Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen loskrijgen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Zadelpen loskrijgen

math schreef:
ma 27 okt, 2025 21:03
stelvio73 schreef:
ma 27 okt, 2025 10:44
math schreef:
zo 26 okt, 2025 21:51
... maandelijks uit elkaar nemen, is de boodschap.
Ik vraag me af of veel fietsers dat doen. Ik in ieder geval niet. Twee keer per jaar vind ik voldoende.
Mijn aanbeveling is gericht op de combinatie van een titaan frame en een aluminium zadelpen, waarbij de fretting op de loer ligt.
Excuses, dan had ik het niet goed gelezen. Ik heb alleen ervaring met combinaties van alu-carbon, alu-staal en alu-alu, maar niet met alu-titanium.
math schreef:
ma 27 okt, 2025 21:14

De brander erop is ook de verkeerde methode als het om de combinatie van een stalen frame en een aluminium zadelpen gaat.
(...)
Het gaat hier om een verchroomd stalen Titan zadelpen in een stalen frame (zie ook de foto). De Titan-pen is helaas niet meer te redden (kop helemaal platgeslagen, en inmiddels heb ik er ook een bout doorheen gezet om de bankschroef houvast te geven). :(

Het door Fongers voor RIH gemaakte Reynolds 531-frame wil ik wel graag heel houden, en als het even kan inclusief de lak.

Afbeelding
non-fixie schreef:
ma 27 okt, 2025 22:27
Het gaat hier om een verchroomd stalen Titan zadelpen in een stalen frame (zie ook de foto).
Wat is een verchroomd stalen Titan zadelpen ??? Staal of titaan ?

Dat het een titaan of staal zadelpen in een stalen frame is, was op de foto niet duidelijk. In elk geval heeft verwarmen of afkoelen dan geen zin, want de twee materialen hebben ongeveer dezelfde uitzettingscoëfficient.

Ik zou de door mij op Bicycle Stack Exchange beschreven methode proberen : afzagen van de pen ca. 1 cm boven de framekraag en er dan een stermoer in slaan (eerst opzij een gaatje boren om te voorkomen dat de pen toch zakt). Vervolgens de pen omhoog takelen met een schroef. Er is geen garantie dat het lukt, maar met een schroef heb je een enorme krachtversterking die je op een andere manier nauwelijks kunt bereiken.
math schreef:
ma 27 okt, 2025 22:42

Wat is een verchroomd stalen Titan zadelpen ??? Staal of titaan ?

Dat het een titaan of staal zadelpen in een stalen frame is, was op de foto niet duidelijk. In elk geval heeft verwarmen of afkoelen dan geen zin, want de twee materialen hebben ongeveer dezelfde uitzettingscoëfficient.

Ik zou de door mij op Bicycle Stack Exchange beschreven methode proberen : afzagen van de pen ca. 1 cm boven de framekraag en er dan een stermoer in slaan (eerst opzij een gaatje boren om te voorkomen dat de pen toch zakt). Vervolgens de pen omhoog takelen met een schroef. Er is geen garantie dat het lukt, maar met een schroef heb je een enorme krachtversterking die je op een andere manier nauwelijks kunt bereiken.
Titan, uit het Belgische Tielt, was een beroemde fabrikant van zadel- en stuurpennen en sturen. Van dezelfde fiets:

Afbeelding

Ik heb al eerder een stevige bout door de zadelpen heen geschroefd om de bankschroef er voldoende vat op te geven. Die ga ik nu eerst gebruiken om te kijken of ik de pen er met een onlangs aangeschafte slagtrekker uit kan "slaan".

Mocht dat niet lukken dan ga ik de methode van RJ The Bike Guy eens proberen.
Toch mooi dat internet. Goed idee om een zadelpen uit de zitbuis te trekken. Hoe lang zou deze methode al bestaan?
non-fixie schreef:
ma 27 okt, 2025 23:56
Ik heb die Youtube video nu bekeken. Je kunt niet echt van een methode spreken. Het is gewoon trial and error met van alles en nog wat.
Het meest effectief is het inzetten van die mega-grijptang, waarmee hij een grote rotatiekracht kan uitoefenen die tot de eerste beweging in de pen leidt.
Wat ook duidelijk is, is hoe moeilijk het is om een grote kracht te genereren die de pen uit de zitbuis trekt.

