Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk type fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk type fiets?

SanderVdM schreef:Is hier soms een "frame-kenner" die mij zou kunnen vertellen of een Aluminium 7005-Double Butted-Biaxial frame, geschikt zou zijn voor een geladen fiets? Let wel, ik ben niet van plan er 3000m hoge onverharde bergpassen in Zuid Amerika mee af te fietsen, maar wel fietstochten naar bvb Compostella, Venetie, Rome...
Ik ken namelijk niks van stevigheid van frames (alu of staal)
Een probleem bij aluminium is dat veel fabrikanten er hardstikke goed klinkende namen en begrippen op plakken die uiteindelijk weinig zeggen over de kwaliteit. Double butted zijn alle frames die een beetje kwaliteit hebben. Dat is dus geen bijzonder kenmerk. Biaxial frame zegt vrij weinig, iedere fabrikant probeert zich te onderscheiden met iets bijzonders. Of dit bijzonders ook voor de vakantiefietser geschikt is is altijd een groot vraagteken. Aluminium 7005 zegt wel iets, dit is iig geen slecht niveau aluminium.
Of dit frame werkelijk geschikt is hangt af van de afwerking. Dan komen de volgende vragen aan bod:
*hoe is de geometrie
*zijn er mogelijkheden voorzien om een achterdrager te monteren
*hoe is de kwaliteit van het laswerk.
Om dit te beoordelen zul je minimaal een aantal foto's van je MTB moeten posten. Een volledig zijaanzicht en wat detailopnames van de achterpadden en het bovenste stuk van de achtervork helpen al een stuk verder.

OK, ik zal morgen eens uitpluizen hoe je hier foto's kan plaatsen, en dan eens foto's trekken (nu is het te donker).
Ik weet wel dat er gaatjes zijn voorzien voor een bagagedrager achteraan...

Otto,
Ik heb al vele malen op de sites van Santos, VSF, Avaghon, Koga, Snel, Vlerick enz... gesurfd, maar telkens kom ik toch minstens aan 1600 euro als ik een fiets wil met de voor mij nodige accessoires, (VSF T400 is goedkoper, maar kreeg slechte kritiek in Op Pad omwille van achterpatten aan het frame, iets met losschieten ofzo. Of is dit reeds verholpen?).
En aangezien ik niet meer met mijn MTB zou rijden eenmaal ik een vakantiefiets heb, kwam het wilde idee bij me op, om die MTB gewoon om te bouwen, en dan eventueel later, als ik buiten europa zou gaan, een echte goeie vakantiefiets te kopen...


alvast al bedankt voor de hulp!!
Sander

SanderVdM schreef:OK, ik zal morgen eens uitpluizen hoe je hier foto's kan plaatsen, en dan eens foto's trekken (nu is het te donker).
Ik weet wel dat er gaatjes zijn voorzien voor een bagagedrager achteraan...

Otto,
Ik heb al vele malen op de sites van Santos, VSF, Avaghon, Koga, Snel, Vlerick enz... gesurfd, maar telkens kom ik toch minstens aan 1600 euro als ik een fiets wil met de voor mij nodige accessoires, (VSF T400 is goedkoper, maar kreeg slechte kritiek in Op Pad omwille van achterpatten aan het frame, iets met losschieten ofzo. Of is dit reeds verholpen?).
En aangezien ik niet meer met mijn MTB zou rijden eenmaal ik een vakantiefiets heb, kwam het wilde idee bij me op, om die MTB gewoon om te bouwen, en dan eventueel later, als ik buiten europa zou gaan, een echte goeie vakantiefiets te kopen...


alvast al bedankt voor de hulp!!
Sander
Dan moet je rekening houden met problemen als:
- zwabberende voorvork bij bagagebelasting op de vork
- geometrie die niet op bagage is afgestemd (veelvoorkomend: fiets die stijgerd als een paard bij enkel bagage achteraan in een klim)

Zou de onderdelen van die Bulls overzetten op een Santos framesetje,
http://www.meilenweit.net/cgi-bin/gross.cgi?25013
,heb je een mooie vakantiefiets waar je ook prima mee kan mountainbiken.

Als je geld teveel hebt kun je altijd een nieuwe fiets kopen, maar dan zou ik althans ook gelijk echt meer uitgeven. Als je het eventjes kalm aan wilt doen om ook te ontdekken wat je nu echt wilt, dan zou ik die atb gewoon gebruiken. Als die goed van maat is kun je daar vast wel een tijdje lekker op fietsen.
Wat heb je dan nodig?
Voor en achter dragers. Old Man Mountain Sherpa is een goede voordrager voor gebruik met vering.
Snelle banden. Schwalbe Big Apple moet een stuk sneller gaan, en heel blijven.
Misschien een stuurpen die het stuur iets hoger brengt zodat je wat comfortabeler zit.
Een lekker zadel voor de lange afstand zoals een geveerde Brooks.
Barends voor wat andere handposities.

