Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wrijving Nexus 7 bij het stilhouden van pedalen - Forum Wereldfietser

Wrijving Nexus 7 bij het stilhouden van pedalen

(Ik ben vanuit mountainbike.nl naar dit forum verwezen voor deze vraag, zie originele post hier: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... ?p=2835683)

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, speciaal voor deze vraag, omdat ik met uitgebreid googelen nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Mijn probleem is als volgt:

Ik heb 5 fietsen met Shimano Nexus 7 interne naafversnellingen. De modelnummers zijn o.a. SG-7R46, SG-C3000, SG-C3001. Ook heb ik 1 fiets met een Nexus 8, met modelnummer SG-C6001-8R.

Nu heb ik vandaag een C3000 onderhouden door het binnenwerk in de officiele Shimano olie te dompelen, en merk ik dat er nu opeens meer wrijving optreedt bij het stilhouden van de pedalen of het achteruittrappen (in het engels 'freewheeling' of 'coasting' genoemd). Ook met het achterwiel uit de fiets voelt het draaien van het tandwiel tegen de klok in relatief stroef (zowel wanneer je de as laat meedraaien, als wanneer je die vast hebt staan in een bankschroef), vooral als je een Shimano Freehub+Cassette combo gewend bent. Vóór de onderhoudsbeurt kon je tijdens het fietsen je voeten van de pedalen afhalen, en ze bleven stil staan. Nu, ná de onderhoudsbeurt, blijven de pedalen ronddraaien. Hier valt natuurlijk mee te leven, maar ik vind het zelf erg storend. Vooral als het voorheen niet zo was.

Enkele oorzaken kan ik al uitsluiten:
Er is geen roest aanwezig, dit is een bijna gloednieuwe naaf.
De lagers zijn niet te strak afgesteld. Ik heb de lagers goed bekeken, en deze zaten allemaal netjes in hun containers, en ik heb ze goed ingesmeerd (Park Tool HPG-1, mocht je het je afvragen). Ook de oppervlaktes van de 'cup' en 'cone' zijn nog gloednieuw.
De ketting staat op goede spanning en niet te strak. De ketting is in perfecte staat, niet versleten en goed gesmeerd.
De 2 grote afdichtings 'seals' die het binnenwerk beschermen tegen water en viezigheid zijn grotendeels schoon. Ik heb ze beide met HPG-1 ingesmeerd aan de onderkant, en schoongemaakt aan de buitenkant. Ze zijn allebei niet verbogen, dus mooi recht zoals het hoort.
De geinstalleerde rollerbrake is goed afgesteld en heeft niet een te strakke kabel, dus deze zorgt ook niet voor wrijving. Dit zou je ook merken als je niét je pedalen stil houd, maar gewoon fietst.
Het tandwiel en de 'Cassette joint' zijn correct geinstalleerd, en waren goed schoon. Enige vermoeden heb ik wel dat misschien de metalen ring die het tandwiel vastzet niet helemaal zit zoals die hoort te zitten, en dat hij nog ietsje dieper in de gleuf zou kunnen zitten. Sheldon Brown zegt hierover: "After re-installing the sprocket, it is a good idea to seat the circlip by going around it and tapping it lightly with a hammer and punch." https://www.sheldonbrown.com/internal-g ... #sprockets
Ik zal dit nog proberen en laten weten of het helpt.
De naaf behuizing zag er vanbinnen goed schoon uit, geen roest, geen slijtage.

