nog wel te doen als niet ook Duitsland en Oostenrijk een paasvakantie of iets dergelijks hebben. Het drukst is het in en om de bebouwde kommen. Klimmen zijn soms lang maar geleidelijk en helemaal afhankelijk van je conditie beter of slechter te doen max is zo'n 8% (beide richtingen)
Meer zou ik me zorgen maken om de temperatuur (ook zo vroeg al) en de soms uit het noorden komende Bora, die kan de boel aan de kust echt plat leggen. Je zal onderweg dan soms ook slagbomen tegenkomen waarmee de weg afgesloten kan worden.
In 2023 heb ik het traject Triest - Split in ongeveer de eerste week van Mei gefietst, in plusminus 10 dagen.

Mijn ervaringen (geen ervaring met kinderen, dus weet niet hoe kind-geschikt het is)
*Over het algemeen rustige wegen. Eigenlijk was alleen het stuk in Split richting de ferry naar Italie iets te druk naar mijn smaak, maar ik weet niet meer of dit stukje 'zelfgemaakt' of bij de officiële route hoort. Ik ervoer dit stuk vooral als druk omdat de weg ietwat smal was en er veel vrachtwagens reden. Hier heb ik veelvuldig de stoep gepakt.

*In de binnenlanden van Istrië: de route volgt een paar keer onverharde paden. 1 van deze paden was een voormalige spoorlijn, maar dit pad was heel erg stuiterig. Hier ben ik uiteindelijk op de weg gaan fietsen omdat mijn tempo uiteindelijk te laag lag om nog echt leuk te zijn. Wegdek was bedekt met vuistgrote keien zeg maar en knie-diepe kuilen...

*de route gaat over een aantal eilanden. Ik fietste over respectievelijk Cres, Rab en Pag. Niet alle ferries tussen de eilanden onderling en naar het vasteland hebben continue-diensten. Enige vorm van planning is handig ;)

Het fietsen over de eilanden vond ik verder wel erg leuk trouwens.

*Na Slovenië uit, Kroatië in gefietst te zijn had ik tot vlak voor Split zo goed als geen meter vlak meer. Het is continue klimmen en dalen. Op een enkel steil stukje na vond ik het over het algemeen nog prima te doen. Beschouw dit klimmen gewoon positief: uitzichten zijn best mooi.

*Overnachtingen boekte ik niet van te voren. Campings kwam ik gewoon aanwaaien, was nooit een probleem. Ook paar keer 'stenen accomodatie', dat boekte ik meestal eind van de ochten/begin van de middag voor diezelfde avond.

*Qua weer heb ik een paar mooie, en een paar slechte dagen gehad. Dit hoort een beetje bij fietsreizen, en is imo een kwestie van de meerdaagse vooruitzichten in de gaten houden. Ik zou hierom de route in april/mei iig niet skippen.

Mijn daggemiddelde lag in Kroatië aanzienlijk lager dan in het gedeelte Nederland-Slovenië; dit vooral door de ferries en door het continue klimmen.
Als je route over de eilanden gaat dan is Cres wel een uitdaging, om bij de veerboot naar Istrië te komen moet je een flinke bult over (andersom viel me die toen wel tegen) en ook op de andere eilanden moet je vaak over een flinke bult om aan de andere kant te komen. De veerboten zijn in het voorjaar nog niet ingesteld op toeristen dus soms ontkom je er niet aan om heel vroeg op te staan om niet een dag niks te doen, al is dat natuurlijk ook een optie. (dat betekent dus 2 afvaarten per dag ('s morgens en 's avonds één)