Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

Wat was eigenlijk de reden dat je graag een mixte frame wil?
Een mooie, en schijnbaar fonkelnieuwe Koga Worldtraveller (met Rohloff en dikke banden) - ik ga zelf heel goed op de blauw-blauw-bruin-kleurcombinatie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... snellingen

Qua budget blijft het voor mij wat onduidelijk. Deze zit in ieder geval aan de bovenkant. Maar onderhandelen kan altijd.
Storm schreef:
wo 17 sep, 2025 16:23
Wat was eigenlijk de reden dat je graag een mixte frame wil?
Om de rok als kledingstuk niet uit te sluiten, zo heb ik tig posts geleden gelezen.
Ik zou overwegen om 2 fietsen aan te schaffen, tenminste als je die kunt stallen.
Een vakantiefiets en eentje met lage instap voor boodschappen en woon/werk.
Ik heb voor signora DaVinci in het voorjaar op Marktplaats een Koga F3 gekocht met Alfine 8 versnellingsnaaf. Deze loopt verrassend licht. Nu heeft deze nog een klein kettingscherm, en er komt nog een chainglider op. Deze is er ondertussen ook met riem, kwestie van Marktplaats in de gaten houden.
Zelf heb ik jaren met Alfine 8 naar het werk gefietst. Werkt prima, ook in de winter met sneeuw en pekel, dat doe ik mijn vakantiefiets liever niet aan.
Grandonneur schreef:
vr 12 sep, 2025 21:49
Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.
Alles doorgelezen, maar ik ben het spoor bijster hier nog iets zinnigs aan toe te voegen :roll:
Ik begrijp jullie verwarring, lieve mensen, want af en toe heb ik een beetje hetzelfde gevoel :D Dit topic is gelukkig voor mij ook vooral ter oriëntatie, en ik heb in ieder geval genoeg nieuwe inzichten gekregen!
Ik zit nu een beetje in de nadenkfase. Als in: ik heb een hoop opties om te overwegen en moet nu gaan kiezen. En inderdaad, ik moet nu overgaan tot de probeerfase, en daar begin ik zoals gezegd zaterdag mee ;) Ik heb helaas meestal weinig tijd en kan niet overal maar even langsgaan (naar iets op Marktplaats moet er sowieso iemand mee en veel winkels zijn 's avonds gesloten), dus dat moet allemaal tussendoor.

@Jurr: Ik ben inderdaad ook niet per se een veldrijder. Maar ik heb geen idee of ik het zou missen, want ik heb simpelweg nog nooit geprobeerd om met iets anders dan een mountainbike door mul zand te fietsen :P Het aandeel verschilt een beetje per regio. Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld de Veluwe van noord naar zuid overgefietst met misschien 10% asfalt onder m'n banden, de rest was onverhard. Aan de andere kant heb ik dit jaar ook een dag gehad in het westen van het land waar ik welgeteld één grindpaadje had, waarbij ik ook al twijfelde of ik er eigenlijk wel mocht fietsen (er stond niet van niet?). Ik denk dat ik gemiddeld 50% van de tijd op asfalt fiets, met flinke uitschieters beide kanten op.

@Storm: Inderdaad is de grootste reden de geschiktheid voor woon-werkverkeer (en inderdaad, ik weet niet precies of dat wel nodig gaat zijn, dat is één van mijn afwegingen), maar ik vermoed (maar dat moet ik nog te weten komen) dat ook mijn heupafwijking ( = slechte lenigheid in mijn heup) nog een rol gaat spelen. Ik moet, ook met een fiets vol bagage, immers wel veilig op en af kunnen stappen. Op mijn (te kleine!) mountainbike ging dat prima, maar met een volle zak eten achterop gooide ik ook vaak al mijn been over de stang heen (in plaats van over het zadel). De vraag is: kan ik dat ook nog veilig bij een frame in mijn maat? Daar speelt ook nog bij mee dat ik bij de oude mountainbike makkelijk met mijn voeten bij de grond kon, omdat het zadel iets te laag stond om de druk van mijn handen te halen. Als mijn zadel straks hoger staat, kan het zijn dat ik mijn voeten niet meer op de grond kan zetten als ik dreig om te vallen (bijvoorbeeld in mul zand). Dan moet ik dus naar voren van mijn zadel af kunnen springen - en opnieuw: dat moet veilig kunnen.

@gerr: Dank. Deze heb ik inderdaad gezien, hij staat in m'n favorieten.
Het budget blijft vooralsnog hetzelfde (2000-2500).

Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie? Maar nogmaals, dat weet ik nu nog niet x)

Bedankt iedereen in ieder geval voor alle adviezen, en voor het meelezen van dit toch wel lijvige topic! Ik denk dat ik iets minder vaak ga reageren vanaf nu, ook om even ruimte te maken voor eigen ideeën en overwegingen ;)
Klein beetje topickaap vraag, maar wel relevant: begrijp ik nou goed dat als je een Avaghon Atlas koopt, je met één frame de fiets op kan bouwen met derailleur, rohloff, ketting, riem, velgremmen en schijfremmen? Of passen ze het frame op details aan voordat het in de lak gaat? 55mm banden met spatborden. Als dat allemaal kan is het misschien wel het laatste frame dat je koopt.

Met een Salsa Fargo kan ook veel, maar die is niet als mixte te koop, en niet geschikt voor een riem dacht ik.

Een Crust Evasion (ik vind die voorvorkbrug zo mooi):
https://crustbikes.com/collections/fram ... 6139323703
FP_7753.jpg
Het is al een klein wonder dat een hippe Amerikaanse framebouwer een frame geschikt voor Rohloff heeft maar een riem gaat nog te ver...
ik vind die voorvorkbrug zo mooi
Je kunt ook alleen de vork kopen :D ,
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
RianGeenen schreef:
do 18 sep, 2025 08:56
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Integendeel. Door het bezit van de zaak, een reisfiets naar wens, kan juist het vermaak beginnen, de fietsreizen. (-:
FluffyFox schreef:
wo 17 sep, 2025 20:27
Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie?
Voor het rijden met Rohloff met ketting zul je je ketting op spanning moeten kunnen brengen. Bij een derailleur fiets is dat de taak van de achterderailleur. Zonder derailleur kan dat op spanning brengen met een losse kettingspanner, een spanmogelijkheid door het verdraaien van de trapas (specifiek frame met excentrisch bottom bracket) of een spanmogelijkheid aan de achterkant van het frame ter hoogte van de achteras (specifiek frame met sliding dropouts, horizontale dropouts, rocker dropouts, excentrische dropouts).

Voor het rijden van Rohloff met riem zijn losse kettingspanners die eruit zien als een kleine derailleur achterop niet geschikt, de riem wordt namelijk niet blij van de bochten maken die daarbij horen. Zo zul je je met riemaandrijving tot de andere mogelijkheden moeten richten.

Ook zul je voor riemaandrijving een deelmogelijkheid moeten hebben in de achterbrug, of de staande achtebrug dusdanig hoog moeten monteren dat de riem daarbuiten blijft (zoals bij Jongerius fietsen onder andere)

Een aantal fietsfabrikanten levert fietsen met derailleur af waarbij het spannen van de ketting al in het frame kan en een conversie naar naafversnelling zoals Rohloff relatief makkelijk is. Denk daarbij aan de sliding dropouts van een Kona Unit, de horizontale dropouts van een Surly ECR, de rocker dropouts van een Salsa Fargo of de excentrische trapas van een Tumbleweed Prospector.

Ook zijn er fietsen met derailleur geleverd die naast de kettingspanningsmogelijkheid ook nog de mogelijkheid voor riemdeling hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de recentere versies van de Avaghon S26 en S28, X29 en Atlas, Santos Cross Lite, 4.29, Travelmaster 2+ en 3+, idworx All/Easy/Off Rohler Evo en oPinion en bepaalde modelen Koga (Signature/World) Traveller.

Wel is het zo dat bij naafaandrijving ketting en tandwielen die geen zijdelingse beweging van derailleurs mogelijk te hoeven maken, vaak best een lang leven hebben. Zelf rijd ik daarbij ook nog eens met een extra gehard voortandwiel wat ook gebruikt word door idworx, wat de slijtage aan de aandrijflijn nog verder beperkt. Af en toe even de kettingspanning checken en proberen het moment van piepende ketting steeds net voor te zijn ;)
RianGeenen schreef:
do 18 sep, 2025 08:56
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Ons vermaak? :wink:
Bij Fietsenstunt koop je nu een nieuwe Koga Worldtraveller model 2025 met Rohloff en riem voor € 2999. Wel een heel scherpe aanbieding! Ik denk eigenlijk: waar zit het addertje onder het gras?
EricH schreef:
do 18 sep, 2025 11:47
Bij Fietsenstunt koop je nu een nieuwe Koga Worldtraveller model 2025 met Rohloff en riem voor € 2999. Wel een heel scherpe aanbieding! Ik denk eigenlijk: waar zit het addertje onder het gras?
Da's een hoop fiets voor je geld zeg. Nieuwe Koga met Rohloff en riemaandrijving voor de prijs van een nieuwe Gudereit.

Natuurlijk blijft het een zware fiets die ontworpen is als ebike waar ze de motor en accu uitgehaald hebben.... Maar voor die prijs een nieuwe fiets met die specificaties... nieuw lastig te verslaan lijkt me.