Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars door Polen - Forum Wereldfietser

Dwars door Polen

Ik overweeg volgend jaar van Riga naar Berlijn te fietsen, over de Europaradweg R1. Dus niet langs de Oostzeekust. Fietsen door Letland, Litouwen en Duitstland: prima. Maar Polen, is de route mooi, interessant? En ten tweede, is het een beetje autoluw? Is er een andere leuke route?
Wie heeft daar onlangs gefietst?
Dit hangt vooral af van wat voor fietser je bent. De R1 is jaren geleden uitgezet, in een tijd met veel minder verkeer en een heel andere realiteit. Toen voelde fietsen op gewone wegen met auto’s totaal anders aan. Nu zijn er veel meer auto’s, en ook meer bestuurders die hard rijden en weinig rekening houden met fietsers.

In die situatie raad ik duidelijk aan om de EuroVelo 10 langs de Baltische kust tot aan Kołobrzeg te volgen, en daar naar het zuiden af te buigen - eerst over de Oude Spoorlijnroute (Stary Kolejowy Szlak) en daarna over de Westelijke Merenroute (Trasa Pojezierzy Zachodnich). Daarmee fiets je rechtstreeks naar de fantastische brug in Siekierki. Vanaf daar is het ongeveer een dag fietsen naar Berlijn, misschien iets meer.

Die variant vanuit Kołobrzeg is ook te zien op de kaart die ik liet zien tijdens de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht:

Afbeelding

Als je echt niet langs de kust wilt blijven, kun je vanuit de regio Gdańsk je eigen route naar Miastko kiezen - het beginpunt van de Westelijke Merenroute. Dat wordt een mooie tocht door het postglaciale merengebied, maar ook een lastige: meer autoverkeer, meer hoogteverschillen en maar weinig echte fietsinfrastructuur. In dit scenario beginnen de goede fietscondities (infrastructuur, routekwaliteit, fietsgericht denken) eigenlijk pas in Miastko.

En dit is de brug in Siekierki - een prachtige voormalige spoorbrug die is omgebouwd tot fietsbrug tussen Polen en Duitsland. Het project komt van de regio West-Pommeren (Pomorze Zachodnie), die ook de routes hierboven ontwikkeld heeft en een van de weinige regio’s in Polen is die fietsroutes bouwt op echt Europees niveau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

West-Pommeren, inclusief de makers van deze routes, staan al een aantal jaren met een eigen stand op de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht - ideaal als je gedrukte kaarten en gidsen van deze routes wilt krijgen.

En tot slot: de officiële kaart van de fietsroutes in de regio:

https://rowery.wzp.pl/en/27

Uitgebreide routebeschrijvingen:

https://rowery.wzp.pl/en/routes-and-trips

En hun Facebook - een voorbeeldpost waar je heel goed ziet hoeveel inzet er is en hoe hoog de kwaliteit van de nieuwe fietsroutes ligt:

https://www.facebook.com/PomZachodnieRo ... CqwQ5noK9l

S.
Ha Simon,

Dit is informatie waar ik wat aan heb! Het bevestigt ook mijn vermoedens over de R1. Conditie is het punt niet, wel het autoverkeer.
Ik voel veel voor wat je o.a. adviseert: van Riga en Vilnius naar Gdansk (via de Suwalki-corridor), dan over de EV10. Ik hoop wel dat de EV10 niet te autodruk is , zoals sommige stukken in Estland. Dan via Kolobreg, oude spoorlijn en Westelijke Merenroute.
We gaan bijna jaarlijks naar de Fiets- en Wandelbeurs, komend jaar ook. Dus daar kan ik meer info halen. Je meegestuurde kaart is verhelderend.

Bedankt!
Als je vanuit Litouwen komt, volg dan het Green Velo-pad. Bij Braniewo sluit het, als ik me niet vergis, aan op EuroVelo 10. Op Green Velo is weinig echte fietsinfrastructuur, maar dit zijn vrij dunbevolkte regio's, dus het autoverkeer is minimaal.

