Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band lichten - oh zo makkelijk - Forum Wereldfietser

Band lichten - oh zo makkelijk

Hallo,

Op mijn mountainbike heb ik dikke WTB banden zitten op een WTB velg. Tot nu toe geen gaatjes maar ik dacht laat ik ze omzetten naar tubeless - binnenbandloos. Tja dan moet de buitenband er af. Wat blijkt die zit er super strak op. Lucht er uit maar buitenband zit zo strak dat je met moeite een bandenlichter eronder krijgt maar hem zeker niet over de rand velg krijgt. Op internet staat dat je velg neer moet leggen en met je voeten de band goed moet los maken en in midden velg moet proberen te krijgen. Done maar weinig verschil. :oops:

Wat nu want dit is niet handig als ik lekke band krijg of tubeless wil gaan. Iemand advies. :D
RealRedHair schreef:
za 20 sep, 2025 20:20
Wat nu want dit is niet handig als ik lekke band krijg of tubeless wil gaan. Iemand advies. :D
Met een lekke band met binnenband zal je dit onderweg moeten fixen. Als je tubeless gaat moet je dit thuis fixen, en als je tubeless setup werkt hoef je dit onderweg niet te fixen omdat een eventueel lek zichzelf dicht. In het ergste geval moet de band er alsnog af, en ben je even slecht af als met een binnenband.

Ik zie geen nadeel om tubeless te gaan.
Vraag is simpel hoe krijg ik de buitenband er af? Wil overstappen op tubeless.
Hier is kennelijk sprake van het verkeerde materiaal. De velg is kennelijk bedoeld voor tubeless ready en niet voor binnenband.
Helaas eigen ervaring. buitenband middels bankschroef van de velg wrikken, aan beide kanten. Dan kun je band verwijderen.
Doorknippen met een kniptang.

Pieter
sjefke schreef:
za 20 sep, 2025 20:52
Hier is kennelijk sprake van het verkeerde materiaal. De velg is kennelijk bedoeld voor tubeless ready en niet voor binnenband.
Helaas eigen ervaring. buitenband middels bankschroef van de velg wrikken, aan beide kanten. Dan kun je band verwijderen.
Gaat om WTB Ranger TCS Tough / Fast Rolling 29'' x 3.0'', tubeless ready band en WTB ST i45 double wall, TCS 2.0, 32h Tubeless Ready velg. Beide zaten er af fabriek op. Lijkt me sterk als dat verkeerd materiaal is.
Gebruik de ruimte die de breedte van deze fijne 45mm brede velg je geeft, en ook de ruimte die in het midden van de velg ter hoogte van de spaken kleiner in diameter is dan de zijkanten waar de band op monteert. Band eerst rondom naar deze binnenkant van de velg werken en van daaruit met een goede bandenlichter beginnen met de band van de velg af krijgen.

Mocht ook dat niet lukken, ze hebben tegenwoordig van die bandentangen als demontage hulpmiddel. Als een band al een keer gedemonteerd is en dan weer terug moet dan wordt het soms net iets minder beroerd.

En soms heb je gewoon pech met een velg die binnen de toleranties net aan de grote kant is gecombineerd wordt met een band die binnen de toleranties net wat aan de kleine kant is aan binnendiameter...
Nou hij is er af en zelfs ook weer op. Poeh wat een gedoe :lol: . Kan nu wel band oppompen zonder booster en lucht blijft er al aardig in zitten zonder sealant.
Tyreglider.co.uk (ook in NL tekoop) helpt mij tegenwoordig ook lastige banden van velgen af te krijgen (en er weer op)
_Peter_ schreef:
za 20 sep, 2025 22:27
Tyreglider.co.uk (ook in NL tekoop) helpt mij tegenwoordig ook lastige banden van velgen af te krijgen (en er weer op)
Ah die kende ik nog niet. https://www.halfords.nl/tyre-glider-rood.html 15 euro.
Hoop eigenlijk met tubeless dat ik buitenband er de komende tijd niet meer af hoef te halen :D
_Peter_ schreef:
za 20 sep, 2025 22:27
Die ga ik ook nog aanschaffen denk ik. Mel de TLR-velgen en -banden van tegenwoordig zijn heel veel banden erg lastig geworden of op of van de veld te doen, of je ze nu met binnenband gebruikt of niet.
Ik merk een duidelijk verschil in opleggen tussen bijvooreeld een 47mm Conti urban contact en een even brede schwalbe marathon plus, nu helpt een a-symetrische velg ook niet echt maar het laatste stukje gaat nu wel veel makkelijker dan vroeger, toen ik met de kans op leksteken van de binnenband nog wel eens de gewone bandenlichter gebruikte omdat het met de handen en vingers gewoon niet lukte.

