Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk type fiets? - Forum Wereldfietser

Welk type fiets?

Hallo,

Ik heb net m'n eerste "grotere" fietstocht achter de rug: de route van Paul Benjaminse van Leuven naar Parijs. Onderweg nog 2 wereldfietsers tegengekomen uit Nieuw Zeeland, en sindsdien de smaak te pakken gekregen. Deze fietstocht heb ik echter op een tamelijk oude Norta Expedition hybrid gereden, die van m'n vader is (ikzelf ben 19).
Nu zoek ik een goede fiets om de komende jaren Europa te doorkruisen (LEJO route, NSCR,...). Deze fiets liefst binnen het budget van een student ;-) (max 1500 euro). Welk merk/type fiets kunnen jullie aanbevelen? (ik beschik reeds over vaudetassen voor en achter)

Bedankt!
Sander

Dan kom ik met een wedervraag: Heb je voorkeur voor 26" of 28" wielen? Een voorkeur voor aluminium, of een stalen frame? Maar mogelijk overvallen deze vragen je.
Tip: Neem het draadje Fiets advies eens door, en laat het eens op je inwerken. Heel verhelderend. :wink:

Gr. Marco

hallo,

De fiets zou de komende jaren toch enkel gebruikt worden voor grote fietstochten binnen (West-)Europa, dus voornamelijk geasfalteerde wegen. Hieruit maak ik op dat 28 inch beter zou zijn? Persoonlijk hou ik niet van zo'n racefietsstuur zoals op een randonneur staat. Aluminium of staal frame maakt me niet zoveel uit, zolang het maar stabiel blijft met behoorlijk wat bagage (20 à 22kg).
Verder blijft de prijs een belangrijke beperking (max 1500euro), zodat de meeste nieuwe koga's, idworx en santos fietsen helaas buiten bereik blijven. Welke andere merken bieden degelijke trekkingfietsen aan voor zware bepakking?

Bedankt!
Sander

Kijk zeker eens naar de Fahrradmanufaktur T400. Deze fiets staat hier op 't forum, zeker gezien de prijs, bekend als een ongekend succesnummer, mag ik toch wel zeggen.

O.a. mede-forumbezoeker Whisky (en meer mensen) is een zeer enthousiast gebruiker van deze fiets. Hier lees je van z'n ervaringen met de fiets. Hij heeft meerdere verre reizen met de fiets gemaakt, en is op dit moment onderweg naar (of reeds aangekomen in) Tibet. Overigens fietst hij wel met de Rohloff-uitvoering. En die is boven jouw budget. Maar ook in derailleur-uitvoering moet het een killer van een fiets zijn.

Succes met je keuze.

Edit: Via Fahrradmanufaktur - Ausländische Händler kwam ik op 'n dealer in Brussel:Lamaisonduvelo.

En via dit topic, stuitte ik ook nog op het tevens Duitse Gudereit. Wel weer naar de derailleur-uitvoeringen kijken uiteraard. En daar is ook niets mis mee, natuurlijk.

hallo,

Inderdaad, de fahrradmanufaktur T400 lijkt me een prachtige fiets, binnen de prijsgrenzen. Is deze fiets uit te rusten met Brooks zadel, bidons, pomp, en evt een vlinderstuur? Ik vind de site van fahrradmanufaktur nogal onduidelijk omdat het enkel in het duits is :-).

Bedankt!
Sander

Natuurlijk kan dat. Maar uiteraard wordt de fiets 'standaard' geleverd. Maar 't staat je vrij om 't meegeleverde zadel, stuur en pomp opzij te vervangen.

Een fietsenmaker wees mij oveigens wel op 't volgende: "De velgen, spaken en ketting zijn van iets mindere kwaliteit". (Hij bedoelde dit overigens in vergelijking met de Santos Travelmaster). Maar ja, wat wil je voor zo'n prijs. Dat zijn toch dingen, die je later naar betere kwaliteit kunt opwaarderen.

En o ja, hier lees ik dat de Continental City Contact die standaard op de fiets zit, niet de meest favoriete band voor de vakantiefietser is. Maar ja, ook nu weer: Wat wil je voor die prijs...?

