Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in een fietstransporttas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets in een fietstransporttas

willem12 schreef:
di 07 jan, 2025 22:02
Stuur heb je al gedraaid, als je het losmaakt en weg-vouwt ben je er al toch?
Als je de wielen al gedemonteerd hebt, dan door de zure pil heen bijten en de spatborden beide losmaken.
20250107_222135.jpg
Het stuureind kan er makkelijk af en dan is de lengte al < 130 cm
20250107_222238.jpg
De pijn zit in het spatbord, het afzagen.
Er af kan niet wegens de stroomdraad.

Spatbordklem!
non-fixie schreef:
di 07 jan, 2025 22:39
Rinko!
Rinko moet tillen en Poppink rijdt.
20250107_225658.jpg
Detail standaard en trapper.
Kun je, als die stroomdraad vanaf de trapas onder het spatbord loopt, deze er niet een stukje naar voren uit laten komen?
5 cm vóór het spatbordstangetje is genoeg.
Poppink schreef:
di 07 jan, 2025 22:43

Rinko moet tillen en Poppink rijdt.
Het grote voordeel van een fiets in een tas is dat hij daarmee gewoon bagage is, en geen fiets. Iets wat bij veel vervoerders het verschil maakt tussen wel of niet mee mogen.

Bij mijn fietsen (met 63-64cm frames) zou zo'n pakket tussen de 12 en 13 kg wegen. Als ik een beetje mijn best doe is 11 kg ook wel haalbaar.

De 'Easy Rinko' van Grand Bois uit het filmpje vereist eigenlijk geen aanpassingen aan de fiets, behalve een stekkerverbinding voor het achterlicht (als dat op je spatbord is gemonteerd), maar het pakket is dan nog wel redelijk groot.

Bij de klassieke rinko-fiets wordt ook de voorvork uit het frame gehaald. Dat stelt wat eisen aan het balhoofdstel (beter geen losse kogeltjes) en bijbehorend gereedschap, maar dan heb je ook een behoorlijk klein pakket. Voor in de trein, vliegtuig of de kei-jidōsha van je eco-vriendelijke kennis.

Alps-advertentie uit de jaren '60:

Afbeelding
Mag ik je nog iets anders vragen?

Van de zomer