Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste (kleine) beschadiging nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste (kleine) beschadiging nieuwe fiets

Ach uiteindelijk komen overal krassen op. Dit waren ooit drie mooie RVS bidons met een fraaie finish (en dan heb ik ze nog niet eens een keer laten vallen) ;)
DSCN7469.JPG
Beste forumleden,

Bedankt voor jullie reacties en zienswijzen. Ondertussen heb ik de beschadiging geaccepteerd; als ik fiets valt de beschadiging me niet eens op, behalve als ik er specifiek op let. Ook doet de beschadiging niets af aan de functionaliteit.
Proficiat FavouriteSongs, je hebt het pad nu volledig doorlopen ;-)
Gelijk om het draadje nieuw leven in te blazen, ben ik vanmiddag uit werk opweg naar dorp op mijn plaat gegaan in de sneeuw/slush.

Zo zuinig dat ik ben op mijn net 1 jaar geweest 'vrij nieuwe' als in zeer zeer nette staat Stevens P18 welke net de 9000km heeft aangetikt.

Is nu dus het rechter handvat het aluminium diep gekrast, de rechter rem hendel heeft een schaafplekje maar is volgens mij niet krom.
En de tubus voordrager rechts is naar het lijkt heel ligt gekrast aan de onderkant.
Daarbij heeft mijn edge 1040 solar een knal gehad waarmee gelukkig alleen het beschermhoesje kapot is gegaan.
De houder hiervan is eveneens gebarsten aan de binnenkant waardoor het apparaat losser zit.
Verder in het donker met een bouwlamp kon ik zo niks vinden of opmerken.

Op een zere linker knie na en aardig wat gevloek met een flink teleurstellend gevoel, volgens mij gelukkig niets ernstigs.

Zo trots in de sneeuw als ik vanochtend nog was, zo terughoudend voel ik mij om morgen vroeg weer op pad te gaan met de fiets, immers heb ik geen andere keuze.

Trotse foto van vanochtend rond een uur of 6:30.
20260105_063843.jpg
Leontje schreef:
ma 05 jan, 2026 20:35
Op een zere linker knie na en aardig wat gevloek met een flink teleurstellend gevoel, volgens mij gelukkig niets ernstigs.
Ik zou me niet zo'n zorgen maken om de fiets. Dat is slechts een gebruiksvoorwerp. Veel belangrijker lijkt me je eigen lichaam. Een val zijwaarts kan lelijke gevolgen hebben. Er zijn vele mensen die op die manier hun pols, arm of heup breken. En dan ben je zo maanden uit de roulatie. Soms lijkt er behalve een beurse plek en wat stijfheid niets aan de hand, maar komen de echte klachten veel later.

Veel succes, en rij voorzichtig!
Je kunt eens overwegen om winterbanden in de winter te monteren. Die hebben mij op de fiets gehouden in de winter. Van bijvoorbeeld Continental. https://www.continental-tires.com/produ ... i-premium/
IMG_6045.png
Wij hebben die vanochtend gebruikt, nadat ze jaren nutteloos in de schuur hingen, bleek erg effectief.
Fijne banden die Conti winterbanden.

Als het nog gekker moet heeft onder andere Schwalbe ook spijkerbanden (-:
Leontje schreef:
20260105_063843.jpg
Een mooie foto van een fiets (en berijder) die de sneeuw getrotseerd heeft.

De vermelde krassen op je fiets vallen op zich mee. De GPS moet je wel ff na laten lopen misschien (ook qua waterdichtheid). En gelukkig ben je er zelf niet slecht van af gekomen.
De knie voelt wat beurs en is wat dikker, dus dat is hard genoeg aangekomen.
Maargoed, lopen en werken en fietsen kunnen we nog! :lol:

Wat betreft de banden zitten er Schwalbe Marathon Plus Tour onder, deze hebben al flink profiel op zich.
Ik heb wel eens aan winterbanden gedacht, maar is dit nou echt de moeite waard?
Is het verschil duidelijk merkbaar? Je staat immer altijd nog maar op 2 kleine contact punten waardoor het mij een beetje placebo lijkt.

Schade valt aanzich mee, gelukkig niets op het frame mede dankzij de Ortliebs achterop.
Rem greep heb ik eventueel nog een mat zwarte lak stift voor om bij te tippen.
Handvat weet ik zo niet, wellicht met de tijd vervangen voor nieuw setje mochten ze nog wat verder versleten zijn.
Zitten er al heel wat uurtjes op, lichte slijtage is al zichtbaar.
Garmin houder heb ik al een nieuwe voor liggen.
Fedor schreef:
Leontje schreef:
20260105_063843.jpg
De GPS moet je wel ff na laten lopen misschien (ook qua waterdichtheid). En gelukkig ben je er zelf niet slecht van af gekomen.
Hoe groot is die kans dat deze niet meer waterdicht zou zijn?
Dan moet hij zeker terug naar Garmin?

Des ondanks, blijft een sneeuw landschap nog altijd ontzettend mooi om te zien en doorheen te fietsen, 8)
Leontje schreef:
di 06 jan, 2026 22:08
Ik heb wel eens aan winterbanden gedacht, maar is dit nou echt de moeite waard?
Is het verschil duidelijk merkbaar? Je staat immer altijd nog maar op 2 kleine contact punten waardoor het mij een beetje placebo lijkt.
Ik denk dat je meer hebt aan wat druk aflaten uit je banden zodat ze meer grondcontact hebben, en door de vormverandering voor en na het “raken van de grond” zal de sneeuw ook makkelijker uit het profiel komen.
Bandjes zijn 47mm en kunnen even uit mijn hoofd 3 tot 5 bar hebben.
Voor zet ik hem altijd rond de 3.7 en achter rond de 4.5 wegens achtertassen waar altijd wat gewicht in zit door regenpak en ander meuk, daarbij wekelijks wat boodschappen, zelf weeg ik 94kg.

Denk niet dat ik veel lager zou moeten zonder de banden kapot te rijden.
Die druk kan toch wel (tijdelijk) veel lager hoor. Ik rij op mn gravelbike met 50mm gravelking banden op 1,2 bar. Zonder problemen.