Graag gedaan trouwens. :wink:

Gr. Marco

SanderVdM schreef:Inderdaad, de fahrradmanufaktur T400 lijkt me een prachtige fiets, binnen de prijsgrenzen. Is deze fiets uit te rusten met Brooks zadel, bidons, pomp, en evt een vlinderstuur? Ik vind de site van fahrradmanufaktur nogal onduidelijk omdat het enkel in het duits is :-).
De T400 is een confectiefiets beschikbaar in enkele standaard framesizes. Ik raad je aan er een uitgebreid rondje op te fietsen. Persoonlijk vind ik het stuurgedrag vervelend (niet lui maar erg gevoelig en direct sturend) en dat was voor mij een afknapper. Ook moest ik hem diezelfde dag nog bestellen omdat de fabrikant niet veel modellen van dit jaar meer had liggen. Verkooppraatjes en dan haak ik al snel af ;) Dit was trouwens een vrij grote dealer in Duitsland.

Natuurlijk kun je er een ander zadel en stuur op zetten. Een vlinderstuur heb je al voor drie tientjes en een Brooks zadel vanaf ca. 60 euro geloof ik, afhankelijk welk type zadel je neemt. Belangrijkste is hoe jij je voelt op de fiets en of het frame bij je lichaam past. Als de arm- of beenlengte niet goed is dan zit je op het beste ingereden zadel nog niet lekker.

Je kunt ook denken aan een Vlerick. Die zitten in De Pinte, vlakbij jou zo te zien.
Zij maken fietsen op maat. De prijs is wat hoger dan een T400, maar is het dan ook waard. Of het de moeite waard is voor je moet je zelf natuurlijk bepalen. Je hebt dan wel een gerenommeerde specialist die bij je "om de hoek" gevestigd is!

De T400 lijkt me zeker geen slechte keuze als hij je bevalt, waarschijnlijk het meeste waar voor je geld. Ik zou zelf eens met Vottorio gaan praten, daar kun je het beste een afspraak voor maken dan hebben ze alle tijd voor je. Ik ken zelf geen zaak waar je beter geholpen wordt, en je zult er versteld van staan wat je daar voor 1500Euro kunt laten maken. Snel in Utrecht is nog een optie, maar dat vindt ik al weer meer een "warme broodjes winkel" (persoonlijke mening natuurlijk ;-)).

O, en even bij Erik in de Vakantie fietser in Amsterdam langs, natuurlijk. Hij heeft ook de T400 staan en diverse andere goede tour fietsen.

Success,

Stijn

Nu heb ik ook eens gekeken op de site van Snel, en die fietsen bevallen mij eigenlijk wel. Vooral de Snel Safari LX.
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Op het net kwam ik ook enkele tegenstrijdigheden tegen, op enkele sites werd vermeld dat de Snel Safari LX, tubus bagagedragers heeft, maar op de Snel site staat Safari Alu dragers...?

Bedankt!
SanderVdM

SanderVdM schreef:op enkele sites werd vermeld dat de Snel Safari LX, tubus bagagedragers heeft, maar op de Snel site staat Safari Alu dragers...?
Met bijbetalen zal je vast voor de Tubus kunnen gaan.

Ik had je al uitgebreid gemaild en nu zie ik ook je topic. Giant Expedition 1.0 is voor het gewenste gebruik zeker een goede optie en (ruim) binnen je budget, ook met enkele nuttige aanpassingen er bij (zoals Brooks e.d.).

Ik heb een Snel Safari LX en ben er erg tevreden mee. Nooit ernstige panne gehad en een zwakke laklaag werd keurig binnen garantie opgelost. Toch zou ik nu voor een andere fiets gaan. Na een paar jaartjes Europa toch een langere reis gemaakt waarvoor 26 inch met de mogelijkheid om dikkere banden te monteren eigenlijk handiger is. (In de Safari past max. 42 mm.) Ook als je het binnen Europa leuk vindt om onverharde wegen te befietsen is dat laatste misschien niet noodzakelijk, maar wel comfortabel.

