Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheurtjes Schwalbe Marathon Plus Tour - Forum Wereldfietser

Scheurtjes Schwalbe Marathon Plus Tour

Goedemorgen morgen iedereen.

Ik zit eventjes met een dingetje omtrent mijn banden.
Ik rjjd al jaren met Marathon plus tour bandjes en nagenoeg nog nooit lek gereden hiermee, ook is het grovere profiel van deze banden voor mijn doeleinden uitstekend.

Maar nu heb ik dus voor de 2de set banden, en het gaat hierom zowel het oude als het nieuwe profiel type, het 'probleem' dat ze naast de noppen tot de anti lek laag lijken in te scheuren.
Ik rijd met 2 ortliebs achter, maar voor lijkt het ergste te zijn.

Banden hebben er nu net iets meer dan 7000km op zitten, merendeel asfalt is Nederland.
Afgelopen 2 weken zuid Frankrijk waar ook een gedeelte gravel bij zit, nog 1 week te gaan in Frankrijk.
Afgereden KMs in FR is nu zo'n 271km.

Type: Marathon plus tour
Maat: 47-622
Bar: voor tegen de 4 bar, achter 4.5 elke 3/4 weken check ik de spanning eventjes.
Leeftijd sinds aankoop fiets: bijna 11 maanden oud.

Mijn vraag is hoe kan dit telkens gebeuren?
De banden kwa profiel zijn nog lang niet op, en de noppen zelf zien er ook prima uit.

Is het nog verantwoord om hiermee door te rijden, en dan ook voor langere afstanden?
Anders na de vakantie achter nieuwe bandjes aan.

Bijlagen

Ik zou het verhaal aan Schwalbe voorleggen, daarbij zou ik het totale gewicht vermelden, fiets, bagage en berijder, en duidelijke foto's maken van de scheurtjes rondom. Zitten dezelfde soort scheurtjes rondom? Ik zou er mee door durven rijden maar niet hard een berg af en dit gaat niet lang mee zo. Vervelend.
RianGeenen schreef:
vr 12 sep, 2025 12:26
Ik zou het verhaal aan Schwalbe voorleggen, daarbij zou ik het totale gewicht vermelden, fiets, bagage en berijder, en duidelijke foto's maken van de scheurtjes rondom. Zitten dezelfde soort scheurtjes rondom? Ik zou er mee door durven rijden maar niet hard een berg af en dit gaat niet lang mee zo. Vervelend.
Aanvulling: kijk of je contact kunt leggen met Herr Carsten Zahn in Reichshof. Goede ervaringen mee opgedaan, o.a. bij soortgelijke klacht.
Als de druk voldoende hoog was voor het gewicht, leest als de rubber onvoldoende elastisch / taai, harder / brosser geworden. UV licht, ozon, ... ?
Vooral dat de voorste, normaal minste gewicht, het ergst is, wijst daarop.