Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heb jij vandaag gefietst? - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Waar heb jij vandaag gefietst?

476 berichten
Poppink schreef:
vr 10 okt, 2025 01:45
Wat een rust op de weg vergeleken met de Mont Ventoux, niet?
Het is er zeker veel rustiger, maar de klim naar de Signal de Lure is toch niet van hetzelfde kaliber.

Ventoux vanuit Bédoin : 1600 hoogtemeters over 21 km - gemiddeld 7,6% - steilste kilometer 10%
Ventoux vanuit Malaucène : 1575 hoogtemeters over 21 km - gemiddeld 7,5% - steilste kilometer 12%
Signal de Lure vanuit Saint-Etienne-les Orgues : 1060 hoogtemeters over 18 km - gemiddeld 5,8% - steilste kilometer 8%

De Ventoux vanuit Malaucène is veel rustiger dan vanuit Bédoin. Dat komt ongetwijfeld door de Tour de France, die altijd de Bédoin-kant neemt.
Het is moeilijk om als rijdende waarnemer iets over aantallen te zeggen. Ik schat dat ik bij de afdaling naar Bédoin enkele honderden fietsers ben tegengekomen. Zo'n afdaling duurt maar ongeveer 25 minuten. Het geeft een goed idee van hoeveel mensen er aan die kant onderweg waren. Een dag later ben ik vanuit Sault naar de top van de Ventoux gereden en vervolgens afgedaald naar Malaucène. Toen kwam ik maar enkele tientallen fietsers tegen.

Maar ik ben je dankbaar voor de tip. Ik had niet eerder van de Signal de Lure gehoord. Hij staat niet in de Atlas des Cols des Alpes - Volume 2 : Alpes du Sud (uitgave Altigraph, 1990), dat ik als een vrijwel compleet overzicht beschouwde. Het is een mooie klim op een goed wegdek.
Ik ken de Signal de Lure alleen vanuit Sisteron.
In 2023 ongetraind en direct vanuit de fietsbus tot halverwege gekomen en lekgeprikt door de insecten teruggekeerd.
In 2024 revanche genomen.
Ik ben niet zo van het meten, meer van het om mee heen kijken. Hier volgt de beschrijving die AI geeft.
„They call it the poor man's Ventoux“
Het hoogteverschil van de klim naar de Signal de Lure vanuit Sisteron bedraagt ongeveer 1.710 meter. Dit is gemeten over een lusvormige fietsroute van circa 86 km, waarbij je vanaf Sisteron via Valbelle en het Pas de la Graille naar de top van de Montagne de Lure rijdt.

📍 Details van de route:
- Startpunt: Sisteron (ca. 485 m boven zeeniveau)
- Top: Signal de Lure (ca. 1.826 m)
- Hoogteverschil: ± 1.341 m rechtstreeks, maar door het heuvelachtige karakter van de route loopt het totale stijgingsverschil op tot 1.710 m
- Afstand: ± 86 km (heen en terug)

Deze route is populair onder wielrenners die op zoek zijn naar een lange, rustige klim met prachtige uitzichten over de Provence.
Poppink schreef:
di 07 okt, 2025 13:33
Union, da's pas fietsen!
Deze twee (de blauwe is/was een Union Sapporo) in ieder geval wel. :)

Voor wie van trivia houdt: die slogan werd ooit bedacht door Marga, de vrouw van Daan Spreij, een bekende voormalige fietsenmaker hier uit de regio.

Het verhaal wordt door Daan verteld in dit filmpje, vanaf 1:00: Aalsmeer Vandaag.
Zei het NOS-weerbericht dat het vandaag deels zonnig zou worden. Wou ik m'n fiets pakken. Maar niks hoor, hier nog steeds klam en koud mistig. Typisch geval van geen weet van "boven Zwolle"....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 07 nov, 2025 12:11
Zei het NOS-weerbericht dat het vandaag deels zonnig zou worden. Wou ik m'n fiets pakken. Maar niks hoor, hier nog steeds klam en koud mistig. Typisch geval van geen weet van "boven Zwolle"....
Wat bedoel je met "Typisch geval van geen weet van "boven Zwolle"...."? Voelt men zich in het hoge noorden niet serieus genomen in weersverwachtingen? Of geef je de zon en de wind de schuld?
Momenteel in het Van Gogh Nationaal Park:
PXL_20251107_132148235.jpg
PXL_20251107_134201545.jpg
PXL_20251107_135657880.jpg
PXL_20251107_143436420.jpg
PXL_20251107_145643528.jpg
Hier aan de Groninger waddenkust nog steeds dicht mistig. Is er vandaag door de mist weer een schip tegen een brug in het Van Starkenburghkanaal aangevaren.... :roll:
vr 07 nov, 2025 14:46
Hier aan de Groninger waddenkust nog steeds dicht mistig. Is er vandaag door de mist weer een schip tegen een brug in het Van Starkenburghkanaal aangevaren.... :roll:
Dat is dan denk ik toch gewoon te wijten aan onbekwaamheid van de schipper met al de moderne apparatuur aan boord tegenwoordig weet je gewoon waar de obstakels zijn (of hoor je het te weten), hoge waterstand kan hier denk ik niet de oorzaak zijn. En zelfs dan.
Tja, zoals een Limburgse weerman een keer zei: het weer houdt zich niet altijd aan de voorspellingen!
stelvio73 schreef:
vr 07 nov, 2025 14:22
Ik ken de de term niet eens ondanks dat ik er toch regelmatig fiets. Alleen de brug (waarschijnlijk wel van de Halvezolenlijn)kan ik niet plaatsen. Het is niet de Venkantbrug volgens mij.
Fedor schreef:
vr 07 nov, 2025 17:43
stelvio73 schreef:
vr 07 nov, 2025 14:22
Ik ken de de term niet eens ondanks dat ik er toch regelmatig fiets. Alleen de brug (waarschijnlijk wel van de Halvezolenlijn)kan ik niet plaatsen. Het is niet de Venkantbrug volgens mij.
Ik zag langs de N65 tussen Vught en Helvoirt het bord "Van Gogh Nationaal Park" staan. Ik had er vorig jaar al eens van gehoord, en kreeg de slappe lach toen ik las dat men de halve provincie Noord-Brabant tot Van Gogh Nationaal Park had bestempeld. Puur voor het marketen van Brabant. Kijk voor de grap eens op de kaart op de site. Hilarisch.
https://www.vangoghnationalpark.com/nl/ ... 1328125001

