Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag in verband met stack en reach. - Forum Wereldfietser

Vraag in verband met stack en reach.

Ik ben aan het nadenken om een nieuwe fiets te kopen.
Momenteel rij ik op een Factor Ostro Vam maat 58. Stuurpen 110mm (zonder spacers onder stuurpen)
De stack is 597 en reach is 401.
Als ik nu een kader maat 56 koop met stack 574 en reach van 389, kom ik dan simpelweg met een stuurpen van 120 mm en 2 centimeter spacers op ongeveer dezelfde positie zitten als op mijn huidige fiets?
Of vergeet ik ergens mee rekening te houden?
De zadelpen en stuurpen staan in een hoek, niet persé dezelfde hoek. Dus bij een hoger zadel en hogere stuurpen kan de tussenafstand gaan wijzigen.
Daarbij kan je stuurpen onder een hoek staan, niet horizontaal.
En je komt met een kleinere fiets die je ophoogt en verlengt met een lange stuurpen verder naar voren te zitten, je gaat heel overdreven over het voorwiel hangen. Tenzij je het zadel wat naar achteren zet, maar dat veranderd je houding en dus de manier van kracht zetten.
Om het makkelijk te houden :lol:

Je kan een website als deze gebruiken:
https://bikeinsights.com/
Daar heb ik een leuke tool voor gebouwd voor onze klanten.

Er vanuit gaand dat de balhoofhoek 71 graden is, de stuurpenhoek +7 graden, dan krijg je dit:

Als je de balhoofdhoek en de stuurpenhoek van beiden weet, kan ik het nog beter berekenen.

Bijlagen

Nog even de management-samenvatting:
Ja, dat zal behoorlijk dezelfde positie zijn.
PaneVino schreef:
do 16 okt, 2025 14:20
Nog even de management-samenvatting:
Ja, dat zal behoorlijk dezelfde positie zijn.
:D
Het verschilt een beetje per persoon. Ik ken mensen die op de millimeter nauwkeurig op de fiets zitten, en mensen die een paar centimeter marge helemaal prima vinden.
Maar het verschil in framemaat van 2 kan volledig worden opgevangen in de afstelling.
De maten van een frame wat moet je ermee. Ik geloof wel in het verschil van een paar mm maar dan zal je toch eerst heel veel kilometers gemaakt moeten hebben. En bij of na thuiskomst kan je je fiets aan je lichaam optimaliseren.
Twee fietsen met de maat van 57 cm.
Tijdens de montage kon ik de trapas in het beeld gelijk zetten. Langzaam zie je de verschillen in beeld komen.
Wim, de topicstarter heeft het niet over de framemaat, maar over stack en reach. Ik durf blind een fietes te kopen die voldoet aan mijn stack&reach-eisen, omdat ik dan zeker weet dat de juiste zitpositie kan krijgen. Daarnaast let ik ook nog op de voorvorkhoek en de sprong, de lengte van de liggende achtervork en de hoogte van het bracket tov de wielnaven, Al het andere is van geen belang.
Een paar mm is niet spannend, fietsen is een dynamische activiteit. Je lichaam is ook niet elke dag hetzelfde, Lenigheid, spierkracht, het fluctueert. Je krimpt zelf een paar mm gedurende de dag. Of je hebt een wat dikkere broek, andere zeem...

doet me denken aan de hysterie van Retul "University" waar ze je voor een godsvermogen opd e fiets zetten met cameras. ASlleen is er geen enkele academische onderbouwing, puur marketing om goedgelovigen geld uit de portemonnee te rossen.

Om maar aan te geven, neem 5 top fitters en ze zullen allemaal (minimaal) een paar mm verschillen (al decennia geleden een keer getest door Fiets). Alle respect voor de bikefit mensen, ze doen echt hun best en het helpt ook echt wel mensen die het echt niet meer weten, maar het is eigenlijk gewoon natte vingerwerk,
loknor schreef:
za 18 okt, 2025 20:53
Om maar aan te geven, neem 5 top fitters en ze zullen allemaal (minimaal) een paar mm verschillen (al decennia geleden een keer getest door Fiets). Alle respect voor de bikefit mensen, ze doen echt hun best en het helpt ook echt wel mensen die het echt niet meer weten, maar het is eigenlijk gewoon natte vingerwerk,
Kan je vertellen wat ze precies testen in dat artikel? Want ik snap de conclusie van 'natte vingerwerk' niet?
Zadel hoogte varieerde meer dan 3 cm, ook stuur hoogte en en afstand, was wel een grappig artikel, maar ging over race fietsen.

