Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colombia: actuele situatie na juli 2025 - Forum Wereldfietser

Colombia: actuele situatie na juli 2025

Hoi allemaal,
begin van het jaar hebben we onze vliegtickets naar/van Cartagena in het noorden van Colombia geboekt. De bedoeling is dat wij daar eind oktober 4 weken zouden rondfietsen (vooral in het noordelijke deel van het land). Maximaal tot de hoogte van Medellin. Toen wij boekten, leek het rustig te zijn in het land.

Echter, nu na de aanslagen in juni/juli en in voorloop op de verkiezingen volgend jaar blijkt de situatie er anders voor te staan wat ons een beetje onrustig maakt. Als je de website van de Nederlandse overheid raadpleegt, dan wordt je daar niet per sé vrolijk van alle kleuren oranje & rood. Ook vind je veel tegenstrijdige adviezen van grote steden vermijden/juist daar ben je veilig, door bepaalde gebieden alleen met de bus of juist vooral geen bus pakken. Dus wij weten het echt niet meer.

Aan de andere kant willen wij ons ook niet bang laten maken en hopen we dat de situatie daar nog steeds in de meeste gebieden veilig genoeg is om te fietsen. Ik ben er 25 jaar geleden in Colombia geweest (niet met de fiets) en had toen ook totaal geen onveilig gevoel en ik dacht dat de situatie toen veel erger was. Misschien was dit ook alleen maar omdat ik het toen allemaal niet wist.

Dit is de route zoals wij deze op dit moment beetje getekend hebben: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 397431&z=8
Maar niets staat vast, wij kunnen per dag kijken waar we heen willen.

Daarom de vraag of er recent geleden iemand in Colombia is geweest die ons wat meer informatie kan geven over de situatie daar? Dat zou ons heel erg helpen! Dus alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb helaas geen recente ervaring, maar ik vind het wel een heerlijk fietsland. Het is echter te lang geleden om iets te zeggen over de veiligheid.
Als ik eerlijk ben, denk ik dat de ingetekende route wat aan de saaie kant is. Ik neem aan dat je, als je naar Colombia gaat, bergen wilt zien. Hoe meer bergen, hoe beter. Het lijkt me niet dat je kilometerslang tussen velden wil fietsen. Op het kaartje van MinBuza zie ik genoeg "gele" ruimte voor een afwisselender route.
Berger schreef:
ma 29 sep, 2025 13:56
Ik heb helaas geen recente ervaring, maar ik vind het wel een heerlijk fietsland. Het is echter te lang geleden om iets te zeggen over de veiligheid.
Als ik eerlijk ben, denk ik dat de ingetekende route wat aan de saaie kant is. Ik neem aan dat je, als je naar Colombia gaat, bergen wilt zien. Hoe meer bergen, hoe beter. Het lijkt me niet dat je kilometerslang tussen velden wil fietsen. Op het kaartje van MinBuza zie ik genoeg "gele" ruimte voor een afwisselender route.
Bedankt voor je reactie!
Ja klopt, de ingetekende route is inderdaad vooral ontstaan gebaseerd op het blijkbaar zekere 'gele' noorden, omdat we de informatie hebben gekregen dat veel daaronder oranje of rode gebieden zouden zijn en we busritten (en sowieso nationale vluchten) door de oranje strook wilden voorkomen. Eigenlijk had ik liever tot aan Bucaramanga willen reizen en vanaf daar naar Medellin willen fietsen omdat Medellin toen 25 jaar geleden echt een no-go area was. Maar Medellin wordt nu ook niet aangeraden.

Ik heb verschillende portalen afgestruind maar weinig/geen routes gevonden van leuke rondes binnen het land. De meeste fietsreizigers lijken Colombia vooral te doorkruisen als ze van Noord naar Zuid America fietsen. Dus als iemand een leuke route weet, is deze van harte welkom!
Ik kijk vaak naar de reisadviezen van de UK, die zijn iets genuanceerder en minder globaal dan die van Nederland:
https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/colombia

Verder zal ik je niet adviseren reisadviezen naast je neer te leggen. Maar ter plaatste wordt de soep vaak niet zo heet gegeten, zullen we maar zeggen...
Uit nieuwsgierigheid heb ik even gekeken of ik iets recents vond op Crazy Guy on a Bike.
Hier is een verslag van iemand die in de afgelopen maanden in Colombia heeft gefietst.
Of er iets relevants voor jouw vraag in staat moet je zelf maar beoordelen.
Jamie en Suzan van Glamping Jardin zijn kennissen van mij en hebben dus een B&B/camping in Jardin :) : https://glampingjardin.com/

Misschien kun je ze contacteren en de vraag aan hen stellen.

