(Ik ben vanuit mountainbike.nl naar dit forum verwezen voor deze vraag, zie originele post hier: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... ?p=2835683)
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, speciaal voor deze vraag, omdat ik met uitgebreid googelen nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Mijn probleem is als volgt:
Ik heb 5 fietsen met Shimano Nexus 7 interne naafversnellingen. De modelnummers zijn o.a. SG-7R46, SG-C3000, SG-C3001. Ook heb ik 1 fiets met een Nexus 8, met modelnummer SG-C6001-8R.
Nu heb ik vandaag een C3000 onderhouden door het binnenwerk in de officiele Shimano olie te dompelen, en merk ik dat er nu opeens meer wrijving optreedt bij het stilhouden van de pedalen of het achteruittrappen (in het engels 'freewheeling' of 'coasting' genoemd). Ook met het achterwiel uit de fiets voelt het draaien van het tandwiel tegen de klok in relatief stroef (zowel wanneer je de as laat meedraaien, als wanneer je die vast hebt staan in een bankschroef), vooral als je een Shimano Freehub+Cassette combo gewend bent. Vóór de onderhoudsbeurt kon je tijdens het fietsen je voeten van de pedalen afhalen, en ze bleven stil staan. Nu, ná de onderhoudsbeurt, blijven de pedalen ronddraaien. Hier valt natuurlijk mee te leven, maar ik vind het zelf erg storend. Vooral als het voorheen niet zo was.
Enkele oorzaken kan ik al uitsluiten:
Er is geen roest aanwezig, dit is een bijna gloednieuwe naaf.
De lagers zijn niet te strak afgesteld. Ik heb de lagers goed bekeken, en deze zaten allemaal netjes in hun containers, en ik heb ze goed ingesmeerd (Park Tool HPG-1, mocht je het je afvragen). Ook de oppervlaktes van de 'cup' en 'cone' zijn nog gloednieuw.
De ketting staat op goede spanning en niet te strak. De ketting is in perfecte staat, niet versleten en goed gesmeerd.
De 2 grote afdichtings 'seals' die het binnenwerk beschermen tegen water en viezigheid zijn grotendeels schoon. Ik heb ze beide met HPG-1 ingesmeerd aan de onderkant, en schoongemaakt aan de buitenkant. Ze zijn allebei niet verbogen, dus mooi recht zoals het hoort.
De geinstalleerde rollerbrake is goed afgesteld en heeft niet een te strakke kabel, dus deze zorgt ook niet voor wrijving. Dit zou je ook merken als je niét je pedalen stil houd, maar gewoon fietst.
Het tandwiel en de 'Cassette joint' zijn correct geinstalleerd, en waren goed schoon. Enige vermoeden heb ik wel dat misschien de metalen ring die het tandwiel vastzet niet helemaal zit zoals die hoort te zitten, en dat hij nog ietsje dieper in de gleuf zou kunnen zitten. Sheldon Brown zegt hierover: "After re-installing the sprocket, it is a good idea to seat the circlip by going around it and tapping it lightly with a hammer and punch." https://www.sheldonbrown.com/internal-g ... #sprockets
Ik zal dit nog proberen en laten weten of het helpt.
De naaf behuizing zag er vanbinnen goed schoon uit, geen roest, geen slijtage.
Zelf heb ik een aantal hypotheses.
Toen ik de naaf opende, was deze netjes ingevet met wit vet zoals ze dat doen in de fabriek, want deze naaf is zo goed als nieuw, zoals ik al zei. Bij het maken van de naaf voegen ze volgens mij alleen dit witte vet toe, maar dompelen ze de naaf niet onder in hun blauwe olie. Ik vermoed dat het onderdompelen van de naaf in ' Shimano Internal Hub Maintenance Oil' ervoor heeft gezorgd dat er olie is gekomen op plekken die eerst geen/nauwelijks olie hadden in het interne mechanisme, en dat dit zorgt voor extra wrijving.
Ik heb ook ruim voldoende lagervet gebruikt aan beide kanten voor de lagers (HPG-1), en wellicht zorgt een grotere hoeveelheid vet in de lagers voor de extra wrijving.
Ook heb ik HPG-1 gebruikt op de kleine tandwielen die je aan de buitenkant van het interne mechanisme kunt zien. Een heel klein beetje is misschien op de 'pawls' gekomen, en daar moet eigenlijk geen vet op komen.
De 2 afdichtingsseals die ik van onderen goed heb ingevet met HPG-1 zouden wellicht extra wrijving kunnen veroorzaken door het extra toegevoegde vet. Volgens mij draaien deze 2 seals, de onderste grote rubberen, en de bovenste metalen, tegen elkaar in wanneer je terugtrapt. Hier treedt dus zowiezo wrijving op. Het leek me ook mogelijk dat vanwege het net-niet goed installeren van de metalen 'clip', het tandwiel harder tegen de metalen seal drukt dan normaal, en er zo meer wrijving ontstaat tussen de 2 seals. Het tandwiel is overigens een sturmy archer 3/32" tandwiel, met de gebruikelijke 3 uitstulpingen die ervoor zorgen dat hij netjes past in de gleufjes van de naaf.
Misschien is de grote rubberen seal ook niet helemaal netjes in de naafbehuizing gedrukt worden?
