Excuses, dan had ik het niet goed gelezen. Ik heb alleen ervaring met combinaties van alu-carbon, alu-staal en alu-alu, maar niet met alu-titanium.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Excuses, dan had ik het niet goed gelezen. Ik heb alleen ervaring met combinaties van alu-carbon, alu-staal en alu-alu, maar niet met alu-titanium.
Het gaat hier om een verchroomd stalen Titan zadelpen in een stalen frame (zie ook de foto). De Titan-pen is helaas niet meer te redden (kop helemaal platgeslagen, en inmiddels heb ik er ook een bout doorheen gezet om de bankschroef houvast te geven).
Wat is een verchroomd stalen Titan zadelpen ??? Staal of titaan ?
Titan, uit het Belgische Tielt, was een beroemde fabrikant van zadel- en stuurpennen en sturen. Van dezelfde fiets:math schreef: ↑ma 27 okt, 2025 22:42
Wat is een verchroomd stalen Titan zadelpen ??? Staal of titaan ?
Dat het een titaan of staal zadelpen in een stalen frame is, was op de foto niet duidelijk. In elk geval heeft verwarmen of afkoelen dan geen zin, want de twee materialen hebben ongeveer dezelfde uitzettingscoëfficient.
Ik zou de door mij op Bicycle Stack Exchange beschreven methode proberen : afzagen van de pen ca. 1 cm boven de framekraag en er dan een stermoer in slaan (eerst opzij een gaatje boren om te voorkomen dat de pen toch zakt). Vervolgens de pen omhoog takelen met een schroef. Er is geen garantie dat het lukt, maar met een schroef heb je een enorme krachtversterking die je op een andere manier nauwelijks kunt bereiken.
Ik heb die Youtube video nu bekeken. Je kunt niet echt van een methode spreken. Het is gewoon trial and error met van alles en nog wat.
Moet je wel ringen hebben die precies om de zadelpen heen passen en niet te groot zijn voor het frame. Lijkt me een nogal specifieke maat.math schreef: ↑di 28 okt, 2025 12:10Daarin is mijn methode juist heel sterk. Je slaat een stermoer in de afgebroken of afgezaagde pen en vervolgens takel je de pen omhoog met een schroefbout op een stevige afdekkap. Elke keer dat de pen een paar centimeters omhoog gekomen is, leg je een nieuwe tussenring op de stapel.
Dat is niet het filmpje waarnaar ik had gelinkt. Dat was deze: Removing Stuck Seatpost With Homemade Seatpost Puller Tool - Test 2 - Success!!!math schreef: ↑di 28 okt, 2025 12:10Ik heb die Youtube video nu bekeken. Je kunt niet echt van een methode spreken. Het is gewoon trial and error met van alles en nog wat.
Sorry, ik heb niet verder teruggezocht.non-fixie schreef: ↑di 28 okt, 2025 14:38Dat is niet het filmpje waarnaar ik had gelinkt. Dat was deze: Removing Stuck Seatpost With Homemade Seatpost Puller Tool - Test 2 - Success!!!
Gezien de kracht die hij hier nodig heeft (en ik vermoedelijk ook), denk ik niet dat hij dat met een starnut en een inbussleutel zou hebben gered.
Ja, er gaat in ieder geval iets los.
Dat zullen we nog wel eens zien.
Goeie vraag! Ik heb o.a. een Raleigh-frame met een vastzittende zadelpen die nét boven de zadelbuis is afgezaagd. Ik hoop er een draadeind doorheen te kunnen voeren en dat met een paar ringen en een of twee moeren onder de pen te kunnen zekeren.
Welke trapas?math schreef: ↑di 28 okt, 2025 15:12[…]non-fixie schreef: ↑di 28 okt, 2025 14:38Dat is niet het filmpje waarnaar ik had gelinkt. Dat was deze: Removing Stuck Seatpost With Homemade Seatpost Puller Tool - Test 2 - Success!!!
Die trekconstructie is inderdaad indrukwekkend. Ik zou me ook zorgen maken over de trapas waarop het gevaarte op steunt.
De goede verstaander denkt dat je trapas bedoelt, als je trapas schrijft.