Mijn vrouw en ik hebben paar jaar geleden daar gefietst, en ik heb me enorm druk gemaakt van te voren over de veiligheid, en dit daar ook niet echt goed los kunnen laten, terwijl daar geen aanleiding toe was. Achteraf echt zonde, en hierdoor ook minder gefietst dan de bedoeling was (maar ook naar Equador en Galapagos geweest zonder fiets, wat ook heel bijzonder was).

Het is prachtig, de mensen zijn mooi, en de hoogtemeters niet mals (het eten overigens ook niet echt :) ).

Ook toen was er veel rood en oranje. We hebben gefietst en gebust (door stukken waar je niet goed kon fietsen wegens veiligheid of die ultiem saai waren). Bussen uitermate goed en veilig, fietsen voor paar euries extra mee in het ruim.

Oh ja: echt, veel, veel, veel te veel bagage mee! En een hoop van geleerd :)

Aangaande jullie route: ik zou echt de Coffee Region meepakken, en de stukken daar langs de westkust die jullie hebben ingetekend laten voor wat het is. Zuidelijk van Medellin is het schitterend, en richting Bogota ook mooi.

Have fun!
Even gevraagd aan een Colombiaanse vriendin:
Hallo Erik.
Ik sprak met een vriendin en een vriendin van haar. Zij hebben allebei een toerismebedrijf in Colombia.
Ze vertellen me allebei dat deze route niet veilig is en daarnaast komt
Komend jaar de nieuwe presidentscampagne en worden er nog meer delen van het land gevaarlijk.
Het beste is om contact op te nemen met een lokaal fiets toerisme bedrijf in Colombia en vragen naar actuele veilige routes./quote]
Hier is het reisverslag van een Amerikaan (VS) die in de maand juni van dit jaar dwars door Colombia heeft gefietst. Ik heb het verslag alleen doorgebladerd. Ik kreeg de indruk dat hij meer kilometers in bussen heeft gezeten dan op de fiets vanwege een matige conditie en snel opgeven bij langere beklimmingen, maar zich zelden onveilig heeft gevoeld.
Het Duitse reisadvies is gedetailleerder en omineus: https://www.auswaertiges-amt.de/de/serv ... eit-201516

Verder wat is de objectieve waarde van anecdotes van voor jou onbekende Westerlingen die zonder euvel of 'onveilig gevoel' het land hebben bereisd? Strict gezien kun je enkel concluderen dat niet 100% van de toeristen iets overkomen is in een bepaalde periode op een specifieke reis in die regio. Geen van deze lieden is namelijk geworteld in het land, noch hebben zij enig inzicht in de lokale politieke stabiliteit of criminaliteit. Is hen niets overkomen omdat het volstrekt veilig was of omdat zij met een engeltje op hun schouder schaapachtig aan alles voorbij zijn gefietst? Daarbij komt nog de vraag wat voor jou als 'veilig' geldt en wat voor deze onbekenden als 'veilig' gold.

Men kan stellen dat reisadviezen van overheden overdreven zijn, daar die overheden het motief hebben reizigers af te schrikken zodat zij later niet de klontjes uit het vuur hoeven halen. Echter, waar baseer je dat op? Je eigen indruk tijdens eerdere reizen? Hoeveel inzicht had je daar werkelijk? Of was het geluk dat alles goed verlopen is?

Denk daarbij eens hoe journalisten, zakenlui en bedrijven een potentieel risicogebied benaderen. Die doen via fixers en lokale agentschappen die wel die gewenste, gedetailleerde kennis in huis hebben. Dat is voor een individuele reiziger meestal niet haalbaar, te duur en geen contacten. Zijn internet anecdotes dan het beste alternatief?