Lang verhaal, weet ik. Ik heb het probleem ook al op 2 andere Nexus-7 naven, de één minder erg, de ander nog erger. Ik besloot daarom dat het na de 3e keer (vandaag na het onderhoud) vroeg om een oplossing.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes Tobi
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, speciaal voor deze vraag, omdat ik met uitgebreid googelen nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Mijn probleem is als volgt:
Ik heb 5 fietsen met Shimano Nexus 7 interne naafversnellingen. De modelnummers zijn o.a. SG-7R46, SG-C3000, SG-C3001. Ook heb ik 1 fiets met een Nexus 8, met modelnummer SG-C6001-8R.
Nu heb ik vandaag een C3000 onderhouden door het binnenwerk in de officiele Shimano olie te dompelen, en merk ik dat er nu opeens meer wrijving optreedt bij het stilhouden van de pedalen of het achteruittrappen (in het engels 'freewheeling' of 'coasting' genoemd). Ook met het achterwiel uit de fiets voelt het draaien van het tandwiel tegen de klok in relatief stroef (zowel wanneer je de as laat meedraaien, als wanneer je die vast hebt staan in een bankschroef), vooral als je een Shimano Freehub+Cassette combo gewend bent. Vóór de onderhoudsbeurt kon je tijdens het fietsen je voeten van de pedalen afhalen, en ze bleven stil staan. Nu, ná de onderhoudsbeurt, blijven de pedalen ronddraaien. Hier valt natuurlijk mee te leven, maar ik vind het zelf erg storend. Vooral als het voorheen niet zo was.
Enkele oorzaken kan ik al uitsluiten:
Er is geen roest aanwezig, dit is een bijna gloednieuwe naaf.
De lagers zijn niet te strak afgesteld. Ik heb de lagers goed bekeken, en deze zaten allemaal netjes in hun containers, en ik heb ze goed ingesmeerd (Park Tool HPG-1, mocht je het je afvragen). Ook de oppervlaktes van de 'cup' en 'cone' zijn nog gloednieuw.
De ketting staat op goede spanning en niet te strak. De ketting is in perfecte staat, niet versleten en goed gesmeerd.
De 2 grote afdichtings 'seals' die het binnenwerk beschermen tegen water en viezigheid zijn grotendeels schoon. Ik heb ze beide met HPG-1 ingesmeerd aan de onderkant, en schoongemaakt aan de buitenkant. Ze zijn allebei niet verbogen, dus mooi recht zoals het hoort.
De geinstalleerde rollerbrake is goed afgesteld en heeft niet een te strakke kabel, dus deze zorgt ook niet voor wrijving. Dit zou je ook merken als je niét je pedalen stil houd, maar gewoon fietst.
Het tandwiel en de 'Cassette joint' zijn correct geinstalleerd, en waren goed schoon. Enige vermoeden heb ik wel dat misschien de metalen ring die het tandwiel vastzet niet helemaal zit zoals die hoort te zitten, en dat hij nog ietsje dieper in de gleuf zou kunnen zitten. Sheldon Brown zegt hierover: "After re-installing the sprocket, it is a good idea to seat the circlip by going around it and tapping it lightly with a hammer and punch." https://www.sheldonbrown.com/internal-g ... #sprockets
Ik zal dit nog proberen en laten weten of het helpt.
De naaf behuizing zag er vanbinnen goed schoon uit, geen roest, geen slijtage.
Zelf heb ik een aantal hypotheses.
Toen ik de naaf opende, was deze netjes ingevet met wit vet zoals ze dat doen in de fabriek, want deze naaf is zo goed als nieuw, zoals ik al zei. Bij het maken van de naaf voegen ze volgens mij alleen dit witte vet toe, maar dompelen ze de naaf niet onder in hun blauwe olie. Ik vermoed dat het onderdompelen van de naaf in ' Shimano Internal Hub Maintenance Oil' ervoor heeft gezorgd dat er olie is gekomen op plekken die eerst geen/nauwelijks olie hadden in het interne mechanisme, en dat dit zorgt voor extra wrijving.
Ik heb ook ruim voldoende lagervet gebruikt aan beide kanten voor de lagers (HPG-1), en wellicht zorgt een grotere hoeveelheid vet in de lagers voor de extra wrijving.
Ook heb ik HPG-1 gebruikt op de kleine tandwielen die je aan de buitenkant van het interne mechanisme kunt zien. Een heel klein beetje is misschien op de 'pawls' gekomen, en daar moet eigenlijk geen vet op komen.
De 2 afdichtingsseals die ik van onderen goed heb ingevet met HPG-1 zouden wellicht extra wrijving kunnen veroorzaken door het extra toegevoegde vet. Volgens mij draaien deze 2 seals, de onderste grote rubberen, en de bovenste metalen, tegen elkaar in wanneer je terugtrapt. Hier treedt dus zowiezo wrijving op. Het leek me ook mogelijk dat vanwege het net-niet goed installeren van de metalen 'clip', het tandwiel harder tegen de metalen seal drukt dan normaal, en er zo meer wrijving ontstaat tussen de 2 seals. Het tandwiel is overigens een sturmy archer 3/32" tandwiel, met de gebruikelijke 3 uitstulpingen die ervoor zorgen dat hij netjes past in de gleufjes van de naaf.
Misschien is de grote rubberen seal ook niet helemaal netjes in de naafbehuizing gedrukt worden?
Lang verhaal, weet ik. Ik heb het probleem ook al op 2 andere Nexus-7 naven, de één minder erg, de ander nog erger. Ik besloot daarom dat het na de 3e keer (vandaag na het onderhoud) vroeg om een oplossing.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes Tobi