Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke reserveonderdelen neem je mee? - Forum Wereldfietser

Welke reserveonderdelen neem je mee?

In menige paklijst staat het kopje 'reserveonderdelen', maar hoe ver moet je hierin gaan? Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de reis, dus om het even bij mijzelf te houden: welke reserveonderdelen zijn verstandig om mee te nemen op een tocht naar Santiago? De fietsen waar t om gaat zijn gewone derailleur fietsen, geheel shimano, met hydr. schijfremmen.
Binnenbanden spreken voor zich, maar remblokjes? reservespaken? derailleurpads?
Ik neem eigenlijk altijd het volgende mee; ongeacht de lengte van de reis:

*2x binnenband
*2 paar remblokjes
*5x reservespaken
*4x missinglink voor ketting
Op een rit van 2000km ga je normaal gesproken niks verslijten.

Hooguit remblokjes als je extreem veel remt.

Dus ik zou het houden bij
* quick linkje voor de ketting
* 2 paar remblokjes (neemt toch nauwelijks ruimte in)
* derailleurpadje
* 2 reservespaken. Ik zou alleen reservespaken voor je achterwiel meenemen, vóór breek je toch nooit een spaak.
* Beetje duct tape (geen hele rol natuurlijk, wikkel wat om je pomp of om een kartonnetje)
* multitooltje met kettingpons

Vertrek sowieso van huis met een fiets die in orde is en neem alleen reserve-onderdelen mee die je ook zelf kunt monteren.

En bedenkt: Frankrijk is een ontwikkeld land, overal zijn Decathlons, dus als je bv een kettingschakel breekt kort je de ketting in door de kapotte schakel eruit te ponsen, maak je de boel weer aan elkaar met een quick linkje en vermijd je eventjes groot-groot tot de eerstvolgende Decathlon waar je gewoon een nieuwe ketting scoort.
Gezien het meervoud 'fietsen' in de startpost zou ik naast de prima suggesties ook goed kijken of de geplande mee te nemen reserveonderdelen van de twee fietsen uitwisselbaar zijn.

Horend bij goed onderhoud uiteraard maar bij beide fietsen voor vertrek kritisch naar de spaakspanning (laten?) kijken.

Mocht je een spaak aan de cassette-kant breken, zorg dat je dan ook daar een spaak kunt vervangen. Door bijvoorbeeld de cassette te kunnen afnemen met een NBT2, of een noodspaak te kiezen waarbij dat niet hoeft.

En uiteraard helpt het zoals gezegd ook als je zelf de genoemde reserve onderdelen kunt vervangen, al zal een fietshersteller op/dichtbij de route vaak ook blij worden als je zelf al de juiste onderdelen bij je hebt als zij ze niet op voorraad hebben.
Shrek schreef:
ma 20 okt, 2025 13:23
Op een rit van 2000km ga je normaal gesproken niks verslijten.

Hooguit remblokjes als je extreem veel remt.

Dus ik zou het houden bij
* quick linkje voor de ketting
* 2 paar remblokjes (neemt toch nauwelijks ruimte in)
* derailleurpadje
* 2 reservespaken. Ik zou alleen reservespaken voor je achterwiel meenemen, vóór breek je toch nooit een spaak.
* Beetje duct tape (geen hele rol natuurlijk, wikkel wat om je pomp of om een kartonnetje)
* multitooltje met kettingpons

Vertrek sowieso van huis met een fiets die in orde is en neem alleen reserve-onderdelen mee die je ook zelf kunt monteren.

En bedenkt: Frankrijk is een ontwikkeld land, overal zijn Decathlons, dus als je bv een kettingschakel breekt kort je de ketting in door de kapotte schakel eruit te ponsen, maak je de boel weer aan elkaar met een quick linkje en vermijd je eventjes groot-groot tot de eerstvolgende Decathlon waar je gewoon een nieuwe ketting scoort.
Als je veel regen/blubber en offroad paden tegenkomt kan het ook heeeeeeel hard gaan met je remblokjes, hoef je niet perse uitzonderlijk veel te remmen ofzo :oops:

Wat is het nut van een derailleurpadje meenemen? (ik moest zelfs ff zoeken wat het was)

