Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

Shorttrack schreef:
di 16 sep, 2025 11:27
stelvio73 schreef:
ma 15 sep, 2025 23:25
Ik wil niet vervelend zijn, maar een discussie over de massa, geometrie, stijfheid en sterkte van oude racefietsen verdient een apart topic.

De topicherstarter (van afgelopen vrijdag) wil zijn mtb graag voor een fietsvakantie gebruiken en vraagt daarover praktische tips.
Ik denk dat de topic starter zelf al goed op weg was met de voorgestelde modellen van fiets. Hij vind de look zelf ook mooi.
Dus ik zou gewoon eens gaan fietsen op zo'n oude mountainbike en voelen hoe dat is.
De topic starter stelde zijn vraag in 2022. Ik denk dat hij nu niet meer zit te wachten op nieuwe suggesties.

Vorige week donderdag stelde HeinPinkFloyd1972 ook een vraag over Mountainbikes geschikt als toerfiets. Hij gaf er wel een uitdrukkelijke wens bij "Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets." .
Ik begrijp daarom al die uitweidingen over het gewicht van oude racefietsen niet.
Dat hij de look van zijn mtb mooi vond of dat hij daar belang aan hecht staat nergens.
Over het gewicht van zijn Merida, vermoedelijk 26 inch, weten we weinig. Ik denk dat een MTB met 26 inch wielen al een gewichtsvoordeel heeft tov een moderne 29 inch MTB. Dat voordeel zou wel eens groter kunnen zijn dan het meergewicht van de geveerde voorvork ten opzichte van een ongeveerde voorvork. Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk. Ik zou de vork daarom zeker niet vervangen, maar ook omdat een geveerde vork meer comfort geeft aan de handen.

Misschien moeten we even wachten tot HeinPinkFloyd1972 zich weer meldt.
math schreef:
di 16 sep, 2025 13:52
Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk.
Jawel hoor, makkelijkste optie is naar de dichtstbijzijnde Santos dealer fietsen en een Travelmaster2.6 vork bestellen. Dan kun je zelf nog een Santos kleur naar wens kiezen kiezen.

Mocht gewicht een punt zijn dan zou je ook voor een aluminium vork kunnen kiezen, bijvoorbeeld een XLC BF-A01 vork. Wel lastig te krijgen tegenwoordig zie ik.

Mijn persoonlijke favoriet in 26" is de Surly Troll vork van de eerste generatie waarin 'ie nog suspension corrected was. Maar die is in latere versies niet meer suspension corrected en daarmee een stuk korter geworden qua inbouwhoogte, wat 'm daarmee minder geschikt maakt.

En er zijn nog wel meer opties in staal bij bijvoorbeeld Thorn. Of goedkoper in aluminium zoals bijvoorbeeld deze bij CNC bike:

https://cnc-bike.de/alugabel-discv-brak ... 18383.html
math schreef:
Misschien moeten we even wachten tot HeinPinkFloyd1972 zich weer meldt.
Die heeft vast inmiddels een setje wegbanden en een Tubus drager op z'n klassieke mtb gemonteerd, er twee back rollers op gehangen en is wellicht nu al fietsend onderweg naar Zuid-Europa ;)
Jurr schreef:
di 16 sep, 2025 15:26
math schreef:
Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk.
Jawel hoor, makkelijkste optie is naar de dichtstbijzijnde Santos dealer fietsen en een Travelmaster2.6 vork bestellen.
En je verwacht dat de inbouwhoogte ook klopt ? Kijk eens even naar de veerweg van de vork op de Merida.
Gaat wel goedkomen. Die cross country MTB's hadden destijds allemaal een 80mm tot 100mm verende voorvork, en een suspension corrected vaste voorvork houdt daar dan ook prima rekening mee. Deze Merida Matts TFS is daar geen uitzondering op, ik heb er ook wel eens eentje gehad om voor onderdelen te gebruiken. Alles XT, HS33, de tandwielen versleten en de voorvork vastgeroest in de laagste positie. Prima onderdelendonor ;)

