Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

stelvio73 schreef:
di 18 nov, 2025 15:48

Enkele hulpvragen:
1. Heeft een ketting meer weerstand?
2. Is een ketting (onderweg) lastiger te verkrijgen?
3. Is een ketting (veel) duurder in aanschaf?
4. Is een ketting moeilijker te (de)monteren?
1. Een ketting moet schoon en goed gesmeerd zijn. Ik ken geen objectieve gegevens.
2. Integendeel. Over de hele wereld kun je bij fietsenmakers nieuwe kettingen kopen, ook nog in meer merken. Een riem is in Nederland ingeburgerd, maar zeker in de rest van Europa, laat staan de wereld, lang niet bekend en dus ook niet verkrijgbaar. Niet voordehandliggend om de peperdure riemen in de tallloze maten in voorraad te hebben.
3. Riemen zijn vele malen duurder dan een ketting.
4. Voor een riem moet het frame deelbaar zijn. Dus ook in tegendeel.
Zeg, Sjefke.. Wil je laten voorkomen dat ik die vragen heb gesteld? Ik wil graag dat je dat even verandert.
Bicyclette schreef:
di 18 nov, 2025 19:36
De duurdere auto's hadden altijd distributieketting i.p.v. distributieriem omdat die langer meeging.
Auto-analogie is aardig maar ook wel overbodig. De riem-kettingdiscussie voor de fiets levert hier al genoeg voer voor discussie, zeker als de dichotomie naafversnelling-derailleur erbij wordt gehaald. Waarbij naafversnelling meestal wordt vereenvoudigd tot Rohloff.

Dit gezegd hebbende en daarbij enige moeilijke woorden gebruikende. De riem op mijn fiets gaat inmiddels alweer bijna 40.000 kilometer mee. Tandwielen zijn bij onderhoud rond 30.000 km vervangen. Ik zou die riem dus niet te snel afschrijven. Een geschikte fiets met ketting zou ik ook niet afslaan.

Verder loopt de discussie weer lekker door. Yasmin doet er intussen goed aan om eens te gaan proeffietsen. Dan wordt vanzelf meer duidelijk over geschikte maatvoering en verdere persoonlijke voorkeuren. Wij kunnen hier nog zoveel zeggen, lekker fietsen is uiteindelijk toch echt aan jezelf.
Bicyclette schreef:
di 18 nov, 2025 19:53
Zeg, Sjefke.. Wil je laten voorkomen dat ik die vragen heb gesteld? Ik wil graag dat je dat even verandert.
Citaat 'gerepareerd', alsmede enkele daardoor overbodig geworden berichten verwijderd.