Bedenk dat een goed frame heel lang meegaat. Dus ook al begin je dichtbij huis, goede kans dat je binnen een jaar of tien ook een keer wat verder weg wilt als dat goed bevalt of ook in Europa meer onverharde wegen wilt verkennen. Ik zou zeker de Snel Savanne overwegen of een 28 inch fiets zoeken waar minimaal 47 mm banden inpassen en liefst nog breder.

Helemaal met Liz eens. Al hoewel 28inch heel populair is in Nederland (en nog een paar andere Europeese landen), maar zodra je iets verder van huis gaat, kun je alleen nog maar 26inch en 700cc banden/velgen vinden. En misschien denk je, "ik zal toch niet zo snel een velg breken of zonder binnenband komen te zitten". Maar het gebeurt regelmatig en dan sta je aardig te kijken. En daar bij komt nog dat de banden keuzen met 26inch veel beter geschikt is voor bepakt fietsen. Zodra je maar een beetje onverhard gaat wil je de breeds mogelijke banden op je fiets. En dan is een 26inch wiel nog eens sterker. Rol weerstand tussen een 26/28inch is verwaarloosbaar gelijkt als wiel gewicht het zelfde is. etc...., affijn. Als Snel je wat lijkt ga dan voor de "Savanne XT36" 1350.-euro, lijkt me een puik fietsje. (naar mijn bescheide mening)

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Helemaal met Liz eens. Al hoewel 28inch heel populair is in Nederland (en nog een paar andere Europeese landen), maar zodra je iets verder van huis gaat, kun je alleen nog maar 26inch en 700cc banden/velgen vinden. En misschien denk je, "ik zal toch niet zo snel een velg breken of zonder
700c = 28 inch.
Rij je bijvoorbeeld in Rusland dan kun je tot in de dorpjes banden in de maat 700x37c vinden. Voorzien van een beter profiel voor een vakantiefietser dan de daar te koop zijnde 26 inch banden.

Ik heb zelf een aantal jaar met een Fahrradmanufaktur frame gereden, los frame gekocht en zelf opgebouwd. Mijn ervaringen zijn gemengd. Het losse frame is redelijk aan de prijs en beviel mij uiteindelijk niet. Te stijf en oncomfortabel. Het stuurgedrag vond ik daarentegen weer lekker, erg precies in stadsverkeer zonder onrustig te worden op de rechte weg. Wat mij ook stoorde was de lange achtervork. Als je een beetje serieuze versnellingen monteert dan is iedere fabrieksketting te kort. Ook bij transport van de fiets met andere vervoersmidellen was dit vaak een probleem.
Kijk eens voor de grap op wat sites van Britse fabrikanten, bijv. Dawes en Thorn. Die hebben heel wat leuks te koop voor een schappelijke prijs.

Ik heb nog eens nagedacht. Ik heb hier thuis nog een vrij recente mountainbike staan (specificaties zie hieronder). Ik had gedacht dat ik veel geld zou sparen moest ik die (laten) ombouwen tot een vakantiefiets, dwz: andere voorvork (voor bagage), 2 tubus bagagedragers toevoegen, betere remmen (magura HS33), een vlinderstuur, en andere banden.

specificaties Bulls Pro 7.50:

Heren 26", Framehoogte 19"

• Aluminium 7005-Double Butted-Biaxial frame
• Manitou Six ver. VV instelbaar
• geintegreerd balhoofdstel
• Tioga Comp aluminium voorbouw
• Tioga Comp Aluminium stuur
• Magura HS 11 remhendel
• Magura HS 11 hydraulicremmen
• Shimano Deore naven
• Mavic X139 velgen
• Continental Explorer banden
• Shimano M-540 crankstel
• Shimano SPD-Pedalen
• Shimano Deore shifter
• Shimano Deore XT 27-sp. derailleur
• 27-Speed derailleur
• Shimano Deore voorderailleur
• Velo-zadel
• Tioga Comp aluminium zadelpen
• zilver-grijs-mat/zwart-mat
• Tioga Comp Bar Ends

Zou het mogelijk zijn van deze fiets een degelijke kilometervreter ;) te maken? (maw, zijn het frame en de velgen enz.. geschikt denken jullie?)