Daarin is mijn methode juist heel sterk. Je slaat een stermoer in de afgebroken of afgezaagde pen en vervolgens takel je de pen omhoog met een schroefbout op een stevige afdekkap. Elke keer dat de pen een paar centimeters omhoog gekomen is, leg je een nieuwe tussenring op de stapel.
DSC01479.JPG
DSC01480.JPG
DSC01482.JPG
Als de kracht te groot wordt trek je die moer uit de buis. Gezien de krachten die ik in dat filmpje moet beoordelen zou dat zeker zijn gebeurd.
Mooi he dat laswerk van een titanium frame.
math schreef:
di 28 okt, 2025 12:10
Daarin is mijn methode juist heel sterk. Je slaat een stermoer in de afgebroken of afgezaagde pen en vervolgens takel je de pen omhoog met een schroefbout op een stevige afdekkap. Elke keer dat de pen een paar centimeters omhoog gekomen is, leg je een nieuwe tussenring op de stapel.
Moet je wel ringen hebben die precies om de zadelpen heen passen en niet te groot zijn voor het frame. Lijkt me een nogal specifieke maat.
math schreef:
di 28 okt, 2025 12:10
non-fixie schreef:
ma 27 okt, 2025 23:56
Ik heb die Youtube video nu bekeken. Je kunt niet echt van een methode spreken. Het is gewoon trial and error met van alles en nog wat.
Dat is niet het filmpje waarnaar ik had gelinkt. Dat was deze: Removing Stuck Seatpost With Homemade Seatpost Puller Tool - Test 2 - Success!!!

Gezien de kracht die hij hier nodig heeft (en ik vermoedelijk ook), denk ik niet dat hij dat met een starnut en een inbussleutel zou hebben gered.

Afbeelding
Fedor schreef:
di 28 okt, 2025 14:11
Moet je wel ringen hebben die precies om de zadelpen heen passen en niet te groot zijn voor het frame. Lijkt me een nogal specifieke maat.
Veel zadelpennen zijn 27.5 mm. Dan gebruik je dezelfde opvulringen als bij een 1⅛ stuurpen.
Het komt niet heel precies.
math schreef:
di 28 okt, 2025 15:01
Fedor schreef:
di 28 okt, 2025 14:11
Veel zadelpennen zijn 27.5 mm. Dan gebruik je dezelfde opvulringen als bij een 1⅛ stuurpen.
Het komt niet heel precies.
Dat scheelt :)

Hier meteen mijn Alu zadelpen in Ti fiets gecontroleerd maar nog geen problemen :wink:
non-fixie schreef:
di 28 okt, 2025 14:38
Dat is niet het filmpje waarnaar ik had gelinkt. Dat was deze: Removing Stuck Seatpost With Homemade Seatpost Puller Tool - Test 2 - Success!!!

Gezien de kracht die hij hier nodig heeft (en ik vermoedelijk ook), denk ik niet dat hij dat met een starnut en een inbussleutel zou hebben gered.
Sorry, ik heb niet verder teruggezocht.
Die trekconstructie is inderdaad indrukwekkend. Ik zou me ook zorgen maken over de trapas waarop het gevaarte op steunt.

Ik kan alleen maar zeggen dat mijn methode gewerkt heeft voor een pen die al heel lang moervast zat en bij een tocht plotseling afbrak. Toen kwam het idee van de stermoer bij me op. Als je kijkt naar het restant van de pen nadat die uitgetrokken was, kun je zien dat er een flinke afstand getakeld is, waarvan de sporen nog zichtbaar zijn. Het onderste stuk heb ik er met de waterpomptang uit kunnen trekken.
DSC01485.JPG
math schreef:
di 28 okt, 2025 15:12
Die trekconstructie is inderdaad indrukwekkend. Ik zou me ook zorgen maken over de trapas waarop het gevaarte op steunt.
(...)
Ja, er gaat in ieder geval iets los. :D

Overigens is de kans op schade aan het frame blijkbaar niet zo groot. Deze meneer heeft een nog wat sjiekere versie van zo'n vastzittende-zadelpenverwijderapparaat gemaakt, en ook gemeten welke kracht er nodig is om zo'n vastzittende pen los te krijgen. Voor de liefhebbers: How much Force do you need to Pull out a Stuck Seatpost?
Heel interessante video! Het lijkt wel op een afstudeerproject. De gebruikte meet- en registratie-apparatuur maakt veel duidelijk.
Maar het valt ver buiten de mogelijkheden van een thuiswerker.

