Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lofoten - Forum Wereldfietser

Lofoten

Ik wil volgend jaar gaan fietsen op de Lofoten in Noorwegen. We beginnen in Tromsø of in Bodø, omdat beide plaatsen makkelijk vanaf Schiphol zijn te bereiken. Na afloop terug naar de beginplek met de Hurtigrouten.

-Welke van de twee plaatsen zou jouw voorkeur hebben?
-Heeft iemand nog tips voor de eerste overnachtingsplek?
Ik ben zelf nooit in Lofoten geweest, maar ik volgde deze zomer het dagelijkse verslag Europe: From Bottom to Top van drie Canadezen die ik in mei in Spanje was tegengekomen. In augustus hebben ze hun tocht in Nordkapp afgesloten. De link gaat over de route door Lofoten. Met kaartjes van het dagtrajekt en het hoogteprofiel.
Zij kampeerden vrijwel uitsluitend, wat in Noorwegen zelden een probleem bleek omdat er vrij gekampeerd mag worden.
Er staat ook iets in over de terugreis naar Tromso.
Dank je Math, ik ga het lezen.
Lofoten ben ik juni 2023 geweest met fiets.
Tromso of Bodo:
  • Check de vaartijden van de Hurtigruten. In 2023 kwam de Hurtigruten vanuit Tromso aan in de nacht in Bodo.
  • In Tromso is een camping met luxe grote binnen keuken niet ver van het centrum. In Tromso zijn meerdere musea, leuk om te bezoeken.
    Bodo weet ik verder niets van
  • Lofoten: als je in periode gaat dat zon niet onder gaat, kun je camping/locatie zoeken met zicht op het noorden, dan zie je de midnight sun in volle glorie, mits het niet bewolkt is
  • Ferry tussen Nusfjord en Ballstad is aanrader, dan vermijd je een tunnel, en leuke ferry boot en fietsroute naar die plaatsen. Deze kost wel geld. Ferry’s waar auto’s op gaan kost je als fietser geen geld. Zelfs de lange overtocht tussen Bodo en Moskeness is gratis als fietser
  • Lofoten kan druk zijn, staat het bekend om. Eiland Senja kom je ook langs en is ook heel mooi.
Veel plezier, ik had geluk Lofoten met mooi weer te zien en niet al te druk. Prachtig was het!