Zelf heb ik een aantal hypotheses.
Toen ik de naaf opende, was deze netjes ingevet met wit vet zoals ze dat doen in de fabriek, want deze naaf is zo goed als nieuw, zoals ik al zei. Bij het maken van de naaf voegen ze volgens mij alleen dit witte vet toe, maar dompelen ze de naaf niet onder in hun blauwe olie. Ik vermoed dat het onderdompelen van de naaf in ' Shimano Internal Hub Maintenance Oil' ervoor heeft gezorgd dat er olie is gekomen op plekken die eerst geen/nauwelijks olie hadden in het interne mechanisme, en dat dit zorgt voor extra wrijving.
Ik heb ook ruim voldoende lagervet gebruikt aan beide kanten voor de lagers (HPG-1), en wellicht zorgt een grotere hoeveelheid vet in de lagers voor de extra wrijving.
Ook heb ik HPG-1 gebruikt op de kleine tandwielen die je aan de buitenkant van het interne mechanisme kunt zien. Een heel klein beetje is misschien op de 'pawls' gekomen, en daar moet eigenlijk geen vet op komen.
De 2 afdichtingsseals die ik van onderen goed heb ingevet met HPG-1 zouden wellicht extra wrijving kunnen veroorzaken door het extra toegevoegde vet. Volgens mij draaien deze 2 seals, de onderste grote rubberen, en de bovenste metalen, tegen elkaar in wanneer je terugtrapt. Hier treedt dus zowiezo wrijving op. Het leek me ook mogelijk dat vanwege het net-niet goed installeren van de metalen 'clip', het tandwiel harder tegen de metalen seal drukt dan normaal, en er zo meer wrijving ontstaat tussen de 2 seals. Het tandwiel is overigens een sturmy archer 3/32" tandwiel, met de gebruikelijke 3 uitstulpingen die ervoor zorgen dat hij netjes past in de gleufjes van de naaf.
Misschien is de grote rubberen seal ook niet helemaal netjes in de naafbehuizing gedrukt worden?

Lang verhaal, weet ik. Ik heb het probleem ook al op 2 andere Nexus-7 naven, de één minder erg, de ander nog erger. Ik besloot daarom dat het na de 3e keer (vandaag na het onderhoud) vroeg om een oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Tobi
Je geeft aan dat de lagers niet te strak afgesteld staan, weet je dat wel zeker? Vooral als de pedalen mee draaien staan deze vaak te strak. Als dit bij 3 fietsen het geval is gaat er wat mis.

Je zei overigens dat de naaf nog zo goed als nieuw is maar Shimano gebruikt al een paar jaar geen wit vet dus hij zal zeker al een paar jaar oud zijn qua productiedatum.

Normaal is het meestal een kwestie van de conus vast draaien en dan een kwart slag losser draaien. Je kan voelen of het goed afgesteld is door als het wiel uit de fiets is met je hand aan het tandwiel achteruit te draaien.

Als deze te strak staat draait dit erg zwaar, zet dan de conus losser totdat het tandwiel met de hand soepel achteruit draait en controleer wel of de naaf dan geen speling heeft.

Ook moet je goed controleren of de kunststof stofkap goed in de naaf valt (anders strakker aandrukken) en voor het terug plaatsen van de stofkap de naafhuls en stofkap goed reinigen. Succes
De onderhoudshandleiding is er kort over: lagerconus te strak of lagers vervangen.
Lagerconus afstellen is soms lastig, omdat je het bij de eindmontage allemaal weer in elkaar drukt en dan te strak zit. Soms is het een kwestie van na elke stap voelen of het soepel loopt en er geen speling is, en op basis daarvan de lager losser of strakker zetten. Loopt het rondom even zwaar of verschilt dat gedurende een rotatie? Dan is er iets krom wat recht hoort te zijn.

Als je zeker weet dat je het goed in elkaar hebt gezet zou je het eens een tijdje aan kunnen kijken, dan moet het allemaal weer een beetje op zijn plek komen. Dan wordt het vet op de plekken waar het te veel is weggeduwd en nadat het een keer warm geworden is zetten de materialen zich. Als het niet goed zit is dit een slecht advies, dan slijt het overmatig.

Nog een toevoeging: als de naaf al een beetje was ingesleten en je de lagers/conussen onder een andere rotatie terug hebt gezet dan krijg je dit. Dan is het een combinatie van slijtage en toleranties bij het fabriceren. Ik zou het nog een keer rustig afstellen en dan wat kilometers maken.
Afstellen van de cups en conussen dat zal de oorzaak zijn.
Test. Zet het wiel in de fiets en zet het vast zoals je gewend ben maar zorg dat de ketting vrij hangt. Het mag dus niets van het wiel of tandwiel raken.
Til de fiets op en het wiel moet nu uit zichzelf gaan draaien. Draait het niet is het lager te strak afgesteld.
Je pedalen gaan ook meedraaien als de ketting te strak afgesteld staat.
En dan loopt het ook niet lekker meer. Dus controleer dat ook even