Hallo! Ik lees al een tijdje mee en neem af en toe deel aan jullie discussies. Nu ben ik, een beetje experimenteel, begonnen met het vertalen van onze reisverhalen naar het Nederlands. Ik nodig jullie dus graag uit om te lezen en gebruik te maken van onze ervaringen.

Als je onze website nog niet kent: ik richt me vooral op goed aangelegde fietsroutes, scheiding van autoverkeer en toeristische fiets­infrastructuur van verschillende soorten, waaronder netwerken van fietsvriendelijke accommodaties en diensten.

Hieronder vind je een paar artikelen die al beschikbaar zijn in jullie taal.

Mijn waarschijnlijk belangrijkste artikel is een collectie van de beste fietsroutes die wij zelf hebben gefietst. De lijst ontstaat door het optellen van punten op basis van meerdere criteria. Aan de ene kant is het mijn persoonlijke selectie, aan de andere kant probeer ik die door een zo objectief mogelijke beoordeling waardevol te maken voor iedereen. Graag nodig ik je uit:

Het beste van het fietstoerisme: de 21 mooiste fietsroutes om te ontdekken
www.cyclingthread.com/nl/beste-van-fietstoerisme-21-mooiste-fietsroutes-om-te-ontdekken-2025

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een andere populaire rubriek op mijn website is de lijst met EuroVelo-routes waar we hebben gefietst tijdens onze reizen langs de bekendste fietsroutes van Europa. Elberadweg, Loire à Vélo, de route rond de Oostzee – deze en vele andere routes maken ook deel uit van de langere EuroVelo-routes:

Fietsen op de EuroVelo: de 20 beste routes voor fietsreizigers
www.cyclingthread.com/nl/fietsen-op-eurovelo-20-beste-routes-voor-fietsreizigers-2026

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik nodig je ook uit om een van mijn favoriete collecties te bekijken: de lijst met fietsroutes langs rivieren. Dit zijn enkele van de meest geliefde routes onder fietsers – en ook onder ons :) Loire, Elbe, Rijn, Altmühl, Dunajec, Drava en vele andere.

Twee wielen langs het water: de 14 prachtige rivierfietsroutes
www.cyclingthread.com/nl/twee-wielen-langs-water-14-prachtige-rivierfietsroutes-2025

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn geselecteerde collecties fietsroutes die ik naar het Nederlands heb vertaald, maar daarnaast zijn ook beschrijvingen van afzonderlijke routes beschikbaar. Om te beginnen raad ik de volgende routes aan:

Alpe-Adria-fietsroute: fietsen door de Alpen naar de Adriatische Zee
www.cyclingthread.com/nl/alpe-adria-fietsroute-fietsen-door-alpen-naar-adriatische-zee

Afbeelding

De Elberadweg verkennen: van Dresden naar Magdeburg
www.cyclingthread.com/nl/elberadweg-verkennen-van-dresden-naar-magdeburg

Afbeelding

Karinthische Merenronde - fietsen door Karinthië met Velovista
www.cyclingthread.com/nl/karinthische-merenronde-fietsen-door-karinthie-met-velovista

Afbeelding

VeloDunajec in Małopolska - de mooiste fietsroute van Polen
www.cyclingthread.com/nl/velodunajec-in-malopolska-mooiste-fietsroute-van-polen

Afbeelding

Veel leesplezier en mooie fietsreizen :)

S.