Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veerboten Scandinavië - Forum Wereldfietser

Veerboten Scandinavië

Ik probeer me wat moed in te praten om volgend jaar (mei juni) in het koude, natte, dure en alcoholvijandige calvinistische noorden te gaan fietsen. Veel ervaring met veerboten in Zuid-Europa: als fietser kan je daar zo goed als altijd last minute op terecht, ook als de kajuiten en het autodek vol zitten. Hoe zit dat in het noorden? Ik denk in eerste instantie aan de overzet naar Kristiansand, die vanuit Traavemunde naar Zweden of Helsinki-Tallin. Moet je daar lang op voorhand voor reserveren? Zijn er goedkope tickets voor dekpassagiers? Verder ook de kleinere veerboten op de fjorden in Noorwegen, moet je daar systematisch een ticket voor reserveren? Hoe zit het met de frequentie? Hou niet erg van strak geplande schema's als ik op de fiets zit maar dagenlang in havens rondhangen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
CarlW schreef:
wo 31 dec, 2025 10:17
Verder ook de kleinere veerboten op de fjorden in Noorwegen, moet je daar systematisch een ticket voor reserveren?
Nee. Voor fietsers en voetgangers zijn ze tegenwoordig zelfs vaak gratis.

Verder ook de kleinere veerboten op de fjorden in Noorwegen, moet je daar systematisch een ticket voor reserveren? Hoe zit het met de frequentie? Hou niet erg van strak geplande schema's als ik op de fiets zit maar dagenlang in havens rondhangen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Noorwegen is een schathemeltjerijk en zeer ontwikkeld land met een zeer hoge levensstandaard hè :idea: :wink:
Op 'doorgaande' verbindingen gaan er meestal meerdere boten per uur, bijvoorbeeld hier.

En ook naar bijvoorbeeld een eilandje als Sekken met maar 150 inwoners gaan meerdere boten per dag.

Het grootste 'probleem' voor fietsers is eerder dat Noren niet van wachten houden maar liever lekker doorkachelen met hun Tesla, en op steeds meer plekken het leuke veerpontje wordt vervangen door een tunnel waar je met de fiets niet door mag. Maar dan is er altijd een bus waar je fiets in kan.
Hirtshals - Kristiansand is bijna een pontje zo vaak als die oversteken, als je de speedjet neemt ben je heel snel aan de overkant, reserveren voor fietsers is niet nodig, als de ene vol zit dan is er op de volgende wel plek.
Travemunde - Trelleborg is een oversteek waarvoor je beter wel reserveert al is een dag van te voren in jouw periode ook prima, (camping vlakbij de haven (10 min fietsen misschien) Nadeel is dat je dan nog wel een heel stuk door Zweden moet als Noorwegen je doel is. Zelfde gaat op voor Tallin - Helsinki al kun je dan wel weer door het prachtige Åland eiland-hoppen naar Zweden.
Zowel in Zweden als Noorwegen maken veerboten vaak deel uit van het wegennetwerk waardoor ze soms ook gratis zijn. Wel zul je goed moeten plannen of flink op de pedalen moeten staan wil je de aansluiting niet missen want niet allemaal houden ze rekening met fietsers.

Wacht ook niet te lang want in Noorwegen zijn ze druk bezig met tunnels onder water aan te leggen waar je met de fiets niet in zal mogen. Wat er met de veerboten gebeurd op die trajecten is me nog niet duidelijk.
Omdat ik in mei drie Canadese fietsers ben tegengekomen in Spanje, heb ik hun tocht naar de Nordkapp dagelijks gevolgd op CrazyGuy. De schrijver had de plezierige gewoonte om elke morgen vóór het ontbijt zijn verslag te schrijven. Daaruit heb ik de indruk dat er langs de Noorse kust volop veerboten zijn waar fietsers niet voor hoeven te reserveren en niet voor hoeven te wachten. Je doet er alleen verstandig aan om bij het ontschepen te wachten tot de stoet auto's, vooral campers, is gepasseerd, waarna de weg geruime tijd leeg is. Dan zijn tunnels ook geen probleem.
Soms ben je alleen de eerste die van de boot af moet (en wil als je in het ruim bent (vanwege slechte afzuiging en stationair draaiende motoren ook al staat men nog te wachten tot men mag gaan rijden), daarna even wachten is natuurlijk ook best mogelijk. De enige vervelende en onontkoombare tunnel tot nu toe in Noorwegen is die naar de Noordkaap, naar beneden is niet het probleem maar naar boven was geen pretje met vaak camperbestuurders die weinig afstand tot hun voorganger hadden waardoor ze vaak te laat de fietser in de tunnel opmerkten (het ging gelukkig goed)
Ik heb op mijn fietstocht naar de Noordkaap de boot Hirtshals-Kristiansand kort vooraf gereserveerd.
De veerboten in Noorwegen kon ik zo op, als auto’s op het veer kunnen, zijn fietsers gratis! Er is vaak een koffiecorner met wafels, dus heb je gelijk een fijne break tussen het fietsen door. Zelfs veer van Bodo naar Moskenes (Lofoten, 4 uur durend) was gratis.
Ik heb een stuk Hurtigruten terug genomen en die een dag vooraf met hut gereserveerd, begin juli.die moet je overigens wel betalen en is flink aan de prijs.
Ik kan je Noorwegen alleen maar aanraden, fietst heerlijk en de fjorden zijn prachtig.
_Peter_ schreef:
wo 31 dec, 2025 11:14
Wacht ook niet te lang want in Noorwegen zijn ze druk bezig met tunnels onder water aan te leggen waar je met de fiets niet in zal mogen. Wat er met de veerboten gebeurd op die trajecten is me nog niet duidelijk.
Als er een tunnel is wordt de pont i.h.a. opgeheven.
Shrek schreef:
wo 31 dec, 2025 13:24
_Peter_ schreef:
wo 31 dec, 2025 11:14
Als er een tunnel is wordt de pont i.h.a. opgeheven.
Daar ben ik wel bang voor ja, daar is Noorwegen overigens niet uniek in. Sinds de brug bij Antirio (Patras)(Griekenland) zijn de veerboten daar ook uit de vaart. (dat was al in 2004) en ik zie dat die nu weer in de vaart zijn. Omdat de tol niet voor iedereen te betalen lijkt
Bedoeling is om in Zuid-Noorwegen zo lang mogelijk in het binnenland noordwaarts te rijden, Mjölkewegen en zo, en pas vanaf Steinkjer naar de EV1 uit te wijken. Qua tunnels valt dat op het eerste gezicht nog wel mee.