Bekijk voor het eerste gebruik wel even de instructie op de site https://tyreglider.co.uk/how-to-use/
Let op. Volgens mij waren er klachten dat de tyre glider je carbon velg sloopt.
Nu verwacht ik op een vakantiefiets geen carbon velg.
Maar toch wees voorzichtig
Ik heb even een youtubefilmpje bekeken van die tyre glider, maar ik zie nou niet zo goed wat nu precies het verschil is tov het gebruik van gewone bandenlichters. Daarmee kan ik ook gewoon de band eraf 'schuiven', met als voorwaarde dat de band goed in het midden van de velg ligt EN dat de bandenlichter niet afgesleten is.

Ik vind hem er vooral klein uitzien, waardoor ik het vermoeden heb dat ik met mijn kolenschoppen niet voldoende houdvast ga hebben, maar goed dat kan een vertekend beeld zijn

Banden erop leggen is (bij mij iig) vaak een groter probleem, maar daar gaat dat ding niet bij helpen :lol:
Polariteit schreef:
zo 21 sep, 2025 11:16
Banden erop leggen is (bij mij iig) vaak een groter probleem, maar daar gaat dat ding niet bij helpen :lol:
Want? Wat is het verschil met jouw situatie?
https://youtu.be/68BJoa4Tn1A?si=xl5fcAY-atl8WdAr&t=153

Carl
Polariteit schreef:
zo 21 sep, 2025 11:16
Ik heb even een youtubefilmpje bekeken van die tyre glider, maar ik zie nou niet zo goed wat nu precies het verschil is tov het gebruik van gewone bandenlichters. Daarmee kan ik ook gewoon de band eraf 'schuiven', met als voorwaarde dat de band goed in het midden van de velg ligt EN dat de bandenlichter niet afgesleten is.

Ik vind hem er vooral klein uitzien, waardoor ik het vermoeden heb dat ik met mijn kolenschoppen niet voldoende houdvast ga hebben, maar goed dat kan een vertekend beeld zijn

Het ding is ongever 10cm lang, en ik zeg ook niet dat je het moet gaan gebruiken, voor mij is het in ieder geval een uitkomst, en zowel om je band eraf als er weer op te krijgen. Maar primair dus er op, zonder blaren op de duimtoppen.
RealRedHair schreef:
za 20 sep, 2025 20:20
Op internet staat dat je velg neer moet leggen en met je voeten de band goed moet los maken en in midden velg moet proberen te krijgen. Done maar weinig verschil. :oops:
Dat heb ik ook wel eens gehad met een MTB wiel en een band die al een tijdje erop zat. De instructie die je hier post "klinkt als", maar is het volgens mij niet helemaal? Qat de stappen zijn:

Wiel plat op de grond, voet op de band en op die plek bij velg de spaken pakken en naar je toe halen met kracht.

Bankschroef en knippen zijn nogal rigoreuse methodes :lol:

Band monteren is ook bij TLR banden geen issue MITS je de tegenovergestelde draad eerst in het midden van de velg laat, want daar is de diameter kleiner. Als de tegengestelde draad op de plaats zit wordt het bijna kansloos omdat daar diameter groter wordt.