Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handige werkwijze Wahoo voor navigatie? - Forum Wereldfietser

Handige werkwijze Wahoo voor navigatie?

Hallo,

Sinds paar dagen heb ik een Wahoo Roam v3. Tot nu toe gebruikte ik Osmand+ voor navigatie maar wil nu eens met Wahoo proberen.

Bij Osmand+ is mijn werkwijze:
  • hele route selecteren
  • navigatie knop
  • startpunt aanpassen naar huidige locatie
  • eindpunt aanpassen op de kaart of van tevoren gemarkeerde locatie kiezen (overnachting)
  • eventueel route omkeren indien nodig
  • navigeren maar naar route toe en vanaf route naar eindpunt
Nu bij Wahoo loop ik direct tegen probleem aan dat ik niet de hele route kan importeren omdat te lang is. Dus moet die gaan opsplitsen in stukken van rond de 200 km. Hoe doe ik dat handig? In Osmand+ lukt me dat niet; zou erin moeten zitten maar ik kan knop split niet vinden als ik route edit. Gpx.studio app/site zou dat wel moeten kunnen maar niet eenvoudig. Als ik op schaartje klik linker menukant dan blijft hele tijd over de kaart groot kader staan (op je telefoon!). 

Als ik dan stukken heb dan kan ik van locatie waar ik overnacht naar start route komen volgens mij via Wahoo. Maar hoe kom je dan eind dag naar locatie overnachting? Die stukken zijn natuurlijk nooit echt handig gekozen als je niet van te voren je hele schema met overnachtingen bepaald. Ben benieuwd naar wat handige werkwijzen en ervaringen van Wahoo; hoe doen anderen dat.

Thanks
Geen Wahoo maar snap je uitdaging. Een Wahoo is nu ook niet direct een wereldfietser navigatieapparaat maar meer gericht op de wielrenner. Dat neemt niet weg dat die functies er vast wel inzitten. Kijk eens bij https://www.dcrainmaker.com want de reviews die hij maakt gaan ook dieper op de werking in. Het zou me niet verbazen dat Wahoo een website heeft waar je zelf e.e.a. in kan regelen of aanmaken. Om tijdens een rit naar een ander punt te navigeren zal er wel iets van een drop pin here functie inzitten. Het in stukken hakken van een lange track denk ik ook wel.
_Peter_ schreef:
do 23 okt, 2025 12:22
Het zou me niet verbazen dat Wahoo een website heeft waar je zelf e.e.a. in kan regelen of aanmaken.
Dat heeft Wahoo niet.

Wahoo werkt het lekkerst met bv Komoot erbij: routes beheren, maken, aanpassen etc in Komoot of Strava en dan makkelijk synchroniseren met je Wahoo.
Dan heb ik met mijn keuze voor Hammerhead een betere (voor mij) gemaakt. Het is in deze tijd wel vreemd dat je van een 3e partij een app/website moet gaan gebruiken (al dan niet tegen betaling) om je ding te kunnen doen. Ik kan (mits online) zelf op basis van OCM een nieuwe route maken op de website of een bestaande aanpassen en die is dan direct beschikbaar.
Met Komoot Premium kan je inderdaad een lange route best makkelijk in dag etappes indelen. Makkelijk splitten kan niet volgens mij; dan moet je dupliceren en inkorten.

Voor Karoo niet gekozen ivm kortere batterijduur en is meer soort telefoon heb ik de indruk.

Nog meer tips en handige adviezen hoe met Wahoo te werken bij navigatie langere tochten? :D
Naast Komoot hebben ook Strava en RideWithGPS mogelijkheden om routes te maken/zoeken en direct te downloaden naar o.a. Wahoo.

Verder zijn er nog vele andere sites die je een route laten maken en downloaden via GPX, bijvoorbeeld Judise, BRouter, de Fietsersbond routeplanner en nog veel meer zie: https://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanners/

Zelf vind ik Komoot een complete ramp om mee te werken, zowel de website als de telefoon app als de app voor garmin. Ook de rest kan me niet bekoren. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Ik gebruik zelf geen Wahoo maar Garmin, en BaseCamp voor het maken van routes. Na toch zeker een jaar of 14 blijft dat mijn favoriet.
Ik gebruik al jaren een Wahoo voor navigatie onderweg, eerst een Bolt v1 en nu een Roam v2, waarmee ik dit jaar onder meer 10 weken door de VS reed. Nog langer geleden reed ik met een Garmin Edge 1000 en daar weer voor met een Garmin Edge 705 met een Sony Xperia Active ernaast voor de navigatie.

Ik vind de Wahoo uitstekend werken, genoeg accu om gewoon de hele dag aan te laten staan en 's nachts weer op te laden, dus geen gedoe met kabeltjes die eraan moet hangen. Ik heb hem altijd op alleen kaart staan (de hele wereld staat er tegenwoordig standaard al op) en dan is het een kwestie van een lijntje volgen op de kaart, in- en uitzoomen met de knoppen aan de zijkant, moeilijker wordt het niet. Display is ook in de volle zon prima af te lezen. Geen gedoe met touchscreens die je moeilijk al fietsend kunt bedienen, voor mij is het echt de optie met minimale frustratie onderweg (en ik kan me nogal eens irriteren, dus dat weegt voor mij zwaar).