Mijn eerste opmerking naar de maker zou zijn : heb je gedacht aan het afkoelen van de zitbuis ? Bij een combinatie van stalen frame en alu-pen is dat zeker zinvol vanwege het verschil in krimp.
De moeilijkheid zal zijn dat je geen referentie hebt. Je kunt het experiment niet overdoen.
En hoe pak je het aan bij een afgebroken zadelpen ?
math schreef:
di 28 okt, 2025 18:02
(...)
Maar het valt ver buiten de mogelijkheden van een thuiswerker.
Dat zullen we nog wel eens zien. :)

Ik heb gisteravond naar aanleiding van deze discussie maar eens een lasapparaat en -kap besteld. Dat was ik al een tijdje van plan, maar inmiddels heb ik zoveel klusjes liggen waarvoor ik eigenlijk wil kunnen lassen dat ik de stoute schoenen nu maar eens heb aangetrokken.
Lassen heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik dat wel kan. :wink:

Eens kijken of ik zo'n trekapparaat in elkaar gezet krijg.
math schreef:
di 28 okt, 2025 18:02
(...) En hoe pak je het aan bij een afgebroken zadelpen ?
Goeie vraag! Ik heb o.a. een Raleigh-frame met een vastzittende zadelpen die nét boven de zadelbuis is afgezaagd. Ik hoop er een draadeind doorheen te kunnen voeren en dat met een paar ringen en een of twee moeren onder de pen te kunnen zekeren.
math schreef:
di 28 okt, 2025 15:12
non-fixie schreef:
di 28 okt, 2025 14:38
[…]
Welke trapas?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 28 okt, 2025 19:23
Welke trapas?

Groetjes,

Carl
Ik had oorspronkelijk bottom bracket geschreven, maar heb dat later in trapas veranderd.
Dat was wat slordig, maar ik dacht dat de goede verstaander het wel begreep.
math schreef:
di 28 okt, 2025 20:04
Carl schreef:
di 28 okt, 2025 19:23
Welke trapas?
Ik had oorspronkelijk bottom bracket geschreven, maar heb dat later in trapas veranderd.
Dat was wat slordig, maar ik dacht dat de goede verstaander het wel begreep.
De goede verstaander denkt dat je trapas bedoelt, als je trapas schrijft. :)

Carl
Intussen die koudespray ook geprobeerd op mijn andere fiets, stalen (dacht ik) zadelpen in stalen frame.
In vijf minuten is de zadelpen losgekomen.
Alleen twijfel ik er nu aan of die pen van staal is.
Het materiaal staat er niet op; De fiets is samengesteld in 1997 en het merk van de pen bestaat niet meer voor zover ik dan kon achterhalen. Maar toen ik naar gelijkaardige (en recentere) pennen zocht, bleken die doorgaans van aluminium te zijn.
Het stuk in het frame had de typische rode kleur van corrosie, maar dat kon ik er gemakkelijk afvegen op een klein stukje na. Geen idee of dat iets zegt.

Toch een interessant product, die koudespray.
Ik ben benieuwd of het ook werkt bij die alu pen in het titanium frame van math.
Ik heb in ieder geval de indruk dat je er niets stuk mee maakt. Het lijkt vooral een verfijnde versie van kruipolie te zijn. De krimp door de koude creëert net dat beetje ruimte om de kruipolie-achtige dingen binnen te laten.
Weer een mooi resultaat !

Er zijn enkele eenvoudige tests waarmee je staal kunt onderscheiden van aluminium. Ik ga er vanuit dat je niet gemakkelijk het soortelijk gewicht van het pen kunt bepalen. Daarin verschillen staal (7,8 g/cm³) en aluminium (2,7 g/cm³) heel sterk en dat zou meteen doorslaggevend zijn.

Het eenvoudigst is waarschijnlijk om te kijken of de pen magnetisch is. Als hij magnetisch is, is het vrijwel zeker staal. Als hij niet magnetisch is, is het waarschijnlijk aluminium, maar er zijn ook enkele staalsoorten, zoals RVS, die niet magnetisch zijn.

Een tweede praktische test is krassen. Er bestaat een hardheidsschaal van Mohs met als zachtste materiaal talk met schaalcijfer 1 en als hardste diamant met schaalcijfer 10. De regel is dat je een materiaal met een duidelijk hogere hardheid op de schaal van Mohs (dwz meer dan 1 punt verschil) niet kunt krassen met een materiaal dat lager staat. Aluminium staat op 3-3,5 en ijzer/staal staat op 4-4,5. Als de pen van aluminium is, moet je hem goed kunnen krassen met een ijzeren spijker. Ik ken geen aluminium spijkers, maar misschien heb je een aluminium tentharing. Daarmee kun je een stalen pen niet krassen.

Ik ben ook heel benieuwd of ik mijn vastzittende aluminium pen uit het titaan frame kan losmaken met koudespray. Ik heb gezien dat er diverse soorten zijn : voor medische behandeling, zoals sportblessures en pijnbestrijding (zelfs tandartsbehandeling), voor het koelen van electronica en voor industrieel gebruik. Ik heb een spuitbus besteld voor industrieel gebruik, omdat die de laagste temperatuur beloofde. Jouw Rust-Oleum spray heeft als extra dat het goed penetreert, smeert en ook roest oplost. Misschien had ik die beter kunnen bestellen. Wordt vervolgd!