Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste probeertrip....te zware uitrusting? - Forum Wereldfietser

Eerste probeertrip....te zware uitrusting?

Goedendag,

afgelopen week nu eindelijk eens fietstassen besteld en om het eens te proberen de fiets opgetuigd alsof ik ermee op pad zou gaan.

(bijna) alles mee: tent, kookspullen, matje, slaapzak, kleding etc maar zeker nog niet helemaal alles wat ik mee zou willen nemen (met name kleding indien het mooi weer is).

Nou zit ik regelmatig op een (race-)fiets (om een idee te geven: zo'n 2 a 3 keer in de week, rondjes 60..80km per keer)

Maar nu vanmiddag op pad ... en ik vraag me af of ik iets totaal verkeerds heb gedaan qua materiaal of zo want ik heb een uurtje gefietst, 20km en ik was totaal 'op'.

Dus ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn...

Ik heb thuis alles eens op de weegschaal gezet: ik kom qua bagage op een totaalgewicht (incl tent) van 17kg.

De fiets is mijn oudere alu 26" MTB, zeg met van die Thule kunststof/alu dragers dat het totaal op een 14kg uit komt dan is dat dus in totaal zeg 31..32kg!

Ik vond het niet om mee vooruit te komen (de racefiets schat ik op zo'n 8,5 kg) en ik zie mezelf hier niet mee op reis gaan en al helemaal niet als het iets steiler gaat worden.

Nou heb ik een aantal dingen nieuw gekocht en sja, niet direct het lichtste van het lichtste maar of ik hier veel mee zou opschieten als het wel lichter is:

Tent: ik heb een 3 persoons tent (effectief 2 personen of 1 met de bagage binnenin, lijkt me praktisch). Weegt 3,6kg incl stokken en haringen.

k Heb ook nog een stoeltje mee van de Decathlon, weegt iets van 1,8kg.

Voor de rest sja....stoeltje zou ik thuis kunnen laten, een lichtere tent zou ook wel een kilo schelen (wel zonde want hij is helemaal nieuw) maar dan nog.....

Stel dat ik 4kg zou kunnen winnen ...op de 31 is dat nou ook niet het verschil lijkt me...

Zit ik nou absurd hoog met m'n bagage en fiets gewicht of is het meer een kwestie van wennen om met dit gewicht te fietsen want eerlijk gezegd zie ik het zo niet helemaal zitten om op pad te gaan....
Neem eens een kijkje in het Paklijst topic, dan zul je zien dat het veel lichter maar ook veel zwaarder kan. En dat dat allemaal prima is.

Lekker gaan uitvinden wat jij fijn vindt, misschien tref wel iemand waarmee je samen in een driepersoonstent weg kan... en anders kan er op termijn altijd nog een 1persoonstent komen. Misschien kom je er wel achter dat je liever met een creditcard in je achterzak op je racefiets van hotel naar hotel wil touren, ook goed toch?

Verder kun je natuurlijk ook prima je Strava uitzetten, je kilometerteller overboord gooien, je snelheid niet laten weergeven op je smartphone en/of GPS en gewoon doen alsof het vakantie is ;)
Maak een trip met een overnachting op een camping dichtbij. Haal alles uit je uitrusting dat je niet hebt gebruikt.
Ik denk dat je probleem zit in dat je veel te snel wilt fietsen op een reisfiets.
Vergelijk de tegenkrachten als je zonder baggage op je racefiets 75 km rijdt. Ik vermoed dat je daar ongeveer 2,5 uur over doet, een gemiddelde van 30 km/h. De tegenkracht is vooral de luchtweerstand en een klein beetje rolweerstand.
Nu laad je 30 kg baggage in tassen op een fiets waarop je meer rechtop zit. Veel meer luchtweerstand. Bredere banden en minder hard opgepompt, dus ook meer rolweerstand.
Probeer met die reisfiets niet sneller dan 22 km/h te rijden of in bergachtig gebied ongeveer gemiddeld 16 km/h. Wedden dat je dat gemakkelijk uren lang volhoudt.

Natuurlijk helpt het om wat minder kilo’s baggage mee te nemen, maar tov het totaalgewicht van fiets+baggage+fietser maakt dat weinig uit. Neem mee wat je comfortabel vindt en laat dingen thuis die je zelden of nooit gebruikt.
Mijn fiets weegt 18kg en ik heb rond de 20 kg bagage.
Kan ik zonder problemen 70-100km per dag mee fietsen. Ook in de bergen.
En ik weet zeker dat er zo velen met mij zijn.
Uiteraard kan je besparen op gewicht, maar dat is niet je probleem.
Ik denk idd dat Math eerder gelijk heeft.
Leuke aan vakantie is dat je niets anders hoeft te doen dan fietsen, rusten, rondkijken, genieten, eten en een slaapplek vinden.

Die fiets is niet te zwaar. Vakantiefietsen zijn vaak rond de 16 a 17kg. Wat wel kan is dat je zitpositie niet lekker is dan wel je er nog niet aan gewend bent. Ook gaat een MTB minder hard op asfalt dan fietsen die primair voor de weg zijn bedacht.
Ik vind je bagage ook nog meevallen, ik had dit jaar 12kg bij exclusief kampeerspullen en kookspullen.

