Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Zwitserland, Italië, Oostenrijk welke passen en wegen? - Forum Wereldfietser

Zuid Zwitserland, Italië, Oostenrijk welke passen en wegen?

Ik ben na terugkomst van mijn tocht Fietsen door Zwitserland begonnen met een nieuwe route. Die zal ik zelf moeten uitstippelen dat doe ik wel met behulp van de bestaande nationale en regionale Zwitserse routes. Ben benieuwd of jullie tips hebben waar je sowieso moet gaan fietsen. Het beginpunt is Bern en vervolgens via Zuid Zwitserland naar Innsbruck in Oostenrijk.
Rondje Zwitserland naar Innsbruck.png
Ik heb even een plaatje toegevoegd van mijn idee tot nu toe. Een andere wereldfietser gaf aan dat route 9 de merenroute enorm mooi is. Het begin vanuit Montreux heb ik geschrapt om de hoogtemeters wat naar beneden te krijgen. Start nu op Bern gezet. Ook sneller te bereiken met de trein. Vanaf Thun een aantal etappes route 9 volgen en op een gegeven moment afbuigen. Dat is dan voor de Wallensee richting Altdorf UR > Andermatt > Gotthardpas > meer van Lugano heen en weer (klein rondje) > terug naar Bellinzona > richting Thusis (je zou ook via Italië de Spuglenpas kunnen beklimmen maar dat is meer hoogtemeters dan via Bellinzona). Vervolgens over de Albulapas rechtaf naar St. Moritz en de Silersee (rondje hierom heen) en dan richting de Umbrail pas en opvolgend de Stelvio pas. Naar beneden en dan richting Nauders (die wel/niet sluiting van de Reschenpas is dan even een zorg voor kort voor vertrek) en vanuit daar de Inn Radweg naar Innsbruck volgen.

Berekening is een indicatie, maar voor het Zwitserse deel wel accuraat met behulp van https://schweizmobil.ch/.
1042,8km
16556hm

Dat zijn wel veel hoogtemeters. Ik heb er voor deze post nog 2300hm af gehaald. Dit jaar voor het eerst 9200hm gereden.
Misschien helpt dit https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... 9142#start ter inspiratie.
Route die ik in 2023 heb gedaan.
Een snelle blik op jouw kaart en onze herinneringen - er zijn minstens drie plekken die je zou kunnen overwegen.

De Ruinaulta-kloof, ook wel de Zwitserse Grand Canyon genoemd, met prachtige plekken bij Ilanz - op de Rijnroute:

Afbeelding

Afbeelding


De Grimselpas - het begin van de Aare-route (ook een van de Zwitserse "grote 9"):

Afbeelding

Afbeelding


De in de rots uitgehouwen oude Axenstrasse boven het Vierwoudstedenmeer, op de Noord-Zuidroute:

Afbeelding

Afbeelding


Natuurlijk - jouw route gaat langs andere schitterende plekken en ik beweer helemaal niet dat de mijne "verplicht" zijn, maar ze kwamen het eerst in me op :)

S.
Oh ja, ik zie ook dat je in Lugano een afkorting maakt en het meer van Lugano niet helemaal rondrijdt. Jammer - na Melide is de weg heel rustig en met prachtige uitzichten.

Afbeelding

Afbeelding


En hier schrijf ik over al die routes - het verslag van de Aare-route (heel interessant en volgens mij vrij onbekend) is nog in de maak:

5 most beautiful Swiss cycle routes (Cycling Thread)

S.
De Große Scheidegg is ook mooi. Vanuit een zeer toeristisch Grindelwald fiets je opeens over een rustige autovrije weg langs enorme bergwanden. (Alhoewel ik niet weet of het er nu nog net zo rustig is als toen ik er in 2002 fietste.)

Willekeurig plaatje van internet:
9057492943_4c4cde5231_b.jpg
https://alpsinsight.com/trip/the-grosse-scheidegg/

In mijn ervaring is fietsen door het brede en langgerekte dal van Wallis ietwat saai en alleen echt gaaf als je ook een paar dalen naar het zuiden mee pakt (bijvoorbeeld het Val d'Anniviers). Want alleen zo zie je de vierduizenders goed. Anders kan je denk ik beter vanuit Bern via de Große Scheidegg en de Grimselpaß naar het oosten gaan. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik ga ernaar kijken JanH, dank voor het linken. Lijkt er best op. Een fietsbus van punt naar punt is ook een goed idee.

