Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelfrijdende Fietskar? - Enquête voor Fietsvakantiegangers - Forum Wereldfietser

Zelfrijdende Fietskar? - Enquête voor Fietsvakantiegangers

Beste forumleden,

Ik ben Mart, student Industrieel Ontwerpen (TU Delft), en op dit moment werk ik aan de ontwikkeling van een elektrische fietskar.

Het concept is een fietskar die alleen zichzelf voortbeweegt: hij duwt de fiets niet, maar u hoeft hem ook niet te trekken. Het doel is om bagage mee te kunnen nemen zonder dat dit als extra belasting voelt. Een 'stille kracht' die nauwelijks van een gewone fietskar is te onderscheiden.

Ik wil de behoefte onder verschillende potentiële doelgroepen onderzoeken, en dus ook onder fietsvakantiegangers. Daarom heb ik een vragenlijst opgesteld, en het zou mij enorm helpen als u een paar minuutjes heeft om deze in te vullen.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en bijdrage!

Link naar de enquête: https://forms.gle/VLKYoxqJ8c4kzFjb6
Dat noemen ze toch gewoon een auto? Of snap ik je 'idee' verkeerd?
:roll:
Hoewel ik denk dat de behoefte voor zo,n ontwerp niet groot zal zijn heb ik de enquête wel ingevuld. :shock:
Dirk
In Duitsland was 2 jaar geleden al een elektrische fietskar te koop.....
piviets schreef:
vr 05 dec, 2025 11:21
In Duitsland was 2 jaar geleden al een elektrische fietskar te koop.....
Deze?
https://www.carlacargo.de/

Ik heb hem ingevuld
drks04 schreef:
do 04 dec, 2025 22:21
..Het concept is een fietskar die alleen zichzelf voortbeweegt: hij duwt de fiets niet, maar u hoeft hem ook niet te trekken. ..
Lijkt me technisch een zeer ingewikkeld en lastig te realiseren concept. Denk aan de volgende situaties :
- De fietser staat voor een stoplicht en trekt plotseling op. De kar moet dan evenzo versnellen zodat op de koppeling fiets-kar geen enkele kracht meetbaar is. Hiervoor gebruik je servomotors.
- De fietser remt af voor een stoplicht. De kar moet evenzo vertragen zodat op de koppeling geen enkele kracht meetbaar is. De electromotor moet dan een generator worden of een precies te doseren remsysteem van de kar in werking zetten.
- Idem voor het oprijden van een lange helling of voor naar beneden rijden op een helling.
Gelukkig zitten er slimme mensen op de TU Delft. Ik zie liever een elektrische fietskar dan een Ford F250 met liftkit door de straat rijden.

Ik zie eerder nog een vraagstuk met regelgeving, mag je zomaar een aangedreven kar achter je fiets hangen? Of valt dat buiten de scope.
dik5 schreef:
vr 05 dec, 2025 10:40
Hoewel ik denk dat de behoefte voor zo,n ontwerp niet groot zal zijn heb ik de enquête wel ingevuld. :shock:
Dirk
Ik denk het ook niet maar nu dieselbusjes steeds meer uit de binnensteden verbannen worden zou het zomaar kunnen dat een dergelijk concept interessant kan zijn voor bijvoorbeeld kleine aannemers
Dan ga je dus een heleboel technologie - accu, motor, electronica - inbouwen in een karretje dat maar een paar X per jaar gebruikt wordt.


Dan lijkt het mij logischer een accu, motor en electronica in de fiets te zetten. Maar dat bestaat al :idea:
dik5 schreef:
vr 05 dec, 2025 10:40
…ik denk dat de behoefte voor zo,n ontwerp niet groot zal zijn …
Gevalletje marketing: die behoefte moet je creëren :idea: :lol:

Groet,
Tom.
Lijkt me technisch een zeer ingewikkeld en lastig te realiseren concept. Denk aan de volgende situaties :
- De fietser staat voor een stoplicht en trekt plotseling op. De kar moet dan evenzo versnellen zodat op de koppeling fiets-kar geen enkele kracht meetbaar is. Hiervoor gebruik je servomotors.
- De fietser remt af voor een stoplicht. De kar moet evenzo vertragen zodat op de koppeling geen enkele kracht meetbaar is. De electromotor moet dan een generator worden of een precies te doseren remsysteem van de kar in werking zetten.
- Idem voor het oprijden van een lange helling of voor naar beneden rijden op een helling.
Ik heb een Carla Cargo en heb in deze situaties nooit problemen ondervonden. Dus blijkbaar is dat wel op te lossen.
Ik denk het ook niet maar nu dieselbusjes steeds meer uit de binnensteden verbannen worden zou het zomaar kunnen dat een dergelijk concept interessant kan zijn voor bijvoorbeeld kleine aannemers
Dat is precies waar ik de Carla Cargo voor gebruik :D En dat werkt erg goed.
Voor de meeste fietsvakanties is die echter veel te groot. Misschien dat er voor een kleinere kar wel een markt is, al heb ik daar zelf geen behoefte aan. Ik zal de enquête invullen.
EPB schreef:
vr 05 dec, 2025 17:09
Lijkt me technisch een zeer ingewikkeld en lastig te realiseren concept. Denk aan de volgende situaties :
- De fietser staat voor een stoplicht en trekt plotseling op. De kar moet dan evenzo versnellen zodat op de koppeling fiets-kar geen enkele kracht meetbaar is. Hiervoor gebruik je servomotors.
- De fietser remt af voor een stoplicht. De kar moet evenzo vertragen zodat op de koppeling geen enkele kracht meetbaar is. De electromotor moet dan een generator worden of een precies te doseren remsysteem van de kar in werking zetten.
- Idem voor het oprijden van een lange helling of voor naar beneden rijden op een helling.
Ik heb een Carla Cargo en heb in deze situaties nooit problemen ondervonden. Dus blijkbaar is dat wel op te lossen.
Ik heb even op de site Carla Cargo rondgekeken, maar heb niet de indruk dat die kar voldoet aan het concept van de starter van dit topic. Maar laat hij zelf maar een oordeel daarover geven.
dik5 schreef:
vr 05 dec, 2025 10:40
Hoewel ik denk dat de behoefte voor zo,n ontwerp niet groot zal zijn heb ik de enquête wel ingevuld. :shock:
Dirk
Juist omdat u denkt dat de behoefte niet groot is, is het erg fijn dat u het heeft ingevuld. Zo krijg ik een realistisch beeld. Bedankt voor het invullen Dirk!
RianGeenen schreef:
vr 05 dec, 2025 11:27
piviets schreef:
vr 05 dec, 2025 11:21
In Duitsland was 2 jaar geleden al een elektrische fietskar te koop.....
Deze?
https://www.carlacargo.de/