En decathlon zit nooit op de plek waar je pech hebt :lol:
Polariteit schreef:
ma 20 okt, 2025 14:38
Shrek schreef:
ma 20 okt, 2025 13:23
* derailleurpadje
Wat is het nut van een derailleurpadje meenemen?
Als je valt, je fiets omvalt of om wordt gestoten of iemand anders tegen jouw fiets valt, kan je derailleur en derailleurpad verbuigen of zelfs breken. En met een krom derailleurpad krijg je de versnellingen niet goed afgesteld.
Die dingen zijn frame specifiek dus de kans is klein dat de plaatselijke fietsenmaker of de Decathlon de juiste heeft. Een derailleur is wel te koop.

Er is iets te zeggen voor een spaakbeschermer, spoke protector of dork disc ( zo'n lelijk ding tussen je cassette en spaken). Je komt er soms pas achter dat je derailleurpad verbogen is als je ketting over het grootste tandwiel schiet achter en de helft van je spaken aan gort trekt.
Zelf heb ik meestal een vrij uitgebreide verzameling bij me wanneer ik langer weg ga.
  • Twee binnenbanden.
  • Bandafnemers (stevige, wanneer je banden hebt die strak om de velg heen liggen)
  • Plaksetje (als een boer de meidoornhaag naast zijn velden heeft gesnoeid kom je met twee biba's maar een paar kilometer ver).
  • Multitool met kettingpons.
  • Een paar missing links en een stukje ketting (2 schakels).
  • Noodspaak
  • 2 setjes remblokjes (inderdaad, slecht weer kan héél funest uitpakken voor remblokken).
  • Een paar M5 boutjes om het losgerammelde en daarna verloren exemplaar van je rekjes, anything cage, bidonhouder te kunnen vervangen).
  • Wat tie-raps en duct-tape (dé universele reparatiemiddelen).
  • Een klein tangetje (om doorns uit je buitenband te trekken. (Probeer maar eens met je blote, koude, natte vingers een meidoorn stekel uit je band te peuteren...)
Het lijkt een hele lijst, maar het merendeel zijn kleine items die je handzaam bij elkaar stopt. Op de binnnenbanden na past het samen in een klein etui.

Oh ja, géén derailleurpad. Mijn fiets heeft een stalen frame.
Daguitstap/weekendje weg:
- 1 binnenband
- multitool incl. kettingpons
- tang (leatherman kopie)
- plakset
- electriciteitsplakband
- kettinglink
- een paar m5 boutjes + moertje
- 8/10 steeksleuteltje
- klein flesje smeerolie
- 2 bandenlifters
- 2 tie-wraps

Reis:
- Versnellingskabel
- Remkabel
- 1 extra binnenband
- Remblokken als ik vooraf zie dat ze tijdens de reis 'op' gaan zijn.
Het onderweg vervangen van een spaak in het achterwiel lijkt me nog wel een hele onderneming aangezien je of de cassette of de remschijf moet verwijderen, en dat zonder het gebruikelijke gereedschap. ik denk dat ik dan maar vertrouw op een noodspaak en een redelijke dichtheid aan fietsenmakers.
Om je cassette te verwijderen heb je maar een heel klein stukje gereedschap nodig, mits jouw fiets daarvoor geschikt is. Zie: https://www.m-gineering.nl/nbt.htm
khaba schreef:
di 21 okt, 2025 13:56
Het onderweg vervangen van een spaak in het achterwiel lijkt me nog wel een hele onderneming aangezien je of de cassette of de remschijf moet verwijderen, en dat zonder het gebruikelijke gereedschap. ik denk dat ik dan maar vertrouw op een noodspaak en een redelijke dichtheid aan fietsenmakers.
Voor de cassette demonteren zie de reactie van JanH hierboven of mijn reactie in dit topic al eerder.

Voor demonteren van je remschijf zorgen dat je geen centerlock maar een 6-bouts schijfmontage hebt, die gaan doorgaans los met Torx T25. Een centerlock heeft groter gereedschap nodig om gedemonteerd te kunnen worden.

En in geval van Rohloff met remschijf, die zitten altijd met 4 bouten vast.