Sommige exemplaren van de XC mountainbikes van destijds wilden wel eens gek doen met 120mm veerweg. Niet dat daar dan de geometrie van het frame op aangepast werd... En gezien de leeftijd van de fiets kan iets soortgelijks ergens in de voorgaande jaren bij 1 van de misschien wel vele vorige eigenaren ook gebeurd zijn ;)
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 12:55
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.
Hier zeg je dingen die niet zomaar kloppen. Ik wil niet zeggen dat jij niet op een vervelend nerveuze MTB hebt gereden, maar een mountainbike is zelden nerveuzer dan een willekeurige straat fiets.

Mountainbikes waren vroeger doorgaans ook al vrij lang, juist door de achterbrug omdat er hele dikke genopte banden tussen moeten (en blubber!), wat echt fors compenseerde voor het effect van de kleinere velgmaat. Daarnaast leidt de lange voorvork (80-100 mm bij die oudere beestjes) tot een wat slackere voorkant en meer naloop. Zeker als je een compenserende vasye voorvork monteert omdat je dan geen 2cm sag hebt die een verende vork wel moet hebben. Mijn oude MTB was dan ook aanzienlijk stabieler dan een Koga Terraliner (die was ook prima, maar duidelijk nerveuzer).

Ook leidt een lagere bracket niet zomaar tot een kortere fiets, dit maakt niet zo gek veel uit. Je zit wel wat hoger qua zwaartepunt, maar gecombineerd met de lengte van een MTB en de rustige geo is het zeker niet instabiel.

Iets offtopic omdat het hier om een oud beestje gaat: Moderne 29"mountainbikes hebben zelfs een extreem lange wielbasis, waardoor je juist meer tussen de wielen zit dan bij andere fietsen. Deze zijn ook extreem slack met bijbehorende naloop. Stabieler dan een moderne mountainbike zal je niet snel vinden. Maar goed, we hebben het hier over een wat ouder model.

Qua zitpositie is het heel persoonlijk, maar ik vind de MTB zitpositie de beste voor lange afstanden.
Screenshot_20250928_085216_Vivaldi.jpg
Een Giant atx uit '97 heeft een 6 a 7 cm kortere wielbasis als een moderne Worldtraveller of een Giant 29er, een kortere chainstay en een hogere trapas.
RianGeenen schreef:
zo 28 sep, 2025 09:03
Screenshot_20250928_085216_Vivaldi.jpg

Een Giant atx uit '97 heeft een 6 a 7 cm kortere wielbasis als een moderne Worldtraveller of een Giant 29er, een kortere chainstay en een hogere trapas.
Hallo,

interessant, zo'n vergelijking van fietsen! is dit een tool/app waarmee je dit overzicht kunt genereren?
RianGeenen schreef:
zo 28 sep, 2025 12:49
https://geometrygeeks.bike/
Dank!
RianGeenen schreef:
We hebben het hier over verschillende dingen. Jij vergelijkt oud en nieuw, ik vergelijk straatfiets met MTB uit dezelfde leeftijd. Dat hebben we beide er niet bij gezegd, dus geen verwijt, maar je plaatje verheldert op dit punt wel het een en ander.

Nieuwe fietsen zijn inderdaad langer, maar de MTB uit hetzelfde tijdvak is wel degelijk langer (zoals je al ziet bij de 29er). Als je een Koga Terraliner uit 1999 erbij pakt zie je dat de wielbasis van de Giant langer is. (zelfde site, maar ik kan nu even geen plaatje hosten)

Ik vind het wel interessant als we stellen dat de Terraliner uit 1999 vanuit geometrie niet een fijne vakantie fiets zou zijn. Ik heb met die fiets heel wat kilometers gemaakt en vond hem heel stabiel... en de Giant ziet er op papier niet instabieler uit.

