Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: Wielenspaker in stad Groningen - Forum Wereldfietser

Gevraagd: Wielenspaker in stad Groningen

Hallo,

Graag wil ik een 36 gaats son dynamo gespaakt hebben in een zac-19 velg, daar de huidige velgrem-velg te breed is voor magura hs-11. De velg waar de son nu in zit heeft hetzelfde hoogteprofiel, wellicht dat dezelfde spaken gebruikt kunnen worden(?)
Is er een privé persoon (i.p.v. fietsenmaker) uit of vlakbij de stad Groningen die dat goed kan en wil doen tegen vergoeding?
As ik kan meekijken zou ik ook leuk vinden, maar niet noodzakelijk.
Stuur me dan een privébericht.

Beste groet,
Stef.
Weliswaar geen privé persoon, en ook niet in de stad, maar ik denk dat je vast wel mag meekijken. Hij geeft ook cursussen in het zelf spaken van wielen: Marten Gerritsen van m-gineering https://www.m-gineering.nl/

As zondag is kun je weer trouwens zijn onvolprezen appelcrumble (zelf gemaakt met appels uit de eigen boomgaard) proeven tijdens de jaarlijkse Tubes & Coffee. Kun je het met hem over hebben.
mgineering.jpg
Als je nu een compleet wiel hebt en alleen een andere velg wilt, kan je die nieuwe velg met bijvoorbeeld wat schilders tape naast de oude velg zetten en dan de spaken overzetten. Dan hoef je niet te vlechten, je maakt alle spaken eerst een stuk losser en prikt ze dan 1 voor 1 over.
Vervolgens kan je met zo'n soort standaard zorgen dat je gecentreerd, geen hoogteslag en uitlijnen, spaakspanning op gevoel.
https://www.rosebikes.nl/rose-2-zenta-wielrichter-23118
Een parktool gaat gelijk naar de 500 euro.

Je kan het wiel daarna altijd door iemand na laten kijken. Ik vind het meer een oefening in geduld dan dat het echt moeilijk is.
Hoe breed is je huidige velg?
Je kan namelijk de Magura klauwen verplaatsen in de klemmen waar ze inzitten op je vork, als ze al helemaal terug gesteld zijn gaat het niet maar als ze wat uit de klemmen steken heb je misschien ruimte voor je huidige velg.
Dank voor de reacties tot nog toe.

Ik heb even geen meetlint hier, maar de binnenmaat is 24 mm. De vorige eigenaar gebruikte schijfrem op de son, maar wel velgremvelg. De magura's zitten maximaal naar buiten.

Het idee om de nieuwe velg er naast te zetten is een goed idee. Alleen weet ik niet zeker of de spaken de juiste lengte hebben.
Maar ik zou graag iemand het zien doen. Dus het liefst iemand die het wil doen in of direct in de buurt van Groningen.

Mocht er trouwens nog iemand zijn die een zilverkleurige son heeft, en die graag eentje wil voor schijfrem (centerlock zwart). dan is ruilen bespreekbaar.
JanH schreef:
di 16 dec, 2025 18:44
Weliswaar geen privé persoon, en ook niet in de stad, maar ik denk dat je vast wel mag meekijken. Hij geeft ook cursussen in het zelf spaken van wielen: Marten Gerritsen van m-gineering https://www.m-gineering.nl/

As zondag is kun je weer trouwens zijn onvolprezen appelcrumble (zelf gemaakt met appels uit de eigen boomgaard) proeven tijdens de jaarlijkse Tubes & Coffee. Kun je het met hem over hebben.
mgineering.jpg
Had het graag door Marten laten doen, maar is me te ingewikkeld op de fiets met velg en wiel er heen en andere keer ook nog weer terug.
Ik denk dat iedereen die verstand heeft van wielspaken je zal afraden om deze spaken voor een tweede keer te gebruiken.
Ik beweer niet dat ik er verstand van heb, maar volgens mij is het standaard om een velg met versleten remvlak te vervangen met gebruik van bestaande spaken en nippels. Wordt dit dan een 2 kampen discussie of is er daadwerkelijk duidelijk bewijs dat hergebruiken van spaken niet handig is?
Ik begrijp dat als er 3 spaken zijn gebroken, nippels zijn afgerond en vastgeroest zitten, etcetera., dat de keus dan makkelijk is.
Bicyclette schreef:
di 16 dec, 2025 20:23
Had het graag door Marten laten doen, maar is me te ingewikkeld op de fiets met velg en wiel er heen en andere keer ook nog weer terug.
Ben regelmatig met de bus heen en terug gegaan vanuit de stad. Niet in het weekend want dan rijdt er geen bus die kant op (tenminste dat was in 2024 zo).
"Vroegah" toen wielen nog wielen waren :-) had ik een Batavus transportfiets met erg brede 28 inch velgen en dikke spaken en een grote drager voorop.
Dan haalde ik wel eens twee zakken voer van elk 25 kilo en daarbovenop zaten dan twee vriendinnen met armen om elkaar heen zodat ze bleven zitten.
In dat voorwiel misten 3 spaken, zolang ik 'm had. (Wist ik veel). Geen slag in het wiel, en gaf dus geen krimp met pakweg 170 kilo voorop.
Gelukkig zat er ook een heel breed stuur op, want je hoefde maar een héél klein beetje de bocht in te sturen en dan met veel macht tegensturen en je achterste op het zadel houden, anders kwam het achterwiel omhoog!
Dat was een leuke fiets en leuke tijd!
JanH schreef:
di 16 dec, 2025 20:44
Bicyclette schreef:
di 16 dec, 2025 20:23
Ben regelmatig met de bus heen en terug gegaan vanuit de stad. Niet in het weekend want dan rijdt er geen bus die kant op (tenminste dat was in 2024 zo).
Dat is goed idee, had ik zelf niet aan gedacht!
Wielspaakcursus bij M-Gineering kan ook nog. Dan kun je onder begeleiding van Marten zelf twee wielen spaken met componenten naar keuze, ook als je zelf je spullen mee brengt.
Het is inmiddels in goede handen gegeven :-) Marten had nog wel tijd en was ook leuk ritje er naar toe.
Dus draadje kan dicht.
Bedankt iedereen voor de input.