Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke verlichting voor Bikepacking fiets - Forum Wereldfietser

Welke verlichting voor Bikepacking fiets

Hallo,

Ik moet voor mijn setup nog een verlichting set hebben en ben heel benieuwd naar tips en tricks hoe jullie dit doen bij bijvoorbeeld een stuurharnas en achtertas.
Voor achter zie ik een zadellamp die aan de ophanging van het zadel wordt opgehangen.
Dat lijkt me ook wel wat.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Gezien de bevestiging, accucapaciteit, trilbestendigheid.

Ik zie graag jullie berichten.

gr. Robert
Welke eisen stel je aan de verlichting?
Wil je er mee zien in het donker (of een hele nacht) of gezien worden? Of alleen iets wat voldoet aan de Nederlandse wetgeving.
Voor dat laatste is een setje van Action voldoende. https://www.action.com/nl-nl/p/2575082/ ... rlichting/
Precies. Ligt eraan wat je wilt gaan doen. Maar laat je vooral niet gek maken, want dan eindig je met een peperdure verlichtingsset die je nauwelijks gebruikt.

Zelf heb ik twee kleine oplaadbare lampjes. Een voorloper van deze Lezyne lampjes:
https://www.mantel.com/lezyne-femto-usb-c-drive. Die kan je overal aan vastmaken. Maar het kan ook met een setje van de Action of Hema.

Die lampjes neem ik dan mee voor:
- Die enkele keer dat ik 's avonds in het halfdonker van een terras of eetcafe terug naar de camping fiets.
- Die paar keer dat ik door een tunnel fiets.
- Sfeerverlichting in de tent (aan het touwtje in de nok).

Om gezien te worden dus.

Een oplaadbare hoofdlamp (Nitecore) gaat sowieso ook mee, en heeft ons al eens in het halfdonker van een bergpas af geholpen. Maar dat komt zelden voor.
Tja dat hangt nogal van je fiets af hè.
Wanneer je zadeltas of iets op een drager voor je zadelpen hangt heeft het niet zo veel zin daar een lamp op te monteren. Terwijl anders is het een prima plek.

Knog Plus lampje op je staande achtervork? Zou ik er twee doen, eentje links en eentje rechts. Maar misschien rijd je met dynamo.

USB geladen lampen ben ik wel fan van lezyne. Montage boven het voorwiel, of met adapter hoger boven het stuur.

En verder, opvallende reflectie. In mijn beleving werken simpele spaakreflectoren en een fluoriserend hesje echt goed voor zichtbaarheid in het donker.

Je helm pimpen met 3M reflectietape helpt ook om eerder gezien te worden.
Het hangt enorm van je fiets en setup af. Bij mijn gravelbike had ik weinig ruimte op mijn stuur om een lamp te monteren vanwege de montage van een harnas, een item zoals dit is een goedkope oplossing om meer accessoires kwijt te kunnen:

https://www.internet-bikes.com/348269-m ... -mm-zwart/
Volgens mij helpen jullie de topicstarter niet echt door te gaan discussiëren over fel knipperende lampen.

Misschien kan de topicstarter na drie dagen antwoord geven op de twee vragen uit de eerste (!) reactie op de openingspost:
DaVinci schreef:
vr 22 aug, 2025 21:03
Welke eisen stel je aan de verlichting?
Wil je er mee zien in het donker (of een hele nacht) of gezien worden?
Dit topic is opgeschoond.

Reacties die geen direct antwoord op de openingspost zijn, zijn verwijderd.

Moderator
Gebruik zelf zo'n fel rood knipperend achterlampje (ook overdag) en voor voorkant koplamp op hoofd (die paar keer dat ik echt in donker moet fietsen). Koplamp kan je dan ook gewoon gebruiken voor in de tent enzo.
Robert Winkelhuis schreef:
vr 22 aug, 2025 18:44
[Vraag]
Ben je al iets wijzer geworden?
Ben heel wat wijzer maar nog niets aangeschaft
Robert Winkelhuis schreef:
do 11 sep, 2025 07:26
Ben heel wat wijzer maar nog niets aangeschaft

Ik lees even mee.
Fijn zo’n draadje !
Anja.
Bij de Aldi is deze week dit setje in de aanbieding.
De koplamp instelbaar op 4 sterktes en het niveau van de accu wordt ook aangegeven.
Usb-c oplaadbaar.
https://www.aldi.nl/product/fietsledver ... 36076.html
Vraag die hieraan gerelateerd is: Ik ben zelf in de markt voor een nieuwe (custom) vakantiefiets, die vrijwel alleen daarvoor gebruikt gaat worden (ééndaags recreatief en meerdere weken in NW Europa, en alles daartussen) . Ik verwacht daarbij niet dat ik structureel in het donker ga fietsen. Hooguit een tunnel, 's avond vanaf een restaurant terug naar de camping en tijdens slecht weer.

