Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Per Swiss naar Zürich - Forum Wereldfietser

Per Swiss naar Zürich

Datum heenreis: 8 september 2025
Terugreis: 12 september 2025
Via cheaptickets.nl kwam ik bij Swiss terecht. Vlotte contacten per mail in het Duits, heel vriendelijk. Er werd mij gevraagd wat voor fiets, een foto daarvan gemaild. E-bikes niet toegestaan.
Prijs retour € 281,--, fiets mee € 41,-- enkele reis (valt onder de 23 kg ruimbagage). Fietsdoos op Schiphol: € 30,--.
Ervaringen: het ging op Schiphol nu heel anders dan mijn vorige vlicht met fiets aan boord, te weten naar Dublin in 2014.
Voorheen kon je de fietsdoos bevragen bij de afdeling Odd-size baggage achter de check-in balies in Terminal 1, maar nu niet meer.
Ik werd verwezen maar de afdeling Lost and Found or Baggage Storage, twee verdiepingen lager in de kelder! Heel tijdrovend.
20250908_131057.jpg
20250908_130834.jpg
Gelukkig was er een grote lift vlakbij in de buurt, zodat ik mijn gele Giant na het inpakken hem verticaal op de bagagekar kon verplaatsen naar de Odd-size afdeling. De doos natuurlijk voorzien van mijn groene en rode JA en NEE-stickers, met Pritt opgeplakt.
Mijn fiets weegt 14 kilo, mijn groene Karrimor-tas mocht als cabinebagage mee. Maar let op! Het is streng verboden om gereedschappen, vloeistoffen of pasta's in de cabine mee te nemen, die worden bij de security zonder pardon ingenomen!
Daarom mijn gereedschapsspullen en het toilet-etui met flesje vloeibare douchezeep, tandpasta, enz. in de fietsdoos! En de bidons ook!
Duur vlucht: 70 minuten met een Airbus A220, de terugvlucht ook 70 minuten met een Embrear E-Jet E1.
Ik heb echt geprobeerd om een treinreis te vinden, maar alles was volgeboekt. Maar heerlijk, je bent in het Alpenland voor je het weet.
Terugreis: Het ging op Zürich Lufthafen heel wat vriendelijker. Je moet daar bij Check-in 1 zijn, dat zich in een eigen gebouw van Swiss bevindt. In eerste instantie volgde ik braaf de andere passagiers zigzaggend tussen de zwarte linten op de paaltjes door, maar een geüniformeerde medewerker riep mij apart om naar het Supervisor-loket no. 124, rechts van de check-in balies, te komen. De juffrouw van dat loket pleegte een telefoontje en....
20250912_no face.jpg
....binnen tien minuten werd er een fietsdoos door het personeel persoonlijk naar mij gebracht, het was nog gratis ook. De bovengenoemde prijs van € 41,-- werd met mijn creditcard via een soort digitaal apparaatje teruggestort. Dus ook gratis mee aan boord! Alleen was de fietsdoos wel iets krapper, het stuur kon ik niet verder zakken, want hij stak een beetje boven de doos uit. Het bagagepersoneel was zo vriendelijk geweest om een apart stukje karton over die hobbel heen vast te tapen. Swissport stond erop. Swiss-port. Van die juffrouw kreeg ik een rol tape en een schaar, om de fietsdoos dicht te maken. Mijn fiets is 1,70 meter lang, er ontstond bij het voorwiel een soort van scheepsboeg in de wat krappe doos.
Op de foto is mijn gele Giant nog niet "vliegklaar" gemaakt.
20250912_150621.jpg
De fietsdoos werd zelfs op een aparte bagagewagen, die verder leeg was, gelegd en daarna netjes naast de transportband naar het toestel neergezet. Je ziet hem onder de buik van het vliegtuig door staan.
DSC09663.jpg
Na de beide vluchten had mijn fiets geen enkel krasje opgelopen! Chapeau, Zwitserland!
Ik vertrouw (helaas) onze eigen KLM niet meer met het moeilijke beleid en de regelmatige stakingen....
Hoe verlaat je de luchthaven van Zürich per fiets?
Uitrijden op fiets Kloten.jpg
Dit is eigenlijk een Streetview-foto. In feite fietste ik langs het hek rechts. Bij het verlaten door de uitgang van de terminal rechtsaf totdat je langs een gaashek rijdt, waarachter vliegtuigen geparkeerd staan. Je staat volgens Google Maps op de Butzenbuëlring. Je ziet voor je een steile helling omhoog (op de foto rechts). Die niet nemen maar links daarvan, waar zich een bord 'verboden voor auto's' bevindt. Dus tussen de pilaren door. Je komt dan op een fietspad, dat met een haakse bocht de tramlijnen oversteekt, dan rechtsaf. Op kleine rotonde driekwart linksaf, dan rechtsaf bij het ijzeren kunstwerk ‘Flugzeugskulptur’ bord Zürich volgen. Tot beige gebouw met de letters ZRH op de gevel rechtsaf, fietspad aanwezig. Je gaat door Glattbrugg. Rechtdoor over de Schaffhauserstrasse. Hier en daar iets omlaag, maar ook omhoog, valt weinig te schakelen. Er zijn met gele verf fietssymbolen op het wegdek gemarkeerd. Onder spoorlijn Oerlikon. Daarna splitsing rechtsaf. Deze Schaffhauserstrasse steeds aanhouden, die verandert straks in de Stampfenbachstrasse. Je komt dan vanzelf bij de bekende kerktorens in het oude centrum van Zürich.
Er zijn wel veel stoplichten, waar je vaak moet stoppen. Let op de tramrails, die soms dichtbij de stoeprand liggen.
Afstand ca. 12 kilometer. Ik ken deze route al sinds 1974.