Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaste voorvork voor SPX Hero (+-2015)? - Forum Wereldfietser

Vaste voorvork voor SPX Hero (+-2015)?

Hallo,

Ik woon een groot gedeelte van het jaar buiten NL waar ik een andere MTB tot mijn beschikking heb.
Daar ik deze meer gebruik op de harde weg, heuvels etc en niet voor het ruige ATB werk overweeg ik om hier ook een vaste voorvork in te monteren (deze werkt sowieso niet lekker) en een minder recht stuur.

Nu heb ik de specs niet bij de hand slechts een foto en weet dat het een SPX Hero betreft, nieuw aangekocht in 2017. Het is een 29".
  • Valt er iets te zeggen vanaf de foto over de diameter van het stuur?
Ga binnenkort die kant op en zou graag wat spulletjes van hier meenemen (MP) maar dan moet het wel passen natuurlijk :D
Heb behoorlijk gegoogeld op het model maar kan vooralsnog geen specificaties vinden.

Dank voor jullie tips alvast!

IMG_0296e.jpg
Er zijn een aantal dingen belangrijk:

- axle-to-crown hoogte van een vaste vork moet ongeveer even hoog zijn als die van je verende vork met 20 a 40% 'sag'. Dit kun je makkelijk opmeten bij je eigen vork

- de vorkpijp kan 'tapered' zijn of recht. Bij twijfel moet je je vork er even een stukje uit halen om te kijken. Op de foto kan ik het niet met zekerheid zien en je fiets is echt net nog uit een periode en van een prijsklasse dat er zowel een rechte als een tapered vork in zou kunnen zitten....

- het stuur is waarschijnlijk 31,8mm dik, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen vanaf de foto.

Ik zou toch liever eerst meten dan op goed geluk spullen gaan aanschaffen.
Shrek schreef:
za 06 sep, 2025 10:02
Ik zou toch liever eerst meten dan op goed geluk spullen gaan aanschaffen.
Bedankt!

Op goed geluk was ook niet mijn bedoeling maar de fiets staat op dit moment aan de andere kant van de oceaan dus opmeten lukt even niet. Maar ik kan het daar iemand laten doen.

Als ik de specs-table van deze fiets zou kunnen vinden dan zou dat ook al helpen maar dat is me nog niet gelukt.
RianGeenen schreef:
za 06 sep, 2025 10:42
https://xds.co/
https://xdsbikeco.com/
Is het niet xds?
Je hebt helemaal gelijk! Is "xds" en niet "spx"! Stom van mij!

Dat verklaart waarom het lastig googlen was. Dank!
Stond je fiets op de kop? :roll: :wink:

Maar, wat shrek zei:
- Ongeveer dezelfde lengte aanhouden (a-c, axle to crown)
- tapered of rechte vorkbuis
- diameter van de vorkbuis
- Let ook op de breedte voor de naaf! (boost/non-boost)
- 12 of 15 mm as
- En niet iets technisch, maar kan wel meespelen: de doorvoering van de remleiding intern of buitenom
jwkeij schreef:
za 06 sep, 2025 11:33
- 12 of 15 mm as
100x9mm QR :wink:
Carbon, staal of alu?