Qua besparen op grammen daar ben ik wel een voorstander van zeker als je dingen niet gebruikt. Ik heb de paklijst van dit jaar weer goed bekeken en wat kleding kunnen schrappen voor de volgende keer. Voor nu denk ik het ook gewoon eens proberen zoals Pierre en math zeggen. Gewicht reduceren kan altijd nog. Als ik kampeerspullen ga kopen dan let ik er dus wel op qua tent bijv. zou ik kijken naar trekkerstenten van max 1.4kg. Je hebt allerlei specifiek licht spul voor (bike)trekking.
Allereerst, alles wat je thuislaat, is meegenomen… Is een stoeltje echt nodig? Etc etc.

Kijk een met een hartslagmeter hoe je hartslag oploopt en bekijk of je niet in het rode gebied komt. Dat maakt dat je “op” raakt. Trainen met je hartslag(meter/app) lijkt overdreven, maar met een vakantiefiettocht belast je het lijf anders dan een racetocht. Ga je in het rood, dan ben je snel op.
Ik denk dat er 1 tip is, Math gaf het al aan: onthaast! Je hebt de hele dag de tijd voor die 80km. Na 25km koffie met gebak, na 60 lunch, dan is het nog maar 20 naar de volgende camping :wink:
Weet je eigenlijk wel zeker dat het gewicht jet probleem was?

Ja een oude 26” mtb is héél anders dan een moderne racefiets (echt heel anders). Maar misschien liep je rem aan, had je een griepje onder de leden, banden niet bepaald soepel, vaag windje tegen, stress, had je het te warm, slecht gegeten, droge lagers?
Fiets ook is zonder bagage op de vakantiefiets.
En kijk / voel hoe dat fietst.
En vergelijk het niet met de racefiets.
En probeer idd niet even hard te rijden als op de racefiets.
Dat ga je echt niet redden. En wordt je alleen maar moe van :)
Ik zou het probleem niet zo snel bij je bagage zoeken. Natuurlijk: het kan lichter. Maar ik denk dat de meeste vakantiefietsers starten met een relatief zware set-up, en daarna door ervaring minder of lichter spul gaan meenemen. Zelf nam ik in mijn eerste jaren als vakantiefietsers ook een zware tent mee. En katoenen kleren. Those were the days. Maar ik fietste er wel mee door de Alpen, vaak etappes met heel veel hoogtemeters. Niet omdat ik een sterke fietser was of zo'n goede fiets had, maar omdat ik het graag deed en doorzette. Dat laatste is denk ik belangrijk: doorzetten. En daarbij niet te snel fietsen, zoals eerder al opgemerkt. Nou kan het wel zijn dat jouw mtb geen goede geometrie heeft voor lange tochten. Daar zou je dan wat meer over moeten delen, voordat je daar gericht advies op kunt krijgen.
gios schreef:
za 27 sep, 2025 00:22
Ik denk dat er 1 tip is, Math gaf het al aan: onthaast! Je hebt de hele dag de tijd voor die 80km. Na 25km koffie met gebak, na 60 lunch, dan is het nog maar 20 naar de volgende camping :wink:
+1
Met het totaal gewicht van je uitrusting is niet zoveel mis.
Het belangrijkste is dat je een ander “ mindset” zal moeten aanleren.
Er is duidelijk een wereld van verschil tussen het racefietsen en reisfietsen.
Succes er mee
Dirk
Alles wat hierboven staat. Laat onverlet dat ik liever met lichtere bagage fiets dan met zware, dan ook meer geniet, en dat het bergop ook wel echt scheelt; zowel absoluut als gevoelsmatig, en dat laatste gaat tussen je oren, en dan is het dus ook echt :). Tegelijkertijd mag ik ook wel zelf met 10 kilo minder op het zadel, dus daar valt ook wel wat te besparen.

Ik denk dat juist de combi van 26 inch met de het gewicht aan bagage het verschil maakt voor je (zowel absoluut als beleving). Voor je beeld: een paar dagen bikepacking + kamperen op Pilot gravelbike lukt me na lang schaven wel onder de 20 kilo (fiets + bagage zonder eten), voor langere kampeertrips op de Idworx komt daar 2-3 kilo bagage, en 5 kilo fiets bij.
Poise schreef:
za 27 sep, 2025 10:14
Ik denk dat juist de combi van 26 inch met de het gewicht aan bagage het verschil maakt voor je (zowel absoluut als beleving).
Waarom is 26 inch relevant? Vele mensen zijn met veel bagage de wereld over gefietst op fietsen met 26 inch wielen.
stelvio73 schreef:
za 27 sep, 2025 11:14
Poise schreef:
za 27 sep, 2025 10:14
Ik denk dat juist de combi van 26 inch met de het gewicht aan bagage het verschil maakt voor je (zowel absoluut als beleving).
Waarom is 26 inch relevant? Vele mensen zijn met veel bagage de wereld over gefietst op fietsen met 26 inch wielen.
Klopt, maar als je 28" gewend bent, dan rolt dat wel een stuk makkelijker dan 26". Zeker in vergelijking met een racefiets, waar TS ervaring mee heeft.
Vergelijken tussen een lichte racefiets en een zwaardere mtb lijkt me nuttig om een verklaring te geven. Niet alleen vanwege het gewicht, maar ook de zithouding. Op een mtb zit je over het algemeen meer rechtop dan op een racefiets. En daar moet je kont aan wennen. Het kan een gevoel geven alsof de energie uit je lijf wegvloeit. Een mtb kan bijvoorbeeld heel prettig rijden en zitten zolang je actief een bochtige, onverharde trail rijdt, maar vreselijk als je lange stukken over asfalt fietst.

Het verschil tussen hetzelfde type fiets 26 inch vs. 28 inch zal niet verklaren waarom topicstarter het fietsen moeizaam vindt. Zelf heb ik vele jaren zonder problemen op een 26 inch fiets lange dagen en veel kilometers gefietst. De kruissnelheid was misschien iets lager dan op een 28 inch fiets. Niet verwonderlijk, aangezien de luchtweerstand een grotere rol speelt.
Hallo,

Ik doe al meer dan 15 jaar aan fietsvakanties en fiets dan met ong. 20 kg bagage, op een fiets van 18 kg en 26 inch banden, afstanden tussen 60 en 90 km. Stoeltje mee, lekkere tent van ong 2,5 kg. Ik fiets 20 km/h kruissnelheid, maar in heuvelachtig gebied zakt dat soms terug naar 12-15 km/h.

En ik heb alle tijd, geniet van de natuur om me heen, zing er een liedje bij en maak onderweg een praatje met de plaatselijke bevolking. Als ik tussen 8 en 9 uur vertrek, ben ik, incl. lunchpauze tussen 2 en 4 uur op de volgende camping. Dus beste fietspersoon (zonder naam helaas), geniet van je eerste fietsvakantie.

Groet, Petra.
Als eerste: iedereen hartelijk dank voor de adviezen/inzichten etc.

Mijn fiets (de 26"MTB) gebruik ik nu als dagelijkse fiets en gaat zo nu en dan ook mee op vakantie, onlangs een week in ZuidDuitsland / Oostenrijk gefietst, dan fiets ik ook al snel een uur of 6 met soms wat redelijke heuvels: ben de fiets dus wel gewend en de fiets staat ook op goede banden (dat was nog een tip van Leon via PB).

(klein verhaaltje...dacht -ooit- om te besparen op de banden, goedkope set, ging rijden en het leek wel alsof het anker was uitgegooid, niet vooruit te branden... Nu Schwalbe Big Apple's erop, rijdt super).

Als ik alle reacties lees (nogmaals dank) dan blijkt dus dat ik me qua gewicht geen zorgen hoef te maken.

Wat ik vanaf volgend seizoen vanaf vroeg in het seizoen eens zal doen is regelmatig met deze fiets en gewicht (ik denk aan flessen water (10 * 1,5L, 2*2 voor, 2*3 achter) in alle 4 de tassen) rijden en dat trainen, goede tip die hartslagmeter die heb ik normaal ook om en dan kan ik kijken of ik niet veel te hard wil en kijken of ik het dan wat langer kan volhouden.

Gemiddelde snelheid en zo is inderdaad totaal niet van belang (ook voor mij niet als ik op de racefiets zit) en stel dat je 15 gemiddeld per uur doet en je wilt 60..70 km doen dan is dat heel gemakkelijk op een dag te doen en indien niet dan is het ook prima.

Maar zoals het gisteren was...20km en dan al helemaal totaal 'op' zijn dat is dan weer het andere uiterste maar ik ga er aan werken.

Groet
Jurgen (speciaal voor Petra :) )
Bergaf_windmee schreef:
vr 26 sep, 2025 21:33
Goedendag,

Nou zit ik regelmatig op een (race-)fiets (om een idee te geven: zo'n 2 a 3 keer in de week, rondjes 60..80km per keer)

Maar nu vanmiddag op pad ... en ik vraag me af of ik iets totaal verkeerds heb gedaan qua materiaal of zo want ik heb een uurtje gefietst, 20km en ik was totaal 'op'.

Dus ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn...
Heel normaal hoor.
Per 1 kg gewicht meer moet je op je fiets ongeveer 4 watt meer vermogen kunnen leveren om dat binnen dezelfde tijd te doen.
Dus je vergeet te vermelden hoe lang je moest fietsen voor die afstand van 60 tot 80 km.
Voor 20 km/uur moet je 57 Watt trappen/leveren.
Wordt het gewicht 20 kg hoger dan wordt het 4 x 20= 80 Watt meer vermogen leveren 80 + 57 = 137 Watt trappen.
Ga je zonder dat gewicht 137 Watt trappen dan fiets je 29 km/uur. Puur Natuur.