Simonthread
- Ruinaulta-kloof - zeker heel mooi daar. Dit jaar gereden.
- Grimselpas - had ik zelf ook op het oog alleen krijg de route dan niet passend. Of je moet de route echt omgooien. Nog iets om over na te denken :).
- Axenstrasse - Ziet er heel mooi uit ook. Op de kaart zie ik nu dat er wat gesloten is daar, maar het is ook niet echt passend te maken met die route 9.
- Meer van Lugano. Ik ga je link bekijken want dat kan ik best verlengen, het is toch vlak. Ik was misschien van plan om daar een rustdag te nemen.

stelvio73
- Große Scheidegg - die kende ik nog niet van naam, maar wel Grindelwald dat dat heel mooi moet zijn. Goede tip om de route daar te verleggen. Route 61 Berner Oberland-Route, stage 2 loopt daar op.
Voor Große Scheidegg en Grindelwald zie dag 10 van mijn verslag
viewtopic.php?t=39142#p455576.
Ik kwam vanuit het noorden en schrijf daarover: "Het bleek één van de mooiste beklimmingen van de vakantie te zijn...."

Hmm, wat simonthread schrijft.... ik krijg er wel weer zin in.
Ik heb nog een bijzondere pasweg gevonden: de Col de Sanetsch. Dit is een relatief verkeersluwe pasweg die vanuit Sion noordwaarts gaat en bovenaan dood loopt. Het is dus geen doorgaande weg.

Nou kan ik me voorstellen dat een klim van 1800 hoogtemeters wat heftig is met bepakking. Maar het goede nieuws is dat je vanuit Gsteig met de kabelbaan omhoog kan. Volgens de website mogen fietsen mee. Toegegeven: het kost wel wat Franken. Maar dan heb je ook gelijk een bijzondere rit, met een easy climb in de lift, en dan prachtig afdalen naar Sion.

Het past misschien niet in je route, maar ik deel het voor de zekerheid toch.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sanetsch_Pass

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-du-sanetsch

https://www.seilbahnsanetsch.ch/de/home-1.html
De Reschenpas was gewoon toegankelijk vanuit Landeck. Wel was de hoofdweg naar Martina wegens wegwerkzaamheden een klein stukje verboden voor fietsers. Wordt via een gravelweg langs de Inn omgeleid. De afdaling vanaf Reschen Italië in was enorm steil met stukken van 20%, weet niet of dat zo leuk is om de klim van de andere kant te doen. Zie mijn laatste video voor een impressie
De tovenaar schreef:
vr 10 okt, 2025 09:11
De Reschenpas was gewoon toegankelijk vanuit Landeck. Wel was de hoofdweg naar Martina wegens wegwerkzaamheden een klein stukje verboden voor fietsers. Wordt via een gravelweg langs de Inn omgeleid. De afdaling vanaf Reschen Italië in was enorm steil met stukken van 20%, weet niet of dat zo leuk is om de klim van de andere kant te doen.
Heb ik deze zomer ook gefietst - ook via Martina, omdat ik wat minder vertrouwen in de befietsbaarheid van de rechtstreekse route Pfunds - Nauders (B180) had. En sowieso mooie route langs Altfinstermünz / de Inn.

De Vinschgau-fietsroute ligt er netjes bij (de zeer regelmatige picknickplaatsen en de waarschuwingsborden en -lichten in de afdalingen geven het bijna een beetje een Autobahn-vibe voor de fietser). Er stonden inderdaad wat borden die waarschuwden voor 20%-hellingen, maar dat halen ze lang niet (hinderlijke gewoonte, want hoe ga je dan waarschuwen voor een helling die wél echt 20% is?). Als je hem in omgekeerde richting fietst, is er nou eenmaal een reëel hoogteverschil van 1200 meter tussen Meran en de Reschenpas. 't Is relatief comfortabel - en meest geleidelijk - klimmen over het fietspad, maar direct na Meran, tussen Schlanders en Laas en vooral tussen Glurns en de Haidersee zitten er wat steviger hellingen in.
Ik kwam weer een mooi filmpje tegen MTB route Alpine 1 vanuit Scuol. https://www.youtube.com/watch?v=HgPU_9tpkyk Lijkt prima te doen met de vakantiefiets.