En daar gaat het meestal over, hoe dieper hoe beter, maar het begint eigenlijk hoe flexibel ben je, hoe zit je lekker voor lange dagen achter elkaar?
Als je diep zit heb je minder luchtweerstand, als je te diep zit kan je niet goed meer ademen, als je niet lekker zit dan hou je het niet lang uit.
Zelf meegemaakt dat een vakantiefiets werd afgeleverd met het zadel iets van 7cm te laag, klant had er geen verstand van, had een Brooks zadel en ging op weg naar Italië, halverwege had hij blaren op zijn kont, om kracht te kunnen zetten ga je dan automatisch over je zadel heen naar achteren om je benen te kunnen strekken, de harde rand van het Brooks zadel sloopte zijn billen, arme man heeft gehuild van de pijn en bijna zijn vakantie opgegeven
ErikB81 schreef:
zo 19 okt, 2025 06:30
Kan je vertellen wat ze precies testen in dat artikel? Want ik snap de conclusie van 'natte vingerwerk' niet?
Het is lang geleden (jaren 90), maar: Wielrenner ging langs allerlei fitters waaronder het toen vermaarde Bio-Racer. Hij vergeleek daarna de uitkomsten tussen de fitters en wat hij zelf al jaren gebruikte. Er was geen peil op de resultaten te trekken.

Vandaar: Natte vinger werk.

=> Er is geen wetenschappelijk aantoonbaar "beste" zithouding,
=> Met name op het gebied van de voetpositie zijn fietser en fitters archaisch. Trappen avnuit de middenvoet ipv de bal van de voet heeft heel veel voordelen. Maar dan verandert je zithoek en zadelhoogte dramatisch... lastig.
=> Lichaamsmaten en botstructuur zegt niets over flexibiliteit.
=> Een mens kan zich prima aanpassen aan een cm hoger of lager, dat geeft na een paar dagen qua vermogen eigenlijk nauwelijk impact.

Als je dan nog van die hysterische bedrijven als Retul ziet ("Universiteit"terwijl er nul wetenschap aan te pas komt, op de mm nauwkeurig terwijl een nieuwe zeem al een paar mm scheelt, nieuwe schoenen, flexibiliteit gedurende de dag wijzigt), dan begrijp je waarom ik altijd mijn schouders ophaal als men zegt dat "Fitter is de beste investering" is. Het is nauwelijk geavanceerder dan dat je bij een goede ervaren racefiets verkoper op de fiets wordt gezet. En er is ook geen bewijs dat het beter is.

Dus tsja.... ik vind het in de richting gaan van wichelaars en magnetiseurs.
Dat laatste lijkt me wat overdreven...

Maar ik geloof ook niet in een pure computerbenadering, liever voel ik het verschil. En het hangt ook nog af van de omstandigheden waar ik in fiets.

Zelf merk ik het direct als bijvoorbeeld m'n zadel slechts 3mm lager staat. ;)

Maar er is toch niks mis mee dat als je nu goed zit op een fiets en die stack en reach bevalt je, dat je dat als uitgangspunt neemt?
Storm schreef:
za 20 dec, 2025 11:30
Zelf merk ik het direct als bijvoorbeeld m'n zadel slechts 3mm lager staat. ;)
https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 21.1994727

Het luistert bepaald niet nauw.
moderate evidence suggests that changes in saddle height less than 4% of the leg length results in trivial to small changes in lower limb loads, and no effect on oxygen uptake and efficiency. It is also possible to state that there is limited evidence on the effects from changes in saddle height on supramaximal cycling performance or injury risk.
Even los van ik me dan afvraag of je niet meteen een probleem hebt met een nieuwe broek, qat je voelt betekent dus niet of het ook echt wat uitmaakt, het lijkt er toch sterk op van niet of nauwelijk. En dan heb je nog dat een mens zich binnen grenzen prima aanpast.

