Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat moet je weten/kunnen qua techniek - Forum Wereldfietser

wat moet je weten/kunnen qua techniek

Hallo Allemaal,

Er zullen vast heel veel topics zijn, maar ik vind het soms lastig om te filteren of door een enorm brij aan berichten waar vaak ook veel niet relavante informatie in staat.

Zoals je in mijn topic hebt kunnen lezen weet ik bizar weinig over fietsen en fietstechniek. Heet had mijn interesse ook niet. Enkel weet ik inmiddels dat ik zeker wil gaan kijken en ondervinden of fietsvakanties wat of reizen op de fiets wat voor me is. Nuben ik niet in staat om mezelf te redden als ik pech onderweg heb.
Wat moet ik kunnen? Want ik begrijp en inmiddels lijkt het me ook leuk om zelf te leren hoe ik de belangrijkste dingen aan een fiets kan reparren en herkennen als er wat is met de fiets.
Band oppompen
band plakken
wat verder nog? Dan kan ik daar mee gaan oefenen de komende periode.
Remblokken vervangen en afstellen
Derailleur afstellen
Riem vervangen
Riemspanning evt aan kunnen passen
Pedalen verwijderen/monteren
Stuur en zadel afstellen
...

Ik denk dat je veel op Youtube kunt vinden en anders de cursus van Marten in de gaten houden (als die er nog zijn?)
- Zadel afstellen
- Buitenband vervangen
- Trappers (de)monteren
- Ketting (de)monteren en onderhouden (tenzij je een riem hebt)
- Remblokjes (de)monteren
- Rohloff olie vervangen
...en vast nog meer ...

Misschien is dit praktische en niet zo dure boekje iets voor jou:
https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... -onderweg/

Voor de meeste onderhoudswerkzaamheden en reparaties aan de fiets zijn er goede filmpjes op youtube te vinden. Zelf vind ik die van Roel Peerenboom wel handig.
..ik vind die van Roel veel te langdradig. Tegen de tijd dat 'ie bij het onderwerp is, heb ik al 3x m'n remblokken vervangen ;)

Nog een paar topics:

- balhoofd afstellen
- je wielen eruit en erin zetten
- gebroken spaak vervangen
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:08
Derailleur afstellen
TS heeft een fiets met Rohloffnaaf gekocht...
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:21
..ik vind die van Roel veel te langdradig. Tegen de tijd dat 'ie bij het onderwerp is, heb ik al 3x m'n remblokken vervangen ;)
Dan zet je de afspeelsnelheid hoger, of je skipt een stuk.
Dank jullie wel voor jullie lijstje. Ik ga gewoon zoeken op you tube.
En ik zal kijken als dat nodig is naar een cursus/workshop.

Naar dat boekje zal ik ook kijken.
Verschillende fietsenwinkels, onder andere Beagle Bikes, M-gineering, Vakantiefietser en er zullen er nog wel meer zijn, geven reparatiecursussen toegespitst op vakantiefietsen. Daar kun je gericht vragen stellen of je neemt jouw fiets mee als sleutelobject.
Hou hun websites in het voorjaar in de gaten of stuur een mailtje naar jouw favoriete vakantiefietsenwinkel.
De cursussen zijn op een avond bij De Vakantiefietser in Amsterdam, dagvullend van Beagle Bikes bij Santos in Nieuw-Vennep en weekendvullend van Marten bij M-Gineering in Kiel-Windeweer.

Bij allemaal hoef je geen fiets daar gekocht te hebben of van dat specifieke merk te hebben.

Periodiek onderhoud bij een goede fietsenwinkel van jouw fraaie zojuist aangeschafte fiets zorgt ervoor dat je zelf niet veel meer hoeft te doen op vakantie. Ketting regelmatig voorzien van een smeermiddel naar keuze en een band kunnen wisselen is wel handig.

En als je 'm wil vervoeren voor/na een vakantie willen sommige vervoerders dat bijvoorbeeld een voordrager gedemonteerd wordt in een fietsbus, onder andere pedalen demonteren en soms in een bepaald maat doos passen in een vliegtuig, etc etc.
stelvio73 schreef:
do 11 dec, 2025 17:36
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:21
..ik vind die van Roel veel te langdradig. Tegen de tijd dat 'ie bij het onderwerp is, heb ik al 3x m'n remblokken vervangen ;)
Dan zet je de afspeelsnelheid hoger, of je skipt een stuk.
Of je gunt een ander de inkomsten van de views ;) Bike4Travel doet ook aan filmpjes bijvoorbeeld.

https://m.youtube.com/bike4travel
Jurr schreef:
do 11 dec, 2025 19:31
De cursussen zijn op een avond bij De Vakantiefietser in Amsterdam, dagvullend van Beagle Bikes bij Santos in Nieuw-Vennep en weekendvullend van Marten bij M-Gineering in Kiel-Windeweer.