Green Velo - de officiële kaart

Wanneer je Elbląg passeert, raad ik aan om even een kijkje te nemen op een heel leuke verbindingsroute van EuroVelo 10. Deze verbindt Piaski (achter Krynica Morska) met het dorp Mikoszewo. Het is zo'n 55 km van de Russische grens tot aan de monding van de Wisła (Vistula) - bijna volledig door het bos, over goed onderhouden gravel. De foto komt uit de buurt van Krynica Morska - al moet ik erbij zeggen dat het grootste deel van de route inderdaad door het bos loopt:

Afbeelding

Als je in de zomer reist, kun je de Vistula Lagoon oversteken met een veerboot vanuit Frombork of Tolkmicko naar Krynica Morska. Zo kom je sneller aan de Oostzee en kun je meteen die route rijden waar ik hierboven naar verwijs.

Hier zie je op de kaart een van de mogelijke waterverbindingen over de Vistula Lagoon:

Fietsen rond de Vistula-lagune (Cycling Thread)

(voorlopig is het alleen een aankondiging van het artikel)

Als je me begin mei een berichtje stuurt, kan ik nakijken welke verbindingen in de zomer van 2026 daadwerkelijk varen.

* * *

Hier zijn ook twee van mijn artikelen over EuroVelo 10 in Polen:

EuroVelo 10 - regio Pomorskie (Cycling Thread)

EuroVelo 10 - regio West-Pommeren (Cycling Thread)

En - voor de liefhebbers - een artikel in het Nederlands over het westelijke deel van EuroVelo 10 (Velo Baltica):

West-Pommeren is jouw volgende gravelbestemming in Polen (Cycling Destination)

Als je nog iets nodig hebt over deze regio, laat het gerust weten.

S.
Niet dat jij daar iets aan kan doen maar de route calculator https://greenvelo.pl/en/map houdt er geen rekening mee dat er ook geslapen moet worden op een route van 667 km. Daarnaast het geeft wel mooi weer dat er meer mogelijk is dan alleen de EV10
Ha Simon,

De Green Velo is inderdaad een mooie aanvulling ;van de Suwalki-corridor richting Gdansk. Dank. Ik ga ook aan de gang met je andere tips.
Trouwens mijn complimenten voor je website https://www.cyclingthread.com/. Uitvoerig en met prachtige foto's.

Ha Peter,

Ik begrijp dat het vinden van een overnachting blijkbaar problemen oplevert op de Green Velo. Daar gaan we dan eens goed naar kijken. Dank
Steady schreef:
wo 19 nov, 2025 11:08
Ha Peter,

Ik begrijp dat het vinden van een overnachting blijkbaar problemen oplevert op de Green Velo. Daar gaan we dan eens goed naar kijken. Dank
Ik denk dat het met die overnachtingen wel los zal lopen (en anders gewoon wild kamperen), het was meer het feit dat ik in 2 dagen 667 km af zou moeten leggen. dan fiets je dus iets van 14 km gemiddeld per uur, dus ik denk dat dat wel sneller moet kunnen. :) (in iets van anderhalve dag of zo)
@Steady, dank je :)

@Peter, in het begin snapte ik niet helemaal wat je bedoelde, maar toen ik net naar de Green Velo-planner keek, zag ik inderdaad dat hij afstanden van 500-600 kilometer voorstelt om in twee dagen te rijden :D

Weet je, over de Green Velo kun je echt talloze anekdotes vertellen - het is in Polen een beroemde route, maar helaas niet altijd om de juiste redenen. Ik moet altijd lachen om de internationale promotie van de route, waar jarenlang onder andere deze stuntende fietser op beurzen te zien was, ook in Utrecht en Gent.

Afbeelding

Ik had liever gezien dat al dat geld was uitgegeven aan het bouwen van een beetje fatsoenlijke, broodnodige fietsinfrastructuur.

Helaas is Green Velo nog net vóór de tijd ontstaan van de uitstekende fietsprojecten in West-Pommeren en Małopolska. Als Green Velo vandaag was aangelegd, zou het ongetwijfeld een heel andere route zijn.

:)

S.