Vooral voor mezelf even hier neerzetten zodat ik het niet vergeet :)

En ik moet ook echt even de route van De tovenaar nalopen.
Mijn video over de Splügenpas vanuit Sondrio, Italië staat nu ook online:


De pas hebben we in twee dagen gedaan ivm met de lengte, zwaarte en weersomstandigheden.
Vanuit Sondrio eerst tot Campodolcino dat ongeveer halverwege de klim ligt. Camping is wel ok daar, mooi grasveldje, sanitair wat gedateerd maar schoon. Fietsen kunnen droog onder de luifel van het hoofdgebouw staan. In de kelder heb je nog een grote ruimte om te koken, spullen te drogen etc. Er schijnt ook nog een goed pizzeria te zijn maar die was dicht. De volgende dag door de regen via de weg met veel bochten en tunneltjes naar de pas. Deze was vrij druk met veel vakantieverkeer. Omdat het aan de Italiaanse kant regenachtig en zwaar bewolkt was vond ik 'm niet zo heel erg mooi. Tijdens de afdaling aan Zwitserse kant klaarde het echter op. Hier nog veel meer haarspeldbochten, erg mooi! De camping in Thusis viel nogal tegen. Een modderig veldje tussen de bomen, geen picknickbankjes of opladers in de buurt van je tent en duur.
map06.jpg
Afbeelding
De tovenaar schreef:
vr 31 okt, 2025 09:59
Mijn video over de Splügenpas vanuit Sondrio, Italië staat nu ook online:
Bedankt voor het delen. Mooie impressie.

Jan
De Brunigpas vanuit Meiringen was altijd een vrijwel onneembare barriere vanwege het zeer vele verkeer, maar daar is wel wat verbeterd staat mij bij. Check het in elk geval even.

Ik zou niet de Klausenpas maar de parallel noordelijk lopende Pragelpas pakken. Vanaf het Vierwoudstedenmeer een steile draak, maar vanaf de kant waar jij vandaan komt vond ik het een van de mooiste van Zwitserland en ik ben daar na 20 jaar toch zeer goed bekend.

Door de Schollenslucht naar Andermatt was vroeger ook niet te doen vanwege het vele verkeer, maar sinds ze daar een fietspad hebben aangelegd is dat echt episch. De camping in Andermatt is niet mooi (douchen bij de kabelbaan), erg druk en koud vanwege de hoogte, maar ik zou er absoluut gaan staan, waanzinnige locatie tussen de bergen met een bijzondere sfeer. Dan bovenop de Gotthard even controleren of alle boutjes vastzitten en dan over de oude weg door het Valle Tremola naar beneden is fantastisch (vrees niet, het is geen Vlaanderen, dit licht er met Zwitserse preciesie in) en ook naar Biasca is heerlijk, je daalt van het hoogalpiene landschap naar de palmbomen.

Je schrijft een rondje Lugano, maar er ligt nog wel een pasje tussen Bellinzona en Lugano, waar je dus 2 keer overheen moet.

De Albula behoort ook tot het mooiste dat Zwitserland te bieden heeft en het Engadin is misschien wel het mooiste dal van Zwitserland, zeker nu de fiets infra daar beter is geworden.

Al met al een epische route, maar met volle bepakking moet je niet vies zijn van langdurig bergop duwen. Ik merk bij mezelf dat ik niets liever doe met de racefiets, maar het met volle bepakking toch minder leuk vind, ondanks een prima conditie. Maar de makkelijke doorsteek die Benjaminse naar Rome doet (langs de Rijn naar Thusis) vond ik dan weer geen recht doen aan dit prachtige land, gelukkig mag je dan nog over de Splugen, de foto van mijn Santos aan het Lago di Spluga siert al jaren mijn werkkamer. Tip, let op in de weekenden, de passen kunnen dan helemaal verpest worden door motoren en sportcabrio's.

