Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Effecten cranklengte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Effecten cranklengte

De conclusie van het rapport

Conclusion
This study revealed that commercially available alterations in crank length of ±10 mm had no effect on mean power output during four-minute intervals performed at a heavy intensity. However, shorter cranks may be particularly beneficial for cyclists suffering with overused hip and knee injuries as decreases in hip and knee flexion around the top of the pedal stroke and reduced non-sagittal plane motion were identified when shorter cranks were used. Shorter cranks also significantly increased anterior pelvic tilt, which has been associated with a reduced risk of lower back injury and improved aerodynamics
moderator2 schreef:
ma 29 dec, 2025 15:59
Gedaan.

Bericht van derdekeer dat nog een verwijzing naar het stack and reach topic bevat zat hierbij, die heb ik teruggeplaatst naar het oorspronkelijke topic.

Titel oké? Of liever wat anders?
Dank!

Wellicht effecten cranklengte op vermogen en comfort
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen, anders dan de relatie die er is met de heuphoek, is dat er een flink verschil per individu bestaat hoe een gewricht in elkaar steekt. Zo kan het zo maar per individu een paar graden schelen hoe een been qua hoek in het heupgewricht, of de knie of enkel steekt.

Tijdens beweging komen hier de omliggende spiergroepen, met hun eigen ontwikkeling ook nog eens bij. Voeg je dit samen dan zie je dat de optimale 'slag' van een trappend been niet 1 perfecte combinatie van hoeken kent. Dat verschilt nogal per individu en is heel sterk van invloed op wat voor jou de optimale grootte van de cirkel is die je voet maakt tijdens het trappen. Bij welke cirkel kun jij per saldo het meeste kracht overbrengen en dit, afgemeten aan de gewenste duur, volhouden.

De reeds genoemde heuphoek is van invloed op de te kunnen leveren output en continuïteit daarvan, omdat er vooral rondom de heup afknellingen van bloedvaten en zenuwen kunnen plaatsvinden. Zaken die de output enorm negatief beïnvloeden.
Dit is een punt waar die kortere cranks een oplossing kunnen bieden. Met kortere cranks maak je namelijk een minder grote cirkel, dus blijven de hoeken groter. Minder afknelling dus.

Een ander potentieel voordeel met kortere cranks is dat je je bovenlichaam platter voorover kunnen houden bij een gelijkblijvende heuphoek. Aerodynamica. Efficiëntie.

Heel grofweg zou je kunnen zeggen dat kortere cranks een voordeel zouden kunnen bieden voor mensen met kortere benen en de meer zittende voorover gebogen fietsers. Maar dir allemaal dus sterk in het licht van het individu en zijn/haar unieke lichamelijke eigenschappen.
Hoe interessant wetenschappelijke studies over het effect van cranklengte op het vermogen ook zijn, voor reisfietsers lijken ze me tamelijk irrelevant. Wat leer je van een verschil bij een inspanning van max. 4 minuten? Het effect op de lichaamshouding lijkt me eerder van belang.

Er is een praktisch punt dat nog niet is genoemd : kortere cranks verminderen de kans op 'heel strike', het aantikken van de achtertassen met je hielen (D : Fersenanschlag). Als je, zoals ik, altijd fietst met klikpedalen zitten je hielen tamelijk ver achter de pedalen. Dan zijn 5-10 mm méér ruimte heel relevant.
de voorkeur voor kortere cranks speelt ook in de triathlon-wereld: het zou de overgang naar het looponderdeel vergemakkelijken.