Veel plezier,
Wim

Willem Jongman schreef:Als je geld teveel hebt kun je altijd een nieuwe fiets kopen, maar dan zou ik althans ook gelijk echt meer uitgeven. Als je het eventjes kalm aan wilt doen om ook te ontdekken wat je nu echt wilt, dan zou ik die atb gewoon gebruiken. Als die goed van maat is kun je daar vast wel een tijdje lekker op fietsen.
Wat heb je dan nodig?
Voor en achter dragers. Old Man Mountain Sherpa is een goede voordrager voor gebruik met vering.
Snelle banden. Schwalbe Big Apple moet een stuk sneller gaan, en heel blijven.
Misschien een stuurpen die het stuur iets hoger brengt zodat je wat comfortabeler zit.
Een lekker zadel voor de lange afstand zoals een geveerde Brooks.
Barends voor wat andere handposities.

Veel plezier,
Wim
die stuurpen die wat hoger kan is inderdaad echt een must als je met lowriders rijd. Sturen wordt dan een iets zwaardere taak, een rechtere houding kan dit grotendeels compenseren. (gemerkt op mijn laatste reis waar ik de verstelbare stuurpen veel heb gebruikt)

Van verstelbare stuurpennen ben ik althans niet zo'n liefhebber. Ze zijn allemaal minder stijf, ze gaan kraken, en ze kosten ook nog eens flink meer.
Wim

Willem Jongman schreef:Van verstelbare stuurpennen ben ik althans niet zo'n liefhebber. Ze zijn allemaal minder stijf, ze gaan kraken, en ze kosten ook nog eens flink meer.
Wim
inderdaad is het kunst om er een goeie te vinden.
syntace heeft bijvoorbeeld erg degelijke systemen. Helaas zijn deze wel iets minder compatibel met een ortlieb of vaude stuurtas.
(edit: ik lees nu net op de site van idworks dat deze wel compatibel zijn)

Dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat ze duuuur zijn. Wat is er tegen een goede vaste pen in de juiste lengte en met de juiste hoek? Pennen van bijvoorbeeld 40 graden zijn inderdaad wel wat moeilijker te vinden, maar bijvoorbeeld X-tas-Y heeft een heel betaalbare waar niets mis mee is.
Wim

Willem Jongman schreef:Dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat ze duuuur zijn. Wat is er tegen een goede vaste pen in de juiste lengte en met de juiste hoek? Pennen van bijvoorbeeld 40 graden zijn inderdaad wel wat moeilijker te vinden, maar bijvoorbeeld X-tas-Y heeft een heel betaalbare waar niets mis mee is.
Wim
Als ik lange, vlakke wegen heb, rij ik graag met mijn stuur wat lager om de wind te kunnen trotseren.
Als ik veel moet klimmen en afdalen, heb ik liever een wat comfortabelere rechtop-zit om de armen te ontlasten. Dit kan je op één reis enkel gemakkelijk bereiken met een stuurpen die verstelbaar is.

ottovds schreef: Als ik lange, vlakke wegen heb, rij ik graag met mijn stuur wat lager om de wind te kunnen trotseren.
Als ik veel moet klimmen en afdalen, heb ik liever een wat comfortabelere rechtop-zit om de armen te ontlasten. Dit kan je op één reis enkel gemakkelijk bereiken met een stuurpen die verstelbaar is.
Tsja, dat is voor mij een van de reden om een racebocht te gebruiken. Vlindersturen hebben ook hoge en lage handposities. De verstelbare stuurpen is dus niet de enige oplossing.

Sjirk

SjirkM schreef:
ottovds schreef: Als ik lange, vlakke wegen heb, rij ik graag met mijn stuur wat lager om de wind te kunnen trotseren.
Als ik veel moet klimmen en afdalen, heb ik liever een wat comfortabelere rechtop-zit om de armen te ontlasten. Dit kan je op één reis enkel gemakkelijk bereiken met een stuurpen die verstelbaar is.
Tsja, dat is voor mij een van de reden om een racebocht te gebruiken. Vlindersturen hebben ook hoge en lage handposities. De verstelbare stuurpen is dus niet de enige oplossing.

Sjirk
met andere woorden spreken we hier dus van een verschil in stijl, geen van beide zal over het algemeen beter zijn. Iedere fietser bepaald dit gewoon naar eigen smaak...
(einde van deze discussie?)