Naar aanleiding van wat andere opmerkingen hierboven.

De Scheidegg is nog steeds vrijwel autovrij na Grindelwald (alleen de bus gaat erover), maar in het weekend fietsen er gigantisch veel wielrenners tegenwoordig. En het is een grote en steile col die je invoegt tussen Interlaken en Meiringen, waar het fietspad langs de zuidkant van de Brienzersee ook erg fraai is. Ik zou dat sowieso preferen in deze route met toch al zo veel cols.

De Sanetsch is supermooi, maar naar het grondstation van de kabelbaan is het al een aardig stuk klimmen en als je de klim afdaalt zie je er een stuk minder van door de snelheid en het vele remmen. Ik zou dat met volle bepakking niet snel doen, want hij is ook behoorlijk steil dalend. Ik hing mijn racefiets jaren geleden aan de cabine om af te dalen vanaf de Sanetsch en vervolgens terug te fietsen naar Sion. Pittiger rondje dan ik had verwacht.

Tikken met een grote glimlach dit, ik ben een groot fan van Zwitserland :-). Overigens kan ik de video's van Tovenaar / Wizard of Oh zeer aanbevelen!
simonthread schreef:
do 04 sep, 2025 08:50
Een snelle blik op jouw kaart en onze herinneringen - er zijn minstens drie plekken die je zou kunnen overwegen.
De in de rots uitgehouwen oude Axenstrasse boven het Vierwoudstedenmeer, op de Noord-Zuidroute:
Wat deel je mooie routes @simonthread.
Ik stuitte op jouw post omdat ik de boottocht van Brunnen naar Fluelen wilde adviseren.
In juni 2020 ben ik door een vrijwel verlaten Zwitserland gefietst. Wat ik mij herinner is alleen maar mooi.
Een klein stukje dan.
met de trein naar Konstanz, langs de Rijn, kersen eten, stroomafwaarts drijven in de Rijn, de watervallen van Schaffhausen (kijk eens naar https://www.ngv.vic.gov.au/explore/coll ... work/4424/), die mooie overdekte bruggen over de Rijn,
Daarna via Rapperswill en aan de oostkant van de Sihlsee naar Brunnen en dan de boot naar Fluelen. (ik wist niet van het bestaan van de oude Axenstrasse) De boottocht is prachtig.
Ik heb ook erg genoten van de klim naar Andermatt. Grotendeels vrijliggende fietspaden.
Vanuit Andermatt is het mooi klimmen naar de Oberalp pass en als je een goede bui hebt kan je ook een rondje Sustenpas, Grimselpas, Furkapas maken. Heb je er onderweg genoeg van dan pak je de trein naar Andermatt.
De klim vanuit Andermatt naar de Gotthard is niet om over naar huis te schrijven, maar de afdaling aan de zuidkant hoort voor mij beslist bij de top 10 mooie wegen.
20200629_1504_DSC_1293_J9110.JPG
Ik zie nu achteraf dat ik robhuls herhaal. Laat het een bevestiging zijn van hoe mooi het daar is..
Bij het doornemen van de foto's zag ik op diezelfde camping in Andermatt een paar foto's van mijn doorlekkende tent.
20200629_0951_DSC1276_J9110.JPG
20200629_0750_DSC_1275_J9110.JPG
Ik heb mijn tent die morgen opdracht gegeven vol te houden in de regen en ben lekker gaan ontbijten in een hotel in Andermatt en heb later mijn natte boeltje opgepakt en in ben in de regen de Gotthard opgefietst.
Vergeet niet in de afdaling af te stappen bij Camping Gottardo (met zwembad)
Van Bellinzona naar Lugano heb ik destijds de trein gepakt. (bloedheet en moe) Ik had even geen zin in dat pasje tussen Bellinzona en Lugano.
Daarna doorgefietst naar Melide, Rovio, Arogno en Lanzo d'Intelvi. De klim na Arogno was voor mij een van de steilste klimmen ooit.
20200630_1814_DSC_1330_J9110.JPG
En 's avonds op de camping aan het Lago di Como.
Daarna naar de Splügen gefietst en aan de andere kant via de Via Mala weer naar het Noorden.

