math schreef: ↑zo 26 okt, 2025 21:51
(...) Goed invetten van het contactvlak met montagepasta en maandelijks uit elkaar nemen, is de boodschap.
Ik heb de afgelopen vijftien jaar een paar honderd race- en sportfietsen gekocht, die meestal al een paar decennia ongebruikt in schuren en op zolders hadden gestaan. Over het algemeen met aluminium zadel- en stuurpennen en stalen frames.
Slechts in een paar gevallen had ik problemen met het verwijderen daarvan. De oorzaken daarvan waren meestal wel te zien:
- pen zonder vet gemonteerd
- fiets had langdurig buiten gebivakkeerd
- verkeerde maat pen, met geweld in het frame/de stuurbuis geslagen.
Zonder vet gemonteerd:
Die heb ik er met kruipolie en gepast geweld uiteindelijk wel uitgekregen:
Jarenlang buiten gestaan:
Dat werd afzagen en in sodium-hydroxide oplossen (zie eerdere post).
Met een hamer in het frame geslagen:
Dit is de enige pen die ik er nog steeds niet uit heb. Kruipolie had geen enkel effect. Coca-Cola ook niet. Pen in de bankschroef en aan het frame draaien ook niet. (Althans niet zonder het hele frame tot een reuzewokkel te verdraaien). De brander erop heb ik nog niet geprobeerd, aangezien ik graag de originele lak wil behouden.
Als ik tijd en zin heb ga ik
dit eens proberen.
Zelf monteer ik zadelpennen met een lik
general purpose marine grease. Dat werkt tot nu toe prima. Ik controleer of herhaal dat niet periodiek, en de gevallen dat ik pennen weer heb verwijderd of versteld gaven me geen aanleiding om dat te gaan doen.