Betreft wichelaars en magnetiseurs? Tsja, er is geen theoretische onderbouwing, alles is arbitrair. Ik durf te stellen dat de ervaren renners onder ons ook iemand op de fiets kunnen zetten met vergelijkbare resultaten. Dan moet je nog een beetje kunnen luisteren, wat misschien niet iedereen kan, maar het is allemaal een vorm van interpretatieve dans.
Maar er is toch niks mis mee dat als je nu goed zit op een fiets en die stack en reach bevalt je, dat je dat als uitgangspunt neemt?
Absoluut mee eens, dat is ook wat ik zou aanraden, alleen zeg ik dan wel dat je meer speelruimte hebt dan mensen denken. 2 cm langere of kortere stuurpen is meestal geen ramp (rijgedrag veranderd wat).
Mr. Z schreef:
ma 20 okt, 2025 14:38
Zelf meegemaakt dat een vakantiefiets werd afgeleverd met het zadel iets van 7cm te laag,
Nou ben ik sowieso geen fan van om met een Brooks meteen op vakantie te gaan, maar 7cm is natuurlijk niet in de redelijke range.... arme vent. :lol:
De vraag ging over stack en reach en veel van de discussie hier gaat over bikefitting.
Stack en reach zijn eigenschappen van het frame.
Stack_and_Reach.png
Zadelhoogte, stuurpenlengte en -hoek en de vorm van het stuur zijn zaken die pas bij bikefitting aan de orde komen.
loknor schreef:
za 20 dec, 2025 10:58

Het is lang geleden (jaren 90), maar: Wielrenner ging langs allerlei fitters waaronder het toen vermaarde Bio-Racer. Hij vergeleek daarna de uitkomsten tussen de fitters en wat hij zelf al jaren gebruikte. Er was geen peil op de resultaten te trekken.
Op mijn uitdraai van Bio-Race uit maart 1989 is de stack en reach ook niet vermeld. Maar wel de maat van het hart trapas naar de lijn van de zitbuis tot bovenkant zadel. Is ook belangrijk. Hoe staat de bal van je voet tot waar je op het zadel zit.
Tot nu toe heb ik nog altijd gemak van die meting.
ik heb me vroeger (rond 1990) ook bij Bioracer (Sjefke Jansen in Elsloo) laten opmeten.
dat gaf veel inzicht. vooral de cranklengte van 180 mm was bijzonder. men gebruikte meer de biomechanische inzichten, dan tot dan toe gebruikelijk was. (en wat voor een toer- of reisfiets niet zo nodig is).
zo'n 'meting' (en vooral de berekening + tekening) is maar een leidraad.
(bijvoorbeeld de voor mij toen berekende zithoek van 73,5 graden was leuk uit oogpunt van lijfelijk maximaal presteren, maar is voor mij als persoon al vele jaren niet meer haalbaar: veel te steil voor toeren of langere afstanden fietsen. en eigenlijk vreemd gezien hoe lange bovenbenen ik heb)
:D de langere cranks vind ik iedere dag nog een verademing! aanrader!
ik heb ook een crankstel met 200 mm cranks (want je cranklengte mag 20% van je binnenbeenlengte zijn) en dat fiets ook fijn.
((met hoe lang ik ben, en vooral hoe lange benen ik heb, is er zo wie zo aan gewone fietsen bijna niks te koop. hoeft ook niet want ik ben voorzien))
Qua cranklengte is kort nu juist weer helemaal in de mode :lol:
Shrek schreef:
zo 21 dec, 2025 12:10
Qua cranklengte is kort nu juist weer helemaal in de mode :lol:
Als dit bepaald wordt door de lengte van de boven benen zou dit niet aan mode onderhevig mogen zijn.
Het percentage van je (boven)beenlengte dat men vindt dat de optimale cranklengte is kan zéker aan mode onderhevig zijn :lol:
WimB schreef:
zo 21 dec, 2025 12:32
Als dit bepaald wordt door de lengte van de boven benen zou dit niet aan mode onderhevig mogen zijn.
Tenzij je benen gewoon uit de mode zijn. Dat kan natuurlijk ook. :)

Zonder gekheid: het is geen wiskundige vergelijking met maar één juiste oplossing. Wat voor jou werkt is voor jou de juiste oplossing. En - en ik spreek hier uit enige ervaring - dat kan verschillen per fiets, of zelfs per zadel of stuur.

Mijn conclusie na zo'n vijftien jaar proberen is dat zodra je qua framemaat (hoogte en lengte) ongeveer goed zit (zeg + of - 1cm) dan gaan andere factoren een veel grotere rol spelen, zoals het zadel, het stuur, de remgrepen en de banden.

Ik heb ooit eens de proef op de som genomen door met drie favoriete fietsen achter elkaar hetzelfde rondje van tien kilometer te rijden. De verschillen waren toen heel goed voelbaar, maar tegelijkertijd lukte het me niet een winnaar aan te wijzen. Verder dan "dit zadel kan misschien ietsje lager" en "hier is de bandenspanning wat hoog" kwam ik niet.

Afbeelding