Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe vaste voorvork voor KOGA KS-TR-28 - Forum Wereldfietser

nieuwe vaste voorvork voor KOGA KS-TR-28

Hallo,
Op mijn Koga Signature met frame KS-TR-28 maat 54 staat nu een versleten suntour xcr lite verende voorvork.
Ik wens deze te vervangen door een vaste voorvork waar ik tubus frontdrager en hopelijk ook dikke banden (>=50 mm) kan op gebruiken. Liefst voorzien voor magura velgrem.
Ik heb aan Koga gevraagd of ze hier een vaste voorvork voor hebben en ze zeggen van niet.
Ik heb hen ook gevraagd welke specificaties de nieuwe voorvork moet hebben als ik hem elders koop, maar ze geven na geen antwoord, ook niet na herinneringen en vele weken wachten. Zielige ondersteuning van Koga dus. Ik ken zelf niets van balhoofden of vorken.
Daarom mijn vraag aan jullie. Wie weet er een geschikte vaste voorvork voor het Koga frame KS-TR-28 maat 54?
(mijn balhoofd is 10cm hoog en de as van mijn wiel zit ~48cm onder de onderkant van mijn balhoofd)
Alle hulp is welkom!
Afbeelding
Steven

Bijlagen

Zo te zien heb je geen ahead maar een bedraad balhoofd met een stuurpen die je erin steekt?
Velgremmen
En dan zou je de voorvork vast uit je frame kunnen laten zakken en de dikte van de vorkbuis kunnen meten. Die zou onder en boven nog kunnen verschillen.
En dan moet de lengte de voorvering compenseren.
Dan zou onderstaande zomaar de juiste kunnen zijn:

https://cnc-bike.de/crosstrekking-alumi ... 12235.html
steventje schreef:
wo 24 sep, 2025 14:37
Wie weet er een geschikte vaste voorvork voor het Koga frame KS-TR-28 maat 54?
XLC BF-A02 bijvoorbeeld.

Zie...

viewtopic.php?t=21772&start=20#p282375

...onder andere. Al wordt er wel meer heen&weer verwezen tussen diverse topics met soortgelijke strekking.

Het KS-TR28 is geleverd met een verende voorvork, een Feathershock verende voorvork, een aluminium vaste vork en een carbon vaste vork. Allemaal kunnen ze bijvoorbeeld vervangen worden door de XLC BF-A02 vaste vork, of iets soortgelijks met specificaties die daarbij in de buurt komen. Op trefwoord 'Feathershock' kom je op dit forum nog wel meer tegen over het vervangen van die Feathershock vork in een KS-TR28 frame. Simpelweg omdat die Feathershock vork doorgaans een stuk beroerder is qua levensduur dan de vork die er nu bij jou in zit ;)

De rest van de Signature KS-TR28 is overigens een prima fiets, zeker als je het latere type met de sliding dropouts hebt of zelfs de nog latere met de riemdeling-mogelijkheid. Kun je na het monteren van een vaste vork zo weer jaren mee vooruit.

Geef bij het vervangen van de vork ook je balhoofdlagers even een controle en waar nodig wat liefde trouwens.

En ter compensatie van het wegvallen van de verende vork zou je een bredere band voorop kunnen monteren. In veel vaste voorvorken die in dit frame passen kun je prima een 50mm brede band kwijt en heb je dan ook nog ruimte over om een spatbord te monteren. Wel bij die bredere band dan een wat breder spatbord monteren dan er nu op zit trouwens. En als je de versie van het frame met de sliding dropouts achterop hebt, dan past achterop die breedte band ook. Maar ook daar geldt dan, even een breder spatbord monteren. Een setje SKS Bluemels spatborden en 2 Schwalbe Big Apple 50mm brede banden kost je de wereld niet, en maakt er een veel fijnere fiets van.
RianGeenen schreef:
wo 24 sep, 2025 15:32
Zo te zien heb je geen ahead maar een bedraad balhoofd met een stuurpen die je erin steekt?
Af fabriek heeft een Koga KS-TR28 frame een Ahead balhoofd en 1 1/8 diameter vorkbuis.
:D Super hard bedankt. Perfect de info die ik nodig had. Hiermee kan ik aan de slag.
Hallo,
Reeds 2 bijkomende vragen:

1. Voor mijn magura velgremmen heb ik remnokken nodig. Is er een verschil tussen remnokken voor cantilever remmen en deze voor magura velgremmen? Zoja, waar moet ik op letten als ik nokken voor magura remmen zoek?

2. Hebben jullie suggesties voor websites waar ik dergelijke vorken vind. Ik zoek op "XLC BF-A02" met remnokken en met extra bevestiging voor spatbord, zoals bijvoorbeeld deze:
" https://bikemonkey.shop/voorvorken-niet ... W8ACgoHtNE ",
maar ik heb er nog geen gevonden die op voorraad zijn.