Nu twijfel ik of ik voor the full package (lees: Son *) moet gaan, of toch gewoon géén ingebouwde verlichting, want lichter (trappend) en goedkoper. Voor die tunnel en dat restaurant voldoet een acculamp ook prima. Maar een hele dag in pokkeweer op een weg die je met auto's moet delen, en m'n zichtbaarheid belangrijk is Dat is misschien andere koek. Houdt een acculampje dat? Of is dat juist de use case voor een naafdynamo? Hoe doen de niet-naafdynamo-gebruikers dat? (op mijn racefiets rijdt ik geen hele dagen in rotweer, en op al mijn andere fietsen heb ik al eeuwen naafdynamo's, dus dit valt een beetje buiten mijn ervaring)

*) goedkopere naafdynamo dan een Son zie ik voor zo'n fiets niet zitten gegeven de hogere weerstand, ook als je 'm niet gebruikt, wat 99% van de tijd het geval zal zijn.
Ik heb nooit een naafdynamo op mijn reisfiets gehad. Bewust, want ik vind het een oplossing voor een niet bestaand probleem. En zo'n wiel is nog duurder ook. Telefoon, lampjes en evt. UV waterfilter opladen lukt onderweg meestal wel. Ik kan met een wat dikkere powerbank zeven tot tien dagen off the grid gaan. En in het grootste deel van Europa kan je je powerbank en telefoon dagelijks opladen in een restaurant, cafe of op de overnachtingslocatie. Een hele dag fietsen in slecht weer op een weg met druk verkeer heb ik in 25 jaar fietsvakanties nog nooit meegemaakt; wie dat doet is denk ik sadomasochistisch of kan geen verkeersluwe routes maken.

Voor woonwerkverkeer is een naafdynamo een uitkomst. En het zal ook handig zijn voor degenen die de hele dag met een telefoonscherm aan fietsen en/of allerlei gadgets (camera, of zelfs een tablet, drone of laptop) meenemen, al zet een naafdynamo voor laatstgenoemde stroomvreters geen zoden aan de dijk, lijkt me.

Dit is mijn mening, en anderen denken er vast anders over.
Ik heb inmiddels in al mijn voorwielen een naafdynamo zitten. Net zolang het internationale tweedehands aanbod in de gaten gehouden tot voor mij de juiste configuratie voorbij kwam. Zo kwam m'n Son in Boost steekas ergens voorbij München vandaan (-:

Nodig is het absoluut niet, want er zijn ook prima lampen op batterijen verkrijgbaar en twee powerbanks deden het voor mij ook helemaal prima, maar ach... nu een Forumslader en Edelux2 met bijpassend achterlicht erop draaien.

Met de modernere techniek zou ik nu een Son dynamo met Ladelux koplamp nemen denk ik. Binnenkort maar eens een rondje mee rijden, ben wel benieuwd hoe die werkt.

Fraai is dan ook dat je dan een nette door de strenge Duitsers goedgekeurde lichtbundel hebt die tegenliggers niet verblindt, iets wat niet zo gevaarlijk is als de stadionverlichting waar je aso's af en toe mee over straat ziet gaan voorop een fiets of alsfietsvermomdebrommer.
Een voorlamp op 2 AA batterijen van 20 euro brand 80 uur (bijv. een Cateye). 2 extra AA batterijen in je tas. Als je toch altijd een powerbank bij je hebt kan je een lamp op accu kopen, maar elk tankstation verkoopt AA batterijen.
In Nederland ben ik meer van het gezien worden. Echt donker is het hier in Groene hart toch nooit.
Maar... nu schijnt het zo te zijn dat ik als kleurenblinde beter in het donker kan zien? Geen idee, ik ben nog nooit niet kleurenblind geweest.
Via dit topic meer info over de energieconsumptie van verschillende naafdynamo's, met ook een linkje naar een externe bron.

Zoals jij het schetst, ben je zonder prima af. Zou zelf schrik hebben voor niet werkend licht du moment dat het echt even nodig is. Maar dat valt waarschijnlijk redelijk eenvoudig te voorkomen door een setje te kopen met ingebouwde accu, en daarvan de laadstand losjes in de gaten te houden, want daar zal vast een indicator voor zijn. En mocht het gebruik veranderen, dan valt een naafdynamo alsnog wel te regelen.

Heb op mijn lange afstandsfiets (quasi-dagelijks woon-werk en bijkomende vrijetijdskilometers) het (Son-)licht standaard aan. Hoge zichtbaarheid in alle omstandigheden geeft me een veilig gevoel - en ik wil niet moeten terugvallen op een lapmiddel in de vorm van een veiligheidshesje. Maargoed ik fiets alle seizoenen en stap rond half zeven 's ochtends op.
Op de stadsfiets gaat het licht in de wintertijd permanent aan, energieopwek met naafdynamo van Shimano, waarschijnlijk bepaald niet de duurste.
@gerr: kan het zijn dat jij in Vlaanderen fietst? Ik vraag het omdat me de wegen in Vlaanderen over het algemeen gevaarlijker voor fietsers lijken dan die in Nederland. Als ik daar zou wonen, en ik moet via drukke wegen met erom heen lintbebouwing van A naar B komen, dan zou ik misschien ook mijn lampjes de hele dag aan houden. In Nederland kan je een heel eind komen via fietspaden, al blijven vooral rotondes gevaarlijk.

Maar goed, ik dwaal af. Het gaat de topicstarter om advies over verlichting voor bikepacking, en niet woonwerkverkeer.
Exposure Lights Trace Mk2 en TraceR Verlichtingsset?
stelvio73 schreef:
di 23 sep, 2025 21:19
@gerr: kan het zijn dat jij in Vlaanderen fietst?
Toch niet, ik pendel tussen Amsterdam en Hilversum. Zeker twee derde vrijliggend fietspad en een schitterend stuk over de hei. Op mijn eerste route, toen het werkadres elders in de omgeving was, kon ik wel eens last hebben van mensen in auto's die ijlings hun tuinpaden verlieten, en daar in het lommerrijke Gooi is, zeker achteruitrijdend, één fietser gauw gemist. Ik heb remmen, die kan ik inknijpen ook, maar ik word liever op tijd gezien. En zo is het gekomen dat het licht altijd aan staat.

En ach die ochtendspits; opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben ongelofelijke haast. De vakantiefietser heeft hier gelukkig geen last van, en ik probeer vlak voor het moment dat alles en iedereen op weg is binnen te zijn.