Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Devil's Dance: Bikepacking La Palma - Forum Wereldfietser

The Devil's Dance: Bikepacking La Palma

Het vulkanische eiland La Palma is een van mijn favoriete bikepacking bestemmingen. Het is niet groot, maar herbergt een enorme rijkdom aan landschappen: van kale zwarte vulkanen, waarop bijna niets groeit, tot diepe canyons en afgelegen rotsstranden, omgeven door steile kliffen.

Begin dit jaar, na op het naburige eiland Tenerife wat wandeltochten gemaakt te hebben, heb ik de boot gepakt naar Santa Cruz de la Palma, voor een 5 weekse tocht kris-kras over het eiland, van noord naar zuid, van oost naar west en weer terug. Van dit avontuur heb een tweedelige videoserie gemaakt, waarvan het eerste deel nu online staat:

https://vimeo.com/950748606

Maximale resolutie 4K

Enjoy!

Nieuw is ditmaal het lange intro, waarin ik de kijker in vogelvlucht meeneem over het eiland, alvorens de diepte in te duiken.

Dit is de geplande route, die ik grotendeels ook zo heb afgelegd: https://ridewithgps.com/routes/46711051
Foto Devil's Dance.jpg
Prachtig gefilmd, prachtig parcours, .
Tja, ieder heeft zijn fietsvacanties, maar deze zijn voor de "echten".
Stuur dat volgende filmpje ook maar door
Voor de geïnteresseerden: het tweede deel staat inmiddels ook online:
https://vimeo.com/954459947
Late reactie misschien, maar prachtig landschap en zeer mooie beelden.
Af en toe ben ik wel een beetje jaloers op wat sommigen te zien krijgen. :)
Hier hopelijk volgend jaar een dagtrip met de MTB op La Palma. Je inspirerende filmpjes smaken hoe dan ook naar meer :D
alma schreef:
di 28 mei, 2024 13:05
Het vulkanische eiland La Palma is een van mijn favoriete bikepacking bestemmingen.
Een latertje qua reactie maar hoe heb je de fiets (en de rest van de spullen) meegenomen? Gewoon in een doos met het vliegtuig? MTB is misschien wat lastig met die grote wielen/banden maar dat past wel binnen de maximale maten?

En welke periode was je er ("begin dit jaar": is dat januari?) en hoe was het weer / temperaturen toen?
Ik was er van half maart tot half april. Gevlogen met Transavia. Heen op Tenerife en terug vanaf La Palma. Fiets (26 inch mtb) verpakt in doos, voor de terugweg doos gekocht op postkantoor. Fietsrugzak met daarin cameras en dergelijke mee als handbagage en rest van de spullen bij de fiets in de doos.

Reisperiode viel samen met overgang van de nattere naar de drogere maanden. Sowieso kennen de eilanden grote klimaatverschillen, zowel tussen de eilanden onderling als op de individuele eilanden. Op La Palma bijvoorbeeld heb je zowel woestijnachtige landschappen als dichte subtropische regenwouden.

Temperaturen waren over het algemeen gematigd, maar de zon kon wel genadeloos branden, vooral op lange asfaltklimmen. Ik fietste dan soms van schaduwplekje naar schaduwplekje, anders was het niet te doen.

Op het einde van de reis kreeg ik te maken met de zogeheten calima, dat is een deken van Saharastof die over de eilanden waait. Onder die deken wordt het verstikkend heet en is het moeilijk ademen. Zelfs vlak voor zonsopgang was het die dagen nog ruim over de 30 graden Beter kun je lichamelijke inspanning dan vermijden, want zeer ongezond. Waarden kunnen oplopen tot boven de 2000 microgram per kuub.

Dit is de situatie nu

Screenshot_20251020_071831_Chrome.jpg