Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

122 berichten
Een Enviolo naaf heeft een gemiddelde levensduur van 10.000-20.000 km en bij Rohloff is dit minimaal het tienvoudige maar er zijn al gevallen met meer dan 350.000 km op de teller.

Ook heeft de Rohloff naaf fors minder interne weerstand wat resulteert in een grotere actieradius (reken op 10-15%). Maar de aanschafprijs is wel fors hoger.
Ik krijg vooral de indruk dat de enviolo naaf de kracht niet aan kan die men beweert. Af en toe een heuveltje op zou al teveel kunnen zijn lees ik bij sommige gebruikers. Misschien zijn we er zelf wel 1 van want die van ons ging ook stuk vlak na een fietsvakantie door de stijle heuvels.

Schakelen met enviole is eigenlijk hetzelfde als met een gewone versnellingsnaaf. Dus ook dat vraagt dezelfde uitleg als alle andere naven. Schakelen onder druk wordt namelijk ook gewoon afgeraden door enviolo zelf. Dus het is fysiek mogelijk maar beter van niet.

De enviolo kun niet intern niet onderhouden. Dus dat maakt het in mijn ogen een tikkende tijdbom en je weet niet wanneer hij af gaat. Die van ons was gewoon ineens stuk zonder waarschuwing. En vooraf een reis eens goed onderhouden is gewoonweg geen optie.