Bedankt!
Sander

Op zich geen beroerde basis. Maar erg langlevend zal deze niet worden gezien o.a. het geïntegreerde balhoofdsstel. Je zou ook eens kunnen kijken of je een knappe oude stalen ATB op de kop kunt tikken. De modellen zonder verende voorvork gaan vaak voor weinig van de hand. M.i. een beter startpunt dan een moderner type ATB.

Ivo,

Met betrekking tot jouw opmerking 700cc=28inch (29inch trouwens ook). dat klopt, maar in de regel wordt met 700cc een race wiel/band aangeduidt.

Ik heb zelf een Thorn, (mijn vierde frame van hun ondertussen). Naar mijn weten bouwt Thorn hun meeste tour fietsen met een van de langste achtervorken die mogelijk is, speciaal voor hun de langste achtervorken die Reynolds (buizen fabrikant) ooit gemaakt heeft.

Met betrekking to jouw opmerking over het te stijf zijn van een Fahrradmanufaktur frame. dat zie ik zelf eerder als een voordeel voor een beladen tour fiets, dan een nadeel, in ieder geval beter dan een te slap frame. Het hangt natuurlijk af van hoeveel bagage je mee wilt nemen etc.. Maar goed ieder zijn voorkeur.

Sander,

Met betrekking tot het ombouwen van een Aluminium frame. Het hangt erg van het frame af, een te licht aluminium frame zal de krachten het beladen fietsen vaak niet aan kunnen en een gebroken aluminium frame valt niet (of bijna niet) meer te repareren.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef: Met betrekking tot jouw opmerking 700cc=28inch (29inch trouwens ook). dat klopt, maar in de regel wordt met 700cc een race wiel/band aangeduidt.
Dat hangt ervan af met wie je spreekt ;)
Met betrekking to jouw opmerking over het te stijf zijn van een Fahrradmanufaktur frame. dat zie ik zelf eerder als een voordeel voor een beladen tour fiets, dan een nadeel, in ieder geval beter dan een te slap frame. Het hangt natuurlijk af van hoeveel bagage je mee wilt nemen etc.. Maar goed ieder zijn voorkeur.
Stijfheid is inderdaad handig. Maar het moet niet ontaarden in een dusdanig stijve fiets dat je na veel kilometers pijn in je handen en schouders krijgt van de schokken die aan je doorgegeven worden. Stijfheid is belangrijk in zijdelingse richting, voor een vakantiefiets is stijfheid in verticale zin veel minder belangrijk, eerder een nadeel. Fahrradmanufaktur maakt terecht gebruik van geovaliseerde buizen. Maar die zijn m.n. rond het balhoofd op de verkeerde manier geplaatst, een manier die zorgt voor veel verticale stijfheid ipv zijdelingse stijfheid.
De stijfheid compenseren mbv verende onderdelen is m.i. het paard achter de wagen spannen. Je gaat dan meer onderdelen inbouwen die kapot kunnen gaan, onderdelen die door een slimmer ontwerp van het frame niet nodig zijn.
Bij 'gewone' vakantiefietsafstanden >100km heb ik nooit last gehad van het gebrek aan comfort. Gebruikte ik dit frame voor lange toertochten dan had ik er echt veel last van. iig ondervond ik het Fahrradmanufaktur frame voorzien van 35mm banden als oncomfortabeler dan mijn randonneuse van standaard Colombus Brain buizen met 28mm banden.

Is hier soms een "frame-kenner" die mij zou kunnen vertellen of een Aluminium 7005-Double Butted-Biaxial frame, geschikt zou zijn voor een geladen fiets? Let wel, ik ben niet van plan er 3000m hoge onverharde bergpassen in Zuid Amerika mee af te fietsen, maar wel fietstochten naar bvb Compostella, Venetie, Rome...
Ik ken namelijk niks van stevigheid van frames (alu of staal)

bedankt!
Sander

Als ik jou was zou ik merken als Santos, VSF en Koga eens checken. Ik zou nog veel meer tips hebben, als ik de tijd maar had om het hier allemaal neer te pennen. In ieder geval vind je veel op mijn site... Ik ben van Gent, dus we kunnen mss eens afspreken.

www.ottovds.net