Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handlebar fitting voor zelfgebouwde Surly LHT - Forum Wereldfietser

Handlebar fitting voor zelfgebouwde Surly LHT

Hallo allemaal

Ik heb enkele jaren geleden zelf een Surly LHT trekkingfiets opgebouwd vanaf frame. Ik koos toen voor drop bars, maar na een lange tocht van 2000km dwars door Marokko ben ik tot de conclusie gekomen dat dat stuur geen goede match is voor mij. Ik zou dus graag voor een andere optie willen gaan, maar ik weet niet goed hoe dit best aan te pakken, zonder te veel trial en error. Veel fietsenwinkels bieden een bike fitting aan maar dat is dan vooral in het kader van de aankoop van een nieuwe fiets.
Ik zou het liefst in een winkel willen langsgaan waar ze een breed assortiment aan handle bars hebben, een expertise in trekkingfietsen en waar ze me willen helpen met een bestaande fiets.
Ik ga op 24 Januari naar het festival in Alkmaar en was aan het overwegen om deel te nemen aan de workshop bike fitting maar ik weet niet goed wat daar van te verwachten en of dit mij hiermee zou kunnen helpen.
Als iemand een goede referentie heeft waar ik met dergelijke vraag terechtkan, dan hoor ik het graag. Ik kom uit Belgie, maar ik heb er geen probleem mee om er een tripje Nederland mee te combineren indien iemand daar een goede referentie heeft.
Alvast bedankt
Kris
Surly dealer JustPedal staat waarschijnlijk ook op de beurs. Die heeft vast een goed antwoord.

Er zijn meer mensen die LHT met flatbar rijden.
Bij zo'n vraag helpt het waarschijnlijk om door de Afbeeldingen heen lopen die Google bij <Surly LHT handlebar> levert. Dat zegt nog weinig over de goede match, maar je krijgt wel een indruk van wat anderen gekozen hebben.
Ik zou inderdaad even contact opnemen met Jelle van JustPedal, die heeft wel ervaring met een stuur-fit, is mij in ieder geval heel goed bevallen.
Wil je weer een racebocht, of nu een recht stuur? Zelf ben ik een grote fan van racebochten, maar niet elke is dan even fijn. Eerst had ik een 46 cm Nitto Noodle bar, maar daar kreeg ik toch wat last van in mijn nek en schouders. Hij was gewoon te breed voor me. Ik heb nu een Nitto B135 van nominaal 45 cm, maar met meer flare zodat de remgrepen best wat dichter bij elkaar zitten. Dit is een heel klassiek randonneur stuur.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb alvast een bericht gestuurd naar JustPedal met de vraag of ze aanwezig zullen zijn op de wereldfietser beurs.

@Wim, ik heb even het exacte model opgezocht dat ik momenteel gebruik en ik denk dat dit hetzelfde is dan die van jou. Van mijn vroegere bestelling:

Nitto B135AA Track Racing Drop Bar - 25.4 mm - silver
Bar width: 450 mm

Gezien mijn mindere ervaring met mijn huidig stuur, kijk ik liever uit naar een ander type dan een racebocht.

Zonder enige ervaring ermee te hebben, lijkt me het Koga Alee Denham Stuur wel interessant maar geen idee of dit een goeie optie zou zijn voor mij. (De stuurpen zal hoogstwaarschijnlijk ook sowieso moeten vervangen worden gezien mijn huidige stuur een diameter van 25.4mm heeft.) Vandaar dat ik graag eens te rade zou gaan bij een winkel met een uitgebreid assortiment waar er een deftige fitting zou kunnen gebeuren met enkele mogelijke modellen.
Kris,

Misschien heb je iets aan onderstaande info.
Ik rijd zelf op een Surly ogre en heb er momenteel, na een lange zoektocht over rise en hoek, een Ergotec riser bar op zitten.

https://www.ergotec.de/nl/producten/len ... -31-8.html

Ik heb er twee bar ends in het midden op geplaatst, ingewikkeld met bar tape en korte bar ends aan de zijkanten. Stuurpen is 100mm en ik ben 186 cm.
Het lijkt hiermee erg op een Denham stuur en ik ben er zeer tevreden over. Zowel bij bikepacken als over de weg fietsen.

Afbeelding

gr.

Jeroen