Drie tips voor fietsers:
- Als het je allemaal even te veel wordt wegens te veel regen of te veel zon en hitte, pak dan een stukje de trein.
- Als het 's morgens allemaal maar niks is, ga naar een hotel. Voor 10 tot 15 euro kan je jezelf heerlijk opwarmen en genieten van een uitgebreid ontbijt.
- Als je een middag door de regen fietst en koud en nat bent, bel dan naar huis. Meestal krijg ik dan binnen een half uurtje een telefoontje dat er ergens vlak in de buurt een B&B of een hotel voor mij geregeld is. Ik ga bij hondenweer echt mijn tentje niet opzetten.

Voor mij geldt dat mijn humeur danig opknapt als ik dit soort beslissingen neem.

Nog even dan. Ik kwam uit Cortina d'Ampezzo en alles was al nat. Toen wel op de camping overnacht. De hele dag dreigde er onweer. Op de Passo di Giau de eerste spatters.
Naar beneden en dan fiets je van Colle Santa Lucia naar Cernadoi eigenlijk vrij vlak.
Links in het dal wolken. Boven wolken, op fietshoogte geen wolken en beneden mij ook wolken.
In de richting van Arabba was het zwart. Je kon de auto's vanaf de overkant van het dal naar beneden zien rijden. Watched the cars come down the pike, their lights against the sky.
Toen ik bij Pieve was en de verlichting van de restaurants in het donker zag leek het wel Kerstmis.
Even verderop barstte het los, gelukkig was er een afdakje. Toen het wat geminderd was bleek verderop de weg versperd.
20180703_1640_DSC_0236_F5121.JPG
Uiteindelijk in een hotel in Arabba aangekomen en daar werden mijn fietskleren ingenomen en de volgende ochtend kon ik die fris gewassen weer aantrekken.
De volgende dag in een stralend zonnetje de Passo di Campolongo gefietst, daarna zonder bagage vanuit Corvara de Passo di Garden en via de Passo delle Erbe en de Passo Rodella naar Bressanone. Die laatste twee weer in regenachtig weer. In Brixen wachtte mij de Jeugdherberg (een aanrader)
Die Axenstrasse is voor onbepaalde tijd verboden voor fietsers helaas.
Bron: https://schweizmobil.ch/en/cycling-in-s ... -3/stage-3
Dat is niet helemaal waar :)

De hele Axenstrasse loopt van Flüelen via Sisikon naar Brunnen - ongeveer 12 kilometer. Het gedeelte met uitzicht van Flüelen tot Sisikon (ongeveer de helft) is toegankelijk, met tunnels en galerijen boven het meer.

De problemen liggen tussen Sisikon en Brunnen, maar dat betekent niet dat de route "gesloten" is - alleen dat fietsers verplicht zijn om gebruik te maken van een gratis fietstaxi (een bus met een fietskar).

Afbeelding

Dat wordt vermeld op de website die je noemde, en komt overeen met onze eigen ervaring op de Noord-Zuidroute in 2024:

North-South Route in Switzerland (Cycling Thread)

In de tussentijd heb ik de vertaling toegevoegd van onze pagina met de door ons gereden routes in Zwitserland:

De 5 mooiste Zwitserse fietsroutes (Cycling Thread)

S.
robhuls schreef:
zo 02 nov, 2025 10:37
Ik zou niet de Klausenpas maar de parallel noordelijk lopende Pragelpas pakken.
(knip)
Tikken met een grote glimlach dit, ik ben een groot fan van Zwitserland :-). Overigens kan ik de video's van Tovenaar / Wizard of Oh zeer aanbevelen!
In deel 8 van onze fietstocht door de Alpen willen we over deze Klausenpas van Linthal naar Altdorf. Deze blijkt echter afgesloten voor al het verkeer....

....behalve voor fietsers!
Op dezelfde dag vindt namelijk op de Klausenpas het fietsevenement Klausen-monument plaats. Het mooie weer, schitterende berglandschap en de vele fietsers maken de rit tot hèt hoogtepunt van onze fietstocht! 🤩