Ik doe alle planning al jaren in Komoot. Ik laad de route die ik wil gebruiken in Komoot in. Als de GPX echt heel lang is split ik hem op, maar eigenlijk loop ik daar zelden tegenaan, een paar honderd kilometer is geen probleem. Komoot maakt turn-by-turn instructies. Ik start vervolgens de Wahoo en trigger een synchronisatie via WiFi, waardoor de route automatisch binnen komt (mits je uiteraard de koppeling met Komoot hebt geconfigureerd).

Als ik van/naar een overnachting moet dan laat ik meestal de Komoot app op mijn iPhone een route maken van waar ik van de route af ga naar de overnachting, vaak pas als ik op dat punt sta (ik plan meestal gedurende de dag pas de bestemming). Dit sla ik op in Komoot. Daarna open ik de Wahoo app en laat die synchroniseren over 5G, waardoor de Wahoo app de Komoot route overneemt. Deze stuur ik daarna via Bluetooth naar de Wahoo Bolt/Roam. Ook in de VS werkte dit probleemloos (wel even een fikse databundel via een eSim aanschaffen).

Het is overigens een bewuste keuze van Wahoo om geen eigen website en routeplanner te bouwen, waar alleen het hoogst nodige als backend. Voor de socials gebruikt immers het merendeel toch Strava en voor planning RideWithGPS of Komoot.

Mijn enige vrees is dat Komoot is gekocht door Bending Spoons en die investeringsfirma staat niet zo goed bekend.
Dank voor je lange reactie! Loop nu tegen twee dingen aan.

Ten eerste kan je niet vanuit Google Maps pin zetten en dan via Wahoo navigeren (blijkbaar een bekend probleem in de EU) maar ook adres invoeren en vanuit daar navigeren werkt niet (zou volgens Wahoo moeten werken). Vanuit Osmand+ naar Wahoo werkt wel maar ook enkel adres.

Ten tweede had ik Komoot gekoppeld maar nu al is er een probleem en synchroniseert deze niet meer. Wel nog met Ride WithGPS. Dit schijnt een bekend probleem te zijn omdat Komoot de api interface heeft aangepast en/of een route-source database reset or provider re-sync is nodig. Niet veelbelovend. Ticket ingeschoten.

Navigatie naar overnachting of ander POI is wel wat omslachtig; Komoot-Wahoo-Roam. Met telefoon navigatie Osmand zoeken en direct rijden maar. Moet nog uitzoeken hoe ik op Roam/app Wahoo direct een POI kan vinden op de kaart en er heen kan navigeren. Volgens mij kan dat niet makkelijk en moet je eerst in Komoot zoeken.

Voor zinnige routeplanning heb je wel premium Komoot en RideWithGPS nodig.
Gpx.studio website werkt prima bij mij. Dat is gratis en best makkelijk voor routes die al gemaakt zijn. Ik doe dit thuis overigens. Als ik onderweg een route wil maken doe ik dat op OsmAnd, zij hebben alle nationale routes al ingeladen staan dus je kan dan gemakkelijk een andere bekende fietsroute aantikken en die wat aanpassen aan jouw omstandigheden.

Andere programma's: viewtopic.php?t=40896

Hoe kom je dan vanuit je eindpunt route naar je slaapplek? Ja, goeie vraag voor een Wahoo. Op Garmin gebruik ik POI daarvoor (je tikt naam slaapplek aan en Garmin navigeert er heen). Maar misschien kun je dan snel een route maken in OsmAnd en die naar je Wahoo sturen? Ja, of gewoon zoals je zelf al zegt dat laatste stukje navigeren op je telefoon.
RealRedHair schreef:
zo 26 okt, 2025 18:58
Dank voor je lange reactie! Loop nu tegen twee dingen aan.
Mijn Roam v2 kan sowieso niet zelf navigeren. Wat sinds kort wel kan is meen ik een lokatie vanuit google maps doorsturen naar komoot en die dan een route laten maken, maar ik heb dat nooit gedaan. Ik copy-paste het adres naar komoot of (eigenlijk nog vaker)| ik laat de lieftallige dame van Apple Maps vanuit een zakje in mijn fietsshirt me naar de bestemming praten.

Ik heb in de afgelopen 8 jaar nooit problemen gehad met de synchronisatie van Komoot naar Wahoo. Je kunt in de app ook kijken welke routes Wahoo heeft vanuit diverse bronnen. Ik heb wel incidenteel dat gereden routes niet worden geupload naar Strava. Je kunt dat dan alsnog vanuit de app handmatig triggeren en ik heb het idee (geen bewijs) dat het ook vanzelf wel een keer weer gebeurd.
Probleem met Komoot naar Wahoo is opgelost. Na paar dagen werkte het weer goed.
Vanuit Google Maps adres delen naar Wahoo app en dan direct navigeren op Wahoo apparaat is volgens support Wahoo een bekende bug waaraan met werkt. Dit werkt wel vanuit Osmand+. Kan best handig zijn.
Ik ga ook eens kijken naar Osmand. Ik had altijd het idee dat dat alleen is voor als je alles op de telefoon doet.
Dit is lezen hoe er in de digitale wereld ten koste van graag geld wordt verdiend.