Bij allemaal hoef je geen fiets daar gekocht te hebben of van dat specifieke merk te hebben.

Periodiek onderhoud bij een goede fietsenwinkel van jouw fraaie zojuist aangeschafte fiets zorgt ervoor dat je zelf niet veel meer hoeft te doen op vakantie. Ketting regelmatig voorzien van een smeermiddel naar keuze en een band kunnen wisselen is wel handig.

En als je 'm wil vervoeren voor/na een vakantie willen sommige vervoerders dat bijvoorbeeld een voordrager gedemonteerd wordt in een fietsbus, onder andere pedalen demonteren en soms in een bepaald maat doos passen in een vliegtuig, etc etc.
Dank je wel.
Fijn om te weten dat ik geen techneut of fietsenmaker hoeft te zijn. Aan de andere kant, zelf leren scheelt als het goed is geld , maar ook dat ik me zekerder voel voor ik onderweg ben. Niet dat ik spanning heb , stel dat..., maar dat ik weet als dat gebeurt dan weet ik dat ik als het moet dat ik het kan fiksen wel of niet provosorisch naar het volgende dorp, stad enz.

Ik ga even kijken naar de cursussen.
Ben twee keer met mijn avaghon rohloff op fietvakantie geweest, 1e x 2000 km, tweede 1800km.
Niets hoeven afstellen, losdraaien etc, de fiets was vooraf goed gecontroleerd en enkel de ketting schoon gemaakt onderweg.
Voor je eigen gevoel is het wel prettig iets van techniek te weten, maar op elke camping zijn zeer technische medefietsers die prima even willen helpen / mensplainen.
Ligt er dus ook aan wat je gaat doen, trapper hoeven bv pas los als je nieuwe koopt, en waar je ze koopt kun je ze ook laten vervangen meestal.
Maar een cursus is natuurlijk nooit weg en een binnenband kunnen vervangen is handig (of je neemt een gadi band mee- dan hoeft je wiel er niet uit) mijn belangrijkste advies zou zijn om gewoon te gaan fietsen (met een fiets die vooraf goed is nagekeken).
Jurr schreef:
do 11 dec, 2025 19:31

Periodiek onderhoud bij een goede fietsenwinkel van jouw fraaie zojuist aangeschafte fiets zorgt ervoor dat je zelf niet veel meer hoeft te doen op vakantie. Ketting regelmatig voorzien van een smeermiddel naar keuze en een band kunnen wisselen is wel handig.

En als je 'm wil vervoeren voor/na een vakantie willen sommige vervoerders dat bijvoorbeeld een voordrager gedemonteerd wordt in een fietsbus, onder andere pedalen demonteren en soms in een bepaald maat doos passen in een vliegtuig, etc etc.
Een andere kant van het verhaal is er natuurlijk ook. Je hebt een tweedehands fiets met een deel van de techniek (je Rohloff schakelsysteem) die buiten Nederland, België en Duitsland al snel minder bekend is. Fietsenmakers zijn in het buitenland minder dik gezaaid dan in Nederland, al zal bij gebrek daaraan veelal een ander met gevoel voor techniek je vast wel willen helpen, al wordt het dan veelal technische creativiteit en minder de onderdelenvoorziening.

Zelf bepaalde dingen kunnen doen zou je rust kun geven dat bepaalde gebreken ook zelf te herstellen zijn. Of misschien slechts de durf te creëren om technische uitdagingen zelf aan te pakken. Wat als het daadwerkelijk voorkomt soms best handig kan zijn, bijvoorbeeld op een zaterdagavond inthemiddleofbestwelheelweinig met zondag alle winkels dicht en maandag een feestdag ;)
Wat je ook nodig hebt is lef om als het niet lukt hulp te vragen, met andere mensen te praten over je probleem…zo komen er soms prachtige onverwachtse oplossingen op je pad….ik heb dit geleerd van mijn ouders toen we als gezin op fietsvakantie gingen ( van jeugdherberg naar jeugdherberg ) en pas dit nog steeds toe.

Als je het even niet meer ziet zitten door pech of andere ellende onderweg, zorg dat je rustig wordt, de boel weer op een rijtje zet in je hoofd en dan een oplossing proberen te regelen…
Of zelf..of door te praten, ik bedenk dan altijd maar, wat kan er gebeuren? Misschien krijg ik een rood hoofd, misschien kom ik niet uit mijn woorden…misschien vinden ze me wel apart of gek en dan vaak opeens biedt er een oplossing aan!

Gr ej