Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de winter? (fietsvakantie (mogelijk) sneeuw) - Forum Wereldfietser

Fietsen in de winter? (fietsvakantie (mogelijk) sneeuw)

Hoe doe jij dat fietsen in de winter in gebieden waar het (kan) sneeuwen en koud is? Dan denk ik dus een fietsvakantie in bijv Zwitserland of Oostenrijk. Mensen hier ervaring ermee en hoe beviel dat?

Ik kan altijd nog gaan wandelen in een van die gebieden maar wil toch eens een beeld vormen of ik ook niet gewoon kan gaan fietsen. Ik zat deze blog te lezen met wat tips, maar dat gaat niet echt over fietsvakantie: https://www.cycling-challenge.com/six-s ... in-winter/

Ik dacht eerst dan heb je zeker een MTB nodig maar wat als je gewoon betere banden op de fiets zet. Welke mogelijkheden zou dat bieden? Dus of MTB banden of speciale winterbanden die voor mij eigenlijk qua profiel ook gewoon lijken op MTB banden.

Winterbanden test uit Oostenrijk: https://www.oeamtc.at/tests/reifentest/ ... terreifen/

Edit: beetje verkeerde forum, wilde eerste enkel een post maken over winterbanden... maar de vraag is breder.
Met 50 jaar fietsreizen kwam alles wel eens voorbij. Tijdens Leeuwarden-Osaka was het Borohoro gebergte (Altaï) het koudste voor ons met een week -15°. Dat is een paar dagen te doen met normaal goed spul, dus donzen slaapzak tot -10 maar belangrijker de isolatie waarde van je mat.
Wat wij leerden: je hoort het niet sneeuwen i.t.t. regen ! Dus plots stortte de hele tent in. Dat kan je je stokken kosten.
Pumt twee was dat ik 3 kwartier bezig was de haringen uit de bevroren grond te bikken.
Overdag warm blijven is een kwestie van laagjes, beneden de 0° geen probleem maar het stuk van 0 naar 10 graden is gevaarlijk omdat neerslag dan nat is en niet droogt. Vooral warme handen zijn essentieel.
Haal 's avonds de modder uit de spatborden want dat is dr volgende dag een ijsklomp.
Ik had een skibril bij me tegen de tranende ogen en sneeuwblindheid. Die heb ik daar gelaten. Wij planden het koudste stuk eerst zodat we niet een jaar met winterkleding reden, eens in 3 maanden stuurden wij dingen naar huis. Dat is soms duurden dan de waarde van het pakket....
Inmiddels neem ik een hotel indien het minder dan 6 graden is maar dat is er niet altijd!
Een benzinebrander heeft minder last van de kou dan een gasbrander.
Wij fietsen alles, sneeuw modder ijs, met 2 duims Marathons.
Je kunt je regenjack dichtritsen en over het voeteneind van je slaapzak trekken.
Ik heb eens een tweede slaapzak meegenomen (kringloop) en in 2 zakken geslapen. José zweerde juist bij een isolatie deken ,50 gram.
Wij sliepen voor vertrek een week in de garage op het beton maar dat vond ik kouder dan de tent. Ook vonden we een camping in Groningen waar we mochten proefdraaien tijdens een sneeuwstorm, zo leerde ik dat ik waterdichte schoenen wilde hebben.....
Nou... draaien zou ik zeggen.
Pier.
Op de fiets zitten nu Big Apple banden. Prima profiel voor een normale tocht, maar heb een flauw vermoeden dat het onvoldoende is bij sneeuw. Of het nu dan wijs is om sneeuwbanden te kopen of gewoon meer MTB achtige banden weet ik niet. Twijfel zit er natuurlijk in dat MTB banden je ook in de zomer prima kan gebruiken en die winterbanden niet.

Qua slapen zal ik naar hotels en B&B's gaan. Kamperen zal iets meer voor de zomermaanden gaan worden.

Met de kleding kan ik het niet zo goed inschatten hoe warm of koud het nu eigenlijk precies is in de winter in Zwitserland. En vervolgens hoe dik alles moet zijn bij fietsen. Misschien voelt het helemaal niet zo koud aan maar moet je vooral goed voorbereid zijn voor het geval dat en bij afdalen. Je zweet met fietsen toch meer dan met een wandeling. Meeste winterspullen zijn voor wandelen of skiën.
- Winterschoenen heb ik op de lijst gezet daarvan zie ik mooie opties bij bijv Lowa, Meindl, Hanwag of Mammut. Allemaal stevig uitgevoerd, vaak tot -20 graden warm, waterdicht en gewoon goede merken.
- Lang merino winter ondergoed
- Misschien nog een extra laag boven, weet ik niet.
- Dikke broek tot -10 graden heb ik al.
- Handwarmers/ handmoffen lijken me de meest logische en beste oplossing voor warme en droge handen. Dan kun je je handschoenen uitdoen of aandoen om de temperatuur wat te reguleren.
Ik heb goede ervaring met winter banden (winters in Ontario, Canada): Continental Top Contact Winter II. Die gaan in het voorjaar gewoon in opslag tot de volgende winter. Investering voor jaren winter fiets plezier :D

Voor wat betreft de kleding: draag meerdere (dunne) laagjes.
Zweet is in de winter misschien wel je grootste vijand. Blijf zo droog mogelijk, vooral als je s'avonds in een tent kruipt.
Laagje uittrekken als je gaat zweten. Anders uiteindelijk gewoon tandje terug en langzamer fietsen.
Overweeg een balaclava maar bedenk dat die gaat bevriezen door de uitgeademde vochtige lucht.
Een sport-, veiligheids- of ski bril voorkomt tranende ogen door de (rij-) wind. Combi van zon en sneeuw maken een zonnebril en zonnebrand crème onmisbaar.

Begin rustig en niet te spectaculair. Fietsen in de winter is leuk!!

Groet,
Tom.