Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx All Rohler of Blt Rohler - Forum Wereldfietser

Idworx All Rohler of Blt Rohler

hey,

Ik sta op het punt een Idworx te kopen, al twijfel ik nog tussen 2 modellen, beide met Rohloff.

De All Rohler enerzijds vs Rohler BLT anderzijds.

De fiets dient om dagelijks woon-werkverkeer te doen van 20 km per dag (5000 km per jaar) en daarnaast af en toe ritten van pakweg 50/60 km te doen.

Vermoedelijk rijdt de All Rohler het snelst op asfalt. Zou de Blt (veel) trager zijn?

Hoe vlot rijdt de All Rohler offroad?

Welke fiets zou de grootste verkoopwaarde hebben na pakweg 5 jaar?

Ik weet het zijn beide dure fietsen en er zijn ook andere merken, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd.

bedankt voor de feedback
Mijn bescheiden mening, ben aan m’n tweede Opinion BLT toe, en even uit m’n hoofd:

BLT trager op asfalt: zou je aanname wel kloppen? Met een BLT zit je wat sportiever en vang je misschien iets minder lucht(weerstand). Daarnaast kun je met banden (rolweerstand) variëren, dus van trager hoeft weinig sprake te zijn.

Vlot rijden All rohler offroad: een beetje bovenstaand, maar dan andersom. Minder sportieve geo dus wellicht iets minder wendbaar. En de bandjes natuurlijk, dus van trager hoeft weinig sprake te zijn.

Verkoopwaarde: het merk heeft een goede restwaarde, al ligt dat er misschien ook aan bij wie en waarvoor je ‘m inruilt tzt. Voor beide modellen met een gelijkwaardige afmontage zal er niet veel verschil inzitten. Een fiets als deze kopen met de gedachte over de toekomstige restwaarde over vijf jaar in het achterhoofd vind ik wel grappig, niet verkeerd bedoeld :wink:

Anderen hebben vast weer aanvullingen of correcties op bovenstaand!
Arno-Apeltown schreef:
di 23 sep, 2025 17:03
Mijn bescheiden mening, ben aan m’n tweede Opinion BLT toe, en even uit m’n hoofd:

BLT trager op asfalt: zou je aanname wel kloppen? Met een BLT zit je wat sportiever en vang je misschien iets minder lucht(weerstand). Daarnaast kun je met banden (rolweerstand) variëren, dus van trager hoeft weinig sprake te zijn.

Vlot rijden All rohler offroad: een beetje bovenstaand, maar dan andersom. Minder sportieve geo dus wellicht iets minder wendbaar. En de bandjes natuurlijk, dus van trager hoeft weinig sprake te zijn.

Verkoopwaarde: het merk heeft een goede restwaarde, al ligt dat er misschien ook aan bij wie en waarvoor je ‘m inruilt tzt. Voor beide modellen met een gelijkwaardige afmontage zal er niet veel verschil inzitten. Een fiets als deze kopen met de gedachte over de toekomstige restwaarde over vijf jaar in het achterhoofd vind ik wel grappig, niet verkeerd bedoeld :wink:

Anderen hebben vast weer aanvullingen of correcties op bovenstaand!
Die geo is wel heel relevant ook voor een dagelijkse fiets. Daarom moet je ook gewoon zelf gaan trappen op beide fietsen. Wat ik niet in verhaal van poster zie of je überhaupt onverhard wil rijden en wat je in gedachten hebt daarbij?
Bedankt alvast voor de eerste reacties.

De voornaamste bedoeling is om op de gewone weg vlot vooruit te geraken.

Maar mocht ik daarentegen off-road moeten gaan, dat dit ook vlot lukt.
Lekker met allebei gaan rijden met vergelijkbare wielen erin en dan de keuze maken welke voor jou de fijnste is.

Voor mij zou dat van deze twee zonder twijfel de BLT zijn, omdat ik de bandbreedte die je dan kwijt kunt erg fraai vind en ook zeker zou gebruiken.

De Pinion broertjes ook al proefgereden trouwens? Het mooiste alternatief voor een Rohler BLT lijkt me namelijk een oPinion BLT, met P1.18 en Onyx naaf achterin ;)
Sowieso Rohloff, ik weet dat beide evenwaardig zijn, maar om voor mezelf de keuze eenvoudiger te maken heb ik deze knoop alvast doorgehakt. :D
Evenwaardig, maar met verschillen ook.

Rohloff: iets lichter, gewicht minder centraal want in je achterwiel, wiel wisselen iets lastiger, beentjes stil betekent je naaf horen tikken etc.

Pinion: schakelt bij mij iets strakker/preciezer (kan aan de kabels liggen etc), gewicht mooi centraal in je fiets, keuze in achternaaf (Onyx zoals Jurr noemt is heel fijn vanwege stille vrijloop en meteen aangrijpen). Bak heeft een vrijloop en naaf ook, en met een Onyx elimineer je dat laatste. Kabelloop vanuit de shifter is ook wat mooier (optisch).

Je leest het al, meer fan van de Pinion. Maar dat is persoonlijk, terecht ook genoeg fans van Rohloff natuurlijk.
Wat zegt idworx zelf over de verschillen tussen deze fietsen? Ze lijken me nogal gelijkwaardig. Op 622 velgen geven ze de AR 55mm brede banden mee, op de BLT 57mm. Tja. 50mm is meer dan genoeg voor dagelijkse ritten.

Dus neem diegene die het lekkerste rijdt.

Je kunt de fiets natuurlijk vlotter maken door bandenkeuze, zithouding, en onderdelen weglaten en/of lichtere variant kiezen.
Arno-Apeltown schreef:
di 23 sep, 2025 20:28

Je leest het al, meer fan van de Pinion. Maar dat is persoonlijk, terecht ook genoeg fans van Rohloff natuurlijk.
Over Onyx gesproken... 'k Kwam deze op marktplaats tegen, misschien wat voor jou of iemand anders met een Pinion en Boost naaf achterin:

https://link.marktplaats.nl/m2310872981

Dan kun je rap van een 27+ setup naar een 29er setup, en/of van weg naar offroad.

Zelf geen Pinion meer, maar had de zoekterm op marktplaats nog staan waardoor dit fraaie wielset boven kwam drijven ;)
Je moet echt even gaan proberen. Ik was ervan overtuigd dat ik een BLT ging nemen, en eindigde op een All rohler, waar ik elke dag sportief mee woon-werk, ik verre reizen mee plan, en ik met 55 banden alles kan doen wat ik van de weg af wil... De wachtberg versies ook gezien?