Vandaag nieuw hier, al vaak op dit forum gelezen en nu is een keer aangemeld.
Graag wil ik hier onze bevindingen delen over de Alfine 11.
In 2018 Velo de Ville fietsen gekocht met de Alfine 11 naaf, direkt merkten we al dat de
versnellingen niet toereikend waren, standaard werden de fietsen geleverd met 38 tanden voor en 18 tanden achter. Volgens Shimano is dit het maximale wat je uit de naaf kan halen.
Ik, eigenwijs ventje,heb dit aan m’n laars gelapt.
Heb de vertanding teruggebracht naar 32 voor en 23 achter, dat fietste direkt een stuk beter, de stapjes tussen de versnellingen waren direkt kleiner en bovendien hadden we nu een “echte” bergversnelling.
Ik was ook niet van plan die dure olie van Shimano in de naaf te doen, ik heb daar ATF classic van kroon olie in gedaan die ongeveer 10 euro per liter kost.
Die eigenwijze veranderingen werken tot op de dag van vandaag prima, let wel, alle garantie vervalt met deze veranderingen.
Begin van dit jaar merkte ik dat ik kortademig werd van het fietsen, ben ten slotte al 63.
Dus gingen we eens kijken naar Ebikes, kon het niet echt vinden, tot m’n oog viel op Pendix.
Via een dealer in Duitsland 2 Pendix sets aangekocht en zelf gemonteerd.
Uiterst simpele techniek en het werkte meteen goed, de standaard instellingen heb ik behouden,het enige wat ik heb veranderd tot nu toe is de maximale snelheid bij ondersteuning,die heb ik teruggebracht naar 20 kmh, we willen gewoon niet te hard fietsen.
Het meest fietsen we in de eco modus met 22 nm ondersteuning.
Inmiddels dit jaar 3000 km gefietst zonder ook maar een klacht over Pendix.
De combinatie van Alfine 11 en Pendix is bij ons echt een succes.
Wel hebben we een klacht dat je zou kunnen fietsen met de motor uit, dat is dus beslist niet waar, je voelt zeker een mate van weerstand.
Aankomende winter ga ik het spul demonteren en is proberen te ontdekken waar die weerstand vandaan komt.
Wordt vervolgd.
Graag wil ik hier onze bevindingen delen over de Alfine 11.
In 2018 Velo de Ville fietsen gekocht met de Alfine 11 naaf, direkt merkten we al dat de
versnellingen niet toereikend waren, standaard werden de fietsen geleverd met 38 tanden voor en 18 tanden achter. Volgens Shimano is dit het maximale wat je uit de naaf kan halen.
Ik, eigenwijs ventje,heb dit aan m’n laars gelapt.
Heb de vertanding teruggebracht naar 32 voor en 23 achter, dat fietste direkt een stuk beter, de stapjes tussen de versnellingen waren direkt kleiner en bovendien hadden we nu een “echte” bergversnelling.
Ik was ook niet van plan die dure olie van Shimano in de naaf te doen, ik heb daar ATF classic van kroon olie in gedaan die ongeveer 10 euro per liter kost.
Die eigenwijze veranderingen werken tot op de dag van vandaag prima, let wel, alle garantie vervalt met deze veranderingen.
Begin van dit jaar merkte ik dat ik kortademig werd van het fietsen, ben ten slotte al 63.
Dus gingen we eens kijken naar Ebikes, kon het niet echt vinden, tot m’n oog viel op Pendix.
Via een dealer in Duitsland 2 Pendix sets aangekocht en zelf gemonteerd.
Uiterst simpele techniek en het werkte meteen goed, de standaard instellingen heb ik behouden,het enige wat ik heb veranderd tot nu toe is de maximale snelheid bij ondersteuning,die heb ik teruggebracht naar 20 kmh, we willen gewoon niet te hard fietsen.
Het meest fietsen we in de eco modus met 22 nm ondersteuning.
Inmiddels dit jaar 3000 km gefietst zonder ook maar een klacht over Pendix.
De combinatie van Alfine 11 en Pendix is bij ons echt een succes.
Wel hebben we een klacht dat je zou kunnen fietsen met de motor uit, dat is dus beslist niet waar, je voelt zeker een mate van weerstand.
Aankomende winter ga ik het spul demonteren en is proberen te ontdekken waar die weerstand vandaan komt.
Wordt vervolgd.