Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

stelvio73 schreef:
di 18 nov, 2025 15:48

Enkele hulpvragen:
1. Heeft een ketting meer weerstand?
2. Is een ketting (onderweg) lastiger te verkrijgen?
3. Is een ketting (veel) duurder in aanschaf?
4. Is een ketting moeilijker te (de)monteren?
1. Een ketting moet schoon en goed gesmeerd zijn. Ik ken geen objectieve gegevens.
2. Integendeel. Over de hele wereld kun je bij fietsenmakers nieuwe kettingen kopen, ook nog in meer merken. Een riem is in Nederland ingeburgerd, maar zeker in de rest van Europa, laat staan de wereld, lang niet bekend en dus ook niet verkrijgbaar. Niet voordehandliggend om de peperdure riemen in de tallloze maten in voorraad te hebben.
3. Riemen zijn vele malen duurder dan een ketting.
4. Voor een riem moet het frame deelbaar zijn. Dus ook in tegendeel.
Bicyclette schreef:
di 18 nov, 2025 19:36
De duurdere auto's hadden altijd distributieketting i.p.v. distributieriem omdat die langer meeging.
Auto-analogie is aardig maar ook wel overbodig. De riem-kettingdiscussie voor de fiets levert hier al genoeg voer voor discussie, zeker als de dichotomie naafversnelling-derailleur erbij wordt gehaald. Waarbij naafversnelling meestal wordt vereenvoudigd tot Rohloff.

Dit gezegd hebbende en daarbij enige moeilijke woorden gebruikende. De riem op mijn fiets gaat inmiddels alweer bijna 40.000 kilometer mee. Tandwielen zijn bij onderhoud rond 30.000 km vervangen. Ik zou die riem dus niet te snel afschrijven. Een geschikte fiets met ketting zou ik ook niet afslaan.

Verder loopt de discussie weer lekker door. Yasmin doet er intussen goed aan om eens te gaan proeffietsen. Dan wordt vanzelf meer duidelijk over geschikte maatvoering en verdere persoonlijke voorkeuren. Wij kunnen hier nog zoveel zeggen, lekker fietsen is uiteindelijk toch echt aan jezelf.
Wat zijn de ervaringen met het Koga test centrum in Ede?

Gisteren heb ik op een Koga worldtraveller dames classic framemaat 53(met lage instap) proefgereden en ik was niet tevreden d.w.z. de fietste fietste licht. Eerst stond het zadel te hoog t.o.v. het stuur en dan zit ik te ver naar voren en en vindt mijn onderlichaam ook niet lekker zitten. Dus alles lager gezet, maar (de fietsenwinkel doet niet aan bikefitting) was ik nog aan het twijfelen en had ik het zelfde gevoel alsof je in elkaar gefrommeld zit. Nu wil de fietsenwinkel er een ander stuur en zadel opzetten, maar ik denk niet dat dit heel veel verschil gaat maken. Sowieso en dat heb ik ook aangegeven in de winkel is de fiets boven het budget wat ik ervoor uit wil geven. Dat het bij een fietsenwinkel meer betaald voor een koga wt van 1,5, jaar oud dan eentje van bijna 10 via marktplaats snap ik. En dit is niet wat ik ervoor uit wil geven en het was ook nog eens niet de prijs die in eerste instantie was besproken in de winkel.
En in die anderhalf jaarna aanschaf is de fiets niet geserviced en ik had begrepen dat dit sowieso ieder jaar moet of na 5000 km en na 3 maanden na aanschaf. Maar was het argument de fiets is bijna niet gebruikt en heeft bijna altijd stil gestaan.
Maar goed het voornaamste is dat als dit inderdaad framemaat 53 is dat ik met afvraag of dat goed is. En als koga inderdaad gratis bikefitting doet dan is het wel waard om even langs Ede te gaan.
Oh laat maar, test centrum is dicht zie ik.Dat hd de verkoper gisteren niet verteld. Iemand enig idee waar je een bikefitting kan doen? Ook als je daar niet direct van plan bent om een fiets aan te schaffen? Voor de bikefitting wil ik uiteraad eventueel gewoon betalen.
En ik wil daarvoor ook best eventueel wel een stukje reizen ondanks dat dit met openbaar vervoer is.
Ik bedeolde meer waar iemand een goede ervaring mee heeft, die een bikefitting heeft laten doen en uiteraard heb ik gegoogeld en Ede is dus bijvoorbeeld dicht.
Perenboom fietsen in Wageningen?

Ik woon niet in jouw buurt en heb ook niet echt een goede ervaring om te delen. Je begeeft je op een stukje niche markt. Er zijn relatief maar weinig vakantiefietsers ten opzichte van bijvoorbeeld wielrenners. En dan heb je niet het budget om flink in de watten te worden gelegd bij een Santos dealer/Jongerius/Avaghon. Op een nieuwe Velo de Ville/Stevens/Jan Janssen zit niet de marge om je helemaal afgesteld op weg te sturen.

Dus wat je volgens mij zoekt is een ervaren, goeie fietsenverkoper met een aanbod in jouw prijsklasse, waarbij je voldoende aandacht krijgt en het laatste stukje zelf doet. Toen moest ik aan Peerenboom denken.
Bij mij in de buurt zit een zaak die zowel Santos als Giant in zijn assortiment heeft, dan kijkt er, ook als je een Giant koopt, iemand mee die ook de deskundigheid van een Santos dealer heeft (Gek van fietsen in Alphen aan den Rijn). Van Herwerden, Bikepro in Waddinxveen, naar zo'n soort winkel zou ik gaan.

Dit is waarom ik de tip gaf: ga net zolang klooien met je huidige fiets tot je weet welke maten je nodig hebt. Dan ga je beter voorbereid op pad.