Ik spreek ook uit ervaring, wij rijden op conversies, Trek X-Caliber (2018), de fiets daarvoor was een TM 2.6 (2006) (Jammer dat ik de geo daarvan niet kan vinden). De Santos was prima, maar qua stabiliteit is de modernere Trek met 29" banden zonder twijfel een stuk beter. Als we een Santos 2.9 ernaast houden zou het verschil ongetwijfeld weer veel kleiner zijn (helaas is Santos over de wielbasis vaag). Oud, nieuw, MTB, Straatfiets... dat zijn twee verschillende kenmerken die allebei zichtbaar zijn in de geo.

Mountainbikes zijn qua Geo meestal prima geschikt als reisfiets, de beperkingen zitten hem eerder in de hoeveelheid nokjes en ontbreken van een bevestiging va achterspatbord bij het bracket.
loknor schreef:
ma 29 sep, 2025 08:05
RianGeenen schreef:
We hebben het hier over verschillende dingen. Jij vergelijkt oud en nieuw, ik vergelijk straatfiets met MTB uit dezelfde leeftijd. Dat hebben we beide er niet bij gezegd, dus geen verwijt, maar je plaatje verheldert op dit punt wel het een en ander.
Oh ik vat het ook zeker niet als verwijt op, leuk dat we zo over fietsen kunnen kletsen. Ik zou een fiets uit '97 niet eens oud noemen, maar dat is het eigenlijk wel ja.
Ik probeer zelf te begrijpen wat het dan is dat een bepaalde fiets zo fijn kan rijden en een andere dan weer niet, en hoe persoonlijk dat ook is. Ik heb een tijdje een oude stalen cyclocross MBK met comfortabel stuur en voldoende oogjes voor dragers/spatborden gehad, en dat reed zo slecht, terwijl het idee zo leuk leek.
Fietsen worden (imho terecht) steeds langer, krijgen een steilere zitbuis (relatief irrelevant ivm mogelijkheid tot zadel setback) en een slackere hoofdbuis. In combinatie met grotere wielen kom je dus (zoals je al.mooi verwoord) tussen de wielen te zitten.

Dit komt overwaaien uit de MTB wereld.

Voor een extreme (enigszins satirische) blik heeft Pinkbike de Grim Donut ontwikkeld waar ze de veranderingen vijf jaar in de toekomst hebben doorgetrokken. En die fiets heeft een ridicule geo, maar is extreem stabiel en supersnel in het terrain. (Leuk om te lezen/ bekijken bij pinkbike/youtube).

Maar fietsen worden dus inderdaad steeds stabieler, dat jij dat fijn vindt deel ik!

En cyclocross fietsen waren EXTREEM nerveus gebouwd, volgens mij nog erger dan een wegfiets uit hetzelfde tijdsvak, dus dat heel naar reed kan wel kloppen. Dat is dan weer een voorbeeld waar je waarschijnlijk voor je gevoel echt op de wielen zit.

Gravel fietsen zijn dan ook weer niet te vergelijken met een cyclocrossfiets.

En nu we toch bezig zijn, mijn wedstrijdfiets uit 2004 was zoveel rustiger dan de Batavus professional en Gazelle AA uit de vorige eeuw. Maar als ik er nu op stap heb ik de eerste meters wel het gevoel dat ik erop zit, ook al is hij verder niet nerveus voor een racefiets. Dat komt doordat mijn andere fietsen zoveel langer zijn.

Overigens worden racefietsen dus ook steeds rustiger, progress :lol:
Terwijl voor een leek een cyclocross en gravelbike op elkaar lijken. Echt niet dus.

Dit bedoel je dan:
p6pb18362510.jpg
Ziet er euh bijzonder? uit :D
Ja, als je stabiel wil moet je zoiets laten maken. :lol:

Maar het is een leuke series waar ze ook meer uitleggen van de ideeen achter moderne geometrie.