Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met ponchos - Forum Wereldfietser

Ervaringen met ponchos

Hoihoi,
Ik heb links en rechts gelezen en in videos gezien dat een poncho fijner werkt dan waterdichte regenkleding.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer qua aanbod, en ik vraag me af of er iemand hier de gouden tip heeft voor een goede poncho?

Ervaringen met wind en waarom niet kopen zijn ook welkom, al lees ik in deze gevallen het liefste welke "het minst vervelend" zou zijn :wink:
Als je een beetje toeristisch wilt fietsen is een poncho natuurlijk prima. Voor serieuze tochten blijft het ivm de windgevoeligheid en de extra luchtweerstand natuurlijk een onding. Sowieso wil ik geen regenkleding met capuchon omdat dit al snel het zicht naar achteren beperkt.
Een poncho kan een uitkomst zijn voor degenen die dagenlang door de Schotse Hooglanden wandelen. Of tijdens een verregende (auto)kampeervakantie, als je toch even de benen wilt strekken. Wandelen dus; op de fiets lijkt het me geen goed plan, om de eerder genoemde redenen.
Poncho is fijn als je in de tropen fietst. Je trekt hem snel aan bij een(korte) tropische bui en wordt niet van binnen uit drijfnat door de hoge luchtvochtigheid.

Voor de meeste andere gevallen is gewone regenkleding beter.
Goed punt, Berger. Ik heb daar geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je in de tropen niet in een regenpak gaat fietsen. En met alleen een jas aan een stortbui trotseren zorgt voor een drijfnatte k#nt.
Topding om in de fietstas te hebben als ik minimaal bepakt zonder regenkleding onderweg ga, voor de bui die toch blijkt te komen ondanks de zonnige voorspellingen.

Tot nu toe echter nog nooit nodig gehad, het tactisch plannen van horecamomenten bleek tot nu toe genoeg als ik alleen een poncho bij me had. Bij langer dan 2 weken weg heb ik toch liever een echte regenjas mee, dan worden de lange termijn weersvoorspellingen ten tijde van vertrek wel erg onbetrouwbaar...
Op fietsvakantie heb ik altijd een hele goede regenjas bij me met flinke ontluchting en een regenbroek.
Het beschermt tegen regen en koude.
Ondertussen zit er in mijn fietstas altijd een poncho model vuilniszak met capuchon.
Bij welk tochtje in de buurt ook, altijd ruim voldoende beschermd tegen de regen om droog een volgend terras of station te kunnen bereiken.
20250911_170747.jpg
20250911_170545.jpg
20250911_170503.jpg
Ook in een poncho ga je zweten, mogelijk zelfs meer nog dan in een ademend regenpak. De capuchon kan natuurlijk af maar dan loopt het achter in je nek wel naar binnnen. Voor een kort ritje misschien wel OK maar voor een langere tocht zou ik liever rainlegs (of een regenbroek) en een regenjas meenemen. Op de ligfiets werken die rainlegs dan weer niet want je onderbenen worden daar sneller nat op.
_Peter_ schreef:
do 11 sep, 2025 23:20
Ook in een poncho ga je zweten, mogelijk zelfs meer nog dan in een ademend regenpak. De capuchon kan natuurlijk af maar dan loopt het achter in je nek wel naar binnnen. Voor een kort ritje misschien wel OK maar voor een langere tocht zou ik liever rainlegs (of een regenbroek) en een regenjas meenemen. Op de ligfiets werken die rainlegs dan weer niet want je onderbenen worden daar sneller nat op.
Er zijn vast ook wel poncho's in ademende stof te krijgen toch?
Rainlegs heb ik nog nooit geprobeerd, werkt dat goed?
Rainlegs werken voor korte afstanden zeker goed, voordeel is dat het de benen niet afsluit dus een stuk minder gaat zweten. Of er ademende ponchos zijn waar je ook in kan fietsen weet ik niet, voor wandelaars ongetwijfeld maar die hebben denk ik dan net weer een andere pasvorm waardoor je weer niet lekker fietst.
Ik heb een Vaude Covero poncho II en dat vind ik een heel fijn ding. Het grote voordeel is dat je het heel snel en makkelijk kan aantrekken als het gaat regenen en dat je dan meteen voor een groot deel beschermd bent. Mijn ervaring is dat alleen je voeten en de onderkant van je benen nat kunnen worden. Als het lang regent en/of als het hard waait doe ik ook nog een regenbroek en overschoenen aan.
Als ik een helm op heb gebruik ik de capuchon niet, ik heb nooit gemerkt dat het dan via mijn nek naar binnen liep. Ook grote problemen met zweten onder de poncho herken ik niet.
Dat het ding veel wind vangt is zeker wel waar. Hoeveel last je daar van hebt zal je zelf moeten ervaren, ik vind het niet zo'n probleem. Alleen als het langdurig regent én hard waait vind ik het wel vervelend. Maar dat maak ik gelukkig niet zo vaak mee tijdens een vakantie.
Voor wat het waard is, toen ik op school zat (jaren 50-60), bestond er een soort basic uitvoering van de poncho voor op de fiets. Hij bestond uit een rechte lap met een gat er in en een capuchon. Op de rug was dit een stuk van ongeveer 50 cm lang en aan de voorkant zaten duimlussen op om vast te houden. Zijkanten waren er niet, dus doortochten was geen probleem. Hoe het werkte? Ja, het hield niet alles tegen, maar het meeste water kwam meestal toch van voren en van boven. Ik vond het toen een prima ding, alleen of in combinatie met een regenbroek en een niet waterdicht jack. Ze zijn er niet meer, maar het lijkt me ook niet moeilijk om te (laten) maken.