In 2023 heb ik het traject Triest - Split in ongeveer de eerste week van Mei gefietst, in plusminus 10 dagen.
Mijn ervaringen (geen ervaring met kinderen, dus weet niet hoe kind-geschikt het is)
*Over het algemeen rustige wegen. Eigenlijk was alleen het stuk in Split richting de ferry naar Italie iets te druk naar mijn smaak, maar ik weet niet meer of dit stukje 'zelfgemaakt' of bij de officiële route hoort. Ik ervoer dit stuk vooral als druk omdat de weg ietwat smal was en er veel vrachtwagens reden. Hier heb ik veelvuldig de stoep gepakt.
*In de binnenlanden van Istrië: de route volgt een paar keer onverharde paden. 1 van deze paden was een voormalige spoorlijn, maar dit pad was heel erg stuiterig. Hier ben ik uiteindelijk op de weg gaan fietsen omdat mijn tempo uiteindelijk te laag lag om nog echt leuk te zijn. Wegdek was bedekt met vuistgrote keien zeg maar en knie-diepe kuilen...
*de route gaat over een aantal eilanden. Ik fietste over respectievelijk Cres, Rab en Pag. Niet alle ferries tussen de eilanden onderling en naar het vasteland hebben continue-diensten. Enige vorm van planning is handig
Het fietsen over de eilanden vond ik verder wel erg leuk trouwens.
*Na Slovenië uit, Kroatië in gefietst te zijn had ik tot vlak voor Split zo goed als geen meter vlak meer. Het is continue klimmen en dalen. Op een enkel steil stukje na vond ik het over het algemeen nog prima te doen. Beschouw dit klimmen gewoon positief: uitzichten zijn best mooi.
*Overnachtingen boekte ik niet van te voren. Campings kwam ik gewoon aanwaaien, was nooit een probleem. Ook paar keer 'stenen accomodatie', dat boekte ik meestal eind van de ochten/begin van de middag voor diezelfde avond.
*Qua weer heb ik een paar mooie, en een paar slechte dagen gehad. Dit hoort een beetje bij fietsreizen, en is imo een kwestie van de meerdaagse vooruitzichten in de gaten houden. Ik zou hierom de route in april/mei iig niet skippen.
Mijn daggemiddelde lag in Kroatië aanzienlijk lager dan in het gedeelte Nederland-Slovenië; dit vooral door de ferries en door het continue klimmen.