Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kledij in Patagonië - Forum Wereldfietser

Kledij in Patagonië

Hey,

Wij hebben voor deze winter een fietsvakantie gepland in The Lake District en in Patagonië (Chili en Argentië). Tot nu toe hebben we enkel ervaring met Mediterane bestemmingen en fietsten we in T-shirtjes, korte fietsbroek en Teva sandalen. We beseffen dat dat in Patagonië iets minder aan te raden is. Ik heb rap koud maar heb ook schrik van te veel zweten.

Wat zouden jullie meepaken van kledij en wat is het meest aan te raden voor schoeisel, rekening houdend met de grote kans op regen?

Is een lange fietsbroek warm genoeg en zou een korte fietsbroek met daarover een andere broek (die we dan savonds ook nog kunnen meepakken) ook doenbaar of geeft dat teveel wrijvingen...

Graag jullie meningen en advies,

Karlien (en Wim)

Hallo allemaal.

Karlien/Wim.

Je schrijft winter. Ik neem aan dat je dan onze contreien bedoeld. In Patagoniën is het dan zomer (voor zover je dan van zomer kunt spreken).
Patagoniën heeft een koud-gematigd klimaat.

Over welke kleding kan ik weinig zeggen. Jullie weten zelf beter dan ik wat jullie wel of niet prettig om te dragen vinden.

Maar hier wel wat tips die mij altijd goed geholpen hebben.

Tip 1.
Travel light, freeze at night.
Dus niet extreem gaan beknibbelen op kleding. Inderdaad het is extra gewicht, maar die extra sokken zijn 's nachts wel heel lekker.
Voor het overige de drie lagen systeem werkt bij mij goed:
Onderlaag (vochtafvoer en eerste warmtelaag)
Tussenlaag (warmte en verder vochtafvoer)
Buitenlaag (bescherming elementen)

Tip 2.
Koude voeten? Zet iets op je hoofd!
Meer dan 60% van je warmte gaat weg via je hoofd.
Dus: afhankelijk van de situatie gebruik een buff, bivakmuts of een balaclava. Bij helm een ondermuts of regenhoes.

Tip 3.
Je kunt je beter tegen koude dan tegen vocht beschermen.
Lage temperaturen, wind in combinatie met vocht is een tevaak onderschat risico.

Tip 4.
Denk aan je handen en onderarmen.
Besteed ruim aandacht aan handschoenen en armstukken.

Tip 5.
Schoeisel.
Ik gebruik dikke high-end wandelsokken, MTB schoeisel, oversokken en zonodig gore-tex overschoenen. Sealskins werkten bij mij te goed.
Er kwam geen druppel water naar binnen, maar ook niet naar buiten.
Laten we zeggen mijn voeten hadden het erg warm.

Tip 6.
Ga niet experimenteren op reis.
Gebruik die kleding /uitrusting waarvan je weet dat ze functioneren en bij materiaal hoe ze functioneren en te repareren zijn.
Ga nieuwe kleding /uitrusting van tevoren testen in jullie schitterende Ardennen.

Doe er je voordeel mee.

Groeten

Ger.