Ik heb hem ingevuld
Dank u wel!
Berger schreef:
vr 05 dec, 2025 15:57

Ik denk het ook niet maar nu dieselbusjes steeds meer uit de binnensteden verbannen worden zou het zomaar kunnen dat een dergelijk concept interessant kan zijn voor bijvoorbeeld kleine aannemers
Bedankt voor de feedback. Die doelgroep ben ik inderdaad ook aan het onderzoeken!
math schreef:
vr 05 dec, 2025 11:27

Lijkt me technisch een zeer ingewikkeld en lastig te realiseren concept. Denk aan de volgende situaties :
- De fietser staat voor een stoplicht en trekt plotseling op. De kar moet dan evenzo versnellen zodat op de koppeling fiets-kar geen enkele kracht meetbaar is. Hiervoor gebruik je servomotors.
- De fietser remt af voor een stoplicht. De kar moet evenzo vertragen zodat op de koppeling geen enkele kracht meetbaar is. De electromotor moet dan een generator worden of een precies te doseren remsysteem van de kar in werking zetten.
- Idem voor het oprijden van een lange helling of voor naar beneden rijden op een helling.
Bedankt voor de inzichten!
EPB schreef:
vr 05 dec, 2025 17:09

Voor de meeste fietsvakanties is die echter veel te groot. Misschien dat er voor een kleinere kar wel een markt is, al heb ik daar zelf geen behoefte aan. Ik zal de enquête invullen.
De elektrische varianten van de Carla Cargo hebben inderdaad wel wat weg met wat ik voor ogen heb met de elektrische fietskar. Mooi dat die zo goed voor u werkt!

Mag ik vragen welke variant van de Carla Cargo u gebruikt? Bedankt voor het invullen van de enquête!
Deze zag ik in 2024 in Frankrijk.
20240829__092633_A54.jpg
20240829__092641_A54.jpg
20240829__092650_A54.jpg
20240829__093333_A54.jpg
Aevon-trailers.
Mag ik vragen welke variant van de Carla Cargo u gebruikt? Bedankt voor het invullen van de enquête!
Ik heb een eCarla uit 2021. Ze hadden toen maar één model. Sindsdien hebben ze ook een grote en een kleinere variant op de markt gebracht. Maar waarschijnlijk zou ik nu ook voor de originele kiezen, ik denk niet dat de andere maten handiger zijn voor mij.
Ik heb er een 1,4 kwh accu bij. Dat is voor mij een enorme overcapaciteit. Voor een koerier die de hele dag onderweg is is het waarschijnlijk fijn, maar ik heb vrijwel al mijn klanten binnen een paar kilometer van mijn huis en ga zelden naar meer dan één klant per dag. Bij het ontwikkelen van een fietskar voor klussenbedrijven zou je daar dus rekening mee kunnen houden.

Wat betreft het gebruik van een fietskar voor fietsvakanties was ik bij het invullen van de enquête vergeten te vermelden dat het voor mij een voorwaarde zou zijn dat de fietskar meegenomen mag worden in de trein. Vrijwel al mijn fietsvakanties beginnen en eindigen met een treinreis naar het gebied waar ik op vakantie ga. Ik geloof dat er maar weinig fietskarren zijn die mee mogen in de trein, dus dat zou nog wel een een uitdaging kunnen zijn.
EPB schreef:
di 09 dec, 2025 12:43

Bij het ontwikkelen van een fietskar voor klussenbedrijven zou je daar dus rekening mee kunnen houden.

Wat betreft het gebruik van een fietskar voor fietsvakanties was ik bij het invullen van de enquête vergeten te vermelden dat het voor mij een voorwaarde zou zijn dat de fietskar meegenomen mag worden in de trein.
Goed om te weten wat betreft de Carla en uw inzichten wat betreft een fietskar voor klusbedrijven.

Het transport met de trein is meerdere malen benoemd in de enquête, iets wat ik van tevoren niet had beseft dat dat een potentieel probleem kan vormen. Maar dat is het mooie van zo'n enquête dat je achter dat soort dingen komt.

Al met al zie ik dat er vrij veel potentiële complicaties kunnen zijn bij de inzet van een elektrische fietskar op fietsvakantie, maar in ieder geval erg fijn om die inzichten op te doen.