De brug op de 1e foto was over de Broekleij:
https://maps.app.goo.gl/LKFFftBHaTjWTcT49

De brug op de 5e foto was over de Dommel:
https://maps.app.goo.gl/KinvU8JCr18R8jFCA

De route van vandaag liep vanuit Den Bosch naar Vught, via een prachtig voor mij onbekend paadje naar Helvoirt, over lange stukken onverhard tussen Haaren en Boxtel, daarna een heel stuk oostwaarts over het soms smalle wandelpad langs het oude spoortracé tussen Boxtel en Schijndel, dan weer noordwaarts over een langgerekt mountainbikepad met weidse uitzichten, en tot slot via Sint-Michielsgestel weer naar Den Bosch.

Ik woon al langer dan 25 jaar in Den Bosch, maar kom in de bossen en velden van Brabant nog steeds nieuwe paadjes tegen. Zolang er geen bord 'Verboden voor fietsen' staat, ga ik verkennen.

En dan het weer vandaag: strakblauwe lucht, windstil, korte broek aan en fietsen!
Ah het Duits lijntje dus. Het Van Goch Nationaal Park is nog groter dan ik dacht :wink:
_Peter_ schreef:
vr 07 nov, 2025 17:20
vr 07 nov, 2025 14:46
Dat is dan denk ik toch gewoon te wijten aan onbekwaamheid van de schipper met al de moderne apparatuur aan boord tegenwoordig weet je gewoon waar de obstakels zijn (of hoor je het te weten), hoge waterstand kan hier denk ik niet de oorzaak zijn. En zelfs dan.
Bij dergelijke scheepsongelukken hoor ik in de media nooit over de radarsystemen. Let men soms niet goed op het radarscherm?
Zie hier:
https://share.google/C3Pz2CoJlJsVniK6M
20251112_121821.jpg
20251112_121821.jpg (91.7 KiB) 18 keer bekeken
Vandaag heerlijk gefietst in koperkleurig Twente! Zelfs wat warm.
En ook nog een Zwitserse autonummerplaat in Delden gevonden, waar ik al zo jarenlang naar zocht!
20251112_133312.jpg
Twee maanden geleden bij diverse garages in Zwitserland gevraagd, aber streng verboten! De Zwitserse nummerplaten worden na het onttrekken aan het verkeer meteen vernietigd.
wo 12 nov, 2025 14:28
Twee maanden geleden bij diverse garages in Zwitserland gevraagd, aber streng verboten!

Oei! Ik denk dat je dan binnenkort deze mannen aan de deur kunt verwachten. "Nummernschild bitte!"

Afbeelding
Zwitserse wacht van het Vaticaan, heb die zelf ook gezien. Die rode band met '12' en '70' wijst op een zogenaamde exportplaat. Als iemand in Zwitserland aan auto wil kopen en hem naar Nederland meeneemt, om hier volgens de RDW omgenummerd te worden. Dus zo'n plaat is maar beperkt geldig.
Ik heb hier een Duitse versie van uit kreis Düren, gezien de datum van 29 juli 2016 in het gele vlak maar één dag geldig. Dus "sofort". Hier uiterst linksonder in mijn volledige verzameling, want van iedere land waar ik per fiets ben geweest wil ik een kentekenplaat hebben. In de meeste gevallen echt zo gevonden langs de weg of op rommelmarkten en ruilbeurzen gekocht. Van de Amerikaanse staten (rechtsboven) ontbreken Washington DC en Rhode Island nog.
Die Zwitserse GE 309 539 is van Genève, maar daar heb ik nooit gefietst en wordt dus vervangen door Zürich, die ik vanmiddag in Delden heb aangetroffen. Klik erop voor een vergroting.
Huidige situatie 30-9-2025 klein.jpg