Groeten,
Steven
steventje schreef:
wo 24 sep, 2025 20:10
Voor mijn magura velgremmen heb ik remnokken nodig. Is er een verschil tussen remnokken voor cantilever remmen en deze voor magura velgremmen? Zoja, waar moet ik op letten als ik nokken voor magura remmen zoek?
Nee hoor, die zijn compatible. Cantilever met V-brake met Magura velgremmen.

Wat uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld Magura Firmtech, maar daar ga je niet zo snel losse vorken voor vinden.
steventje schreef:
wo 24 sep, 2025 20:10

Hebben jullie suggesties voor websites waar ik dergelijke vorken vind.
Het lijkt erop dat we op het forum een andere lievelingsvork moeten zoeken ;)

'k Kom op een Poolse site nog wat voorraad tegen, maar ik heb daar zelf nog nooit van gehoord dus om die nou aan te raden....

Misschien dat iemand op 1 van een vaker gebruike Duitse site nog een vork als suggestie heeft?

Hier bij de buren van mountainbike.nl alvast een lijstje met Duitse webshops:

https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=23813
Da's een mooi lijstje. :D Ik zal daar eens gaan zoeken. Bedankt!
Je mag natuurlijk zoeken maar volgens mij heb ik de juiste al gelinkt.
Ze hebben ook een stalen met andere geometrie:
https://cnc-bike.de/mtbtrekking-2829-cr ... 17592.html
RianGeenen schreef:
wo 24 sep, 2025 21:13
Oh sorry, dacht door de begeleidende tekst dat het een vork met draad was in je link (-:
RianGeenen schreef:
wo 24 sep, 2025 21:13
Ze hebben ook een stalen met andere geometrie:
https://cnc-bike.de/mtbtrekking-2829-cr ... 17592.html
ik had ook niet goed opgelet. Ik dacht dat ik een vork met een extra brug nodig had voor de bevestiging van het spatbord, aangezien mijn hoogte van as tot onderkant balhoofd 48cm is. Of een vork met een hoger bovenste stuk (onder balhoofd). Ik zie dat deze 46cm is. Ik denk dat ik die 2 cm lager wel ga voelen. Of denken jullie van niet?
Heb je gemeten zonder belasting of wanneer je er op leunt? Want als je rijd komt veert ie een stukje in. Hoe dan ook, die 2 cm lijkt mij geen probleem.
steventje schreef:
do 25 sep, 2025 22:07

ik had ook niet goed opgelet. Ik dacht dat ik een vork met een extra brug nodig had voor de bevestiging van het spatbord, aangezien mijn hoogte van as tot onderkant balhoofd 48cm is. Of een vork met een hoger bovenste stuk (onder balhoofd). Ik zie dat deze 46cm is. Ik denk dat ik die 2 cm lager wel ga voelen. Of denken jullie van niet?
Een verende vork hoort altijd iets in te veren als de fietser aan het fietsen is, de zogenaamde 'sag'. Zou kan de vork bij obstakels niet alleen inveren maar ook uitveren. Door die 'sag' mee te nemen in je meting wordt die twee centimeter verschil al snel een centimeter of minder en daarmee te verwaarlozen.

De vork die RianGeenen linkte heeft inderdaad geen extra 'brug' zoals de XLC BF-A02 maar de 'suspension corrected' inbouwhoogte toegevoegd aan de bovenkant van de vork, net onder het balhoofd. Allebei prima oplossingen, net waar een fabrikant voor kiest.

Het zal in jouw situatie geen problemen opleveren met bovenstaande twee vorken, maar als je teveel afstand hebt tussen je band en spatbord zou je nog een extra metalen stripje kunnen gebruiken tussen bovenste spatbord montagepunt en voorvork, de bouwmarkt heeft daarvoor vaak wel iets bruikbaars liggen. En een banddynamo montageplaatje is bijvoorbeeld bij een Santos TM2.6 voorvork vaak de goede lengte. Mocht er een grote afstand te overbruggen moeten worden tussen spatbord montagepunt en spatbord... dan zou de 'Fender Flute' van 'Problem Solvers' uitkomst kunnen bieden:

https://problemsolversbike.com/products/fender-flute
Dank je voor de bijkomende uitleg en mogelijke oplossingen als de afstand tussen spatborde en wiel te groot zou zijn. Het is moeilijk te zeggen wat de afstand zou zijn als mijn vork belast is (sag), want hij is zo sterk versleten dat hij gewoon vast zit op de 48cm. Dus ik ga voor de voorgestelde vork van 46cm kiezen en als het nodig is gebruik ik wel een hulpmiddel om mijn spatbord te verlagen.
Nogmaals bedankt voor de hulp en advies !!!