Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor bikepacking wielen - Forum Wereldfietser

Tips voor bikepacking wielen

Hallo,

Ik overweeg de aankoop van een stalen gravelfiets voor dubbel gebruik: zowel gravel ritten zonder bagage als vrij zwaar bepakt rondreizen met klassieke Ortlieb zakken etc. Denk aan een type bombtrack beyond of iets dergelijks.
Ik krijg de indruk dat de meeste gravel wielen toch eerder licht en fragiel zijn (carbon, weinig spaken,...) terwijl ik iets zoek die robuust is en voldoende gewicht kan dragen.

Heeft iemand suggesties van wielen die hiervoor geschikt zijn?
Goede carbon velgen zijn sterk en een goed gebouwd modern wiel met 28 spaken is minstens net zo sterk als vroeger met 36 spaken.

Optie is om een wiel te [laten] bouwen met Hope Pro 5 naven, Sapim D-light spaken en een alu Rab15 velg, of carbon Nextie supreme omega36u velg [ max gewicht 150 kg, tot 32 spaaks]

ook een optie is https://www.justridingalong.com/product ... -of-wheels custom built met kleurtjes
Ik zou niet voor carbon gaan als je wilt bikepacken. Bij een alu wiel leidt impact eerder tot een slag in het wiel (minder een probleem met schijfremmen) dan dat het breekt. Carbon heeft die mogelijkheid niet. Het kan veel hebben maar bij een brute impact is het gewoon breken.
Een settje mountainbike wielen? Die zijn gemiddeld genomen een stuk steviger.
stijnv schreef:
di 04 nov, 2025 21:23
Hallo,

Ik overweeg de aankoop van een stalen gravelfiets voor dubbel gebruik: zowel gravel ritten zonder bagage als vrij zwaar bepakt rondreizen met klassieke Ortlieb zakken etc. Denk aan een type bombtrack beyond of iets dergelijks.
Ik krijg de indruk dat de meeste gravel wielen toch eerder licht en fragiel zijn (carbon, weinig spaken,...) terwijl ik iets zoek die robuust is en voldoende gewicht kan dragen.

Heeft iemand suggesties van wielen die hiervoor geschikt zijn?
Ik had zelf precies deze vraag ook en heb uiteindelijk bij een wielbouwer een set 'vakantiewielen' op maat laten maken - Shimano 105 naven Centerlock, DT Swiss 545d 'trekking' velgen, 36 spaken per wiel. Kostte niet meer dan een set DT Swiss fabriekswielen uit de lagere (DT Swiss) prijsklasse.

Ik heb ze elders gekocht, maar hier ter indicatie wat mogelijkheden:
https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... 3b8abc2da4
Fedor schreef:
di 04 nov, 2025 23:13
Ik zou niet voor carbon gaan als je wilt bikepacken. Bij een alu wiel leidt impact eerder tot een slag in het wiel (minder een probleem met schijfremmen) dan dat het breekt. Carbon heeft die mogelijkheid niet. Het kan veel hebben maar bij een brute impact is het gewoon breken.
Zou me met fietsen minder zorgen maken dan met een vliegreis. Als je dat met een doos, hoes of iets soortgelijks doet zijn carbon onderdelen best kwetsbaar, met een hardshell fietskoffer komt het wel goed.

Zo gaat mijn carbon vork ook niet mee met vliegen en monteer ik de stalen of de verende. Met andere manieren van transport is de carbon vork monteren voor mij wel een optie.
Is de DE GRAVELGRINDER een optie? https://avaghon.nl/avaghon-grave/
IMG_5951.jpeg
Hope Fortus velgen met pro4 of 5 naven.
Handgespaakt en supersterk.

gr. Robert
ik zou eens met Andy van andlesscyling.nl overleggen. Ik denk dat hij je wel verder kan helpen.

Idworx levert hun Wachtberg configuraties overigens af met volgens hen onbreekbare carbon wielen (DaRim LaW Carbon velgen).

Mocht je hierin interesse hebben kan je me ook een pb sturen.
Dank voor alle reacties!

Het zullen zeker alu velgen worden, welke juist is nog niet duidelijk :-)