Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mexico? - Forum Wereldfietser

Mexico?

Even snel een heel algemeen vraagje... Ben in juli gestart met een fietstocht van Alaska naar Vuurland. Het is super, maar ben onderweg helaas m'n reisgenoten verloren... Ben nu in de States en daar is alleen fietsen geen probleem. Wie weet er iets over Mexico? Welke vrouw heeft daar alleen gefietst? Is het een aanrader? Waar moet ik wel en niet heengaan? Weet je een goede plek om een tijdje te blijven om Spaans te leren? Tips, routes, goede ideeen of een nieuwe reisgenoot zijn welkom!

Judith

Wij hebben in 1995/96 het fietsen in Mexico opgegeven na voor de tweede keer te zijn geraakt door een letterlijk rakelings langsrijdende vrachtauto. Het verkeer is er bloedlink, maar misschien hadden we puur pech. De tweede keer was trouwens in Baja Caifornia, een populair fietserstraject.
Ga je het toch doen neem dan absoluut een spiegel op je fiets en een helm uiteraard.
De weg Mazatlan-Guadalajara is berucht en zou je moeten vermijden.
Volgens zeggen is San Cristóbal de las Casas een goede plek voor taalcursussen en bovendien is het een leuke stad kan ik uit ervaring zeggen.
Het is natuurlijk wel 12 jaar later inmiddels, dus laten we hopen dat de verkeersveiligheid in dit verder prachtige land verbeterd is.

Mijn zus en haar vriend zijn net terug uit Mexico. Ze zijn niet per fiets maar per auto het land doorgereist maar hebben toch een goede indruk opgedaan. Het eerste wat ze zei tegen mij was: Ga nooit in Mexico fietsen! Ze rijden daar als gekken. Het lijkt ofdat niemand daar een rijbewijs heeft en de verkeersregels kent. Dat is waarschijnlijk ook zo. Ook was het een verschikking om door sommige (indiaanse) dorpen te geraken. De mensen komen meteen op je af en vragen geld om je door te laten. Overal staat politie, zwaar gewapend, en die doen er niks tegen. Wat moeten ze doen?!
De mensen zijn er zeer arm en doen er misschien alles voor om aan wat geld te komen. Als vrouw alleen ben je natuurlijk helemaal kwetsbaar.

Wij waren ook onderweg van Alaska naar Vuurland (www.globefietsers.nl) en wij zijn halverwege Mexico gestopt. Wij vonden het verkeer echt te gevaarlijk. We hebben behoorlijk wat fietservaring over de hele wereld, maar dit sloeg wat ons betreft alles. Na vier keer van de weg gereden te zijn vonden we het welletjes. Wij fietsen voor ons plezier en dit was niet leuk meer. De Baja hebben we gefietst, en dat was te doen. Wel erg smalle wegen, maar niet zo druk. De vrachtwagens konden daar om ons heen en dat deden ze meestal ook. Maar op het vaste land hebben we het drie dagen geprobeerd (en het eerste stuk van Mazatlan met de bus) maar om de zoveel minuten raast er een bus, vaak letterlijk 2 cm, langs je heen, waardoor de haartjes op je arm omhoog komen.
Je kunt misschien via het midden van Mexico, maar toe wij daar heen wilde lang er een meter sneeuw, dus dat was geen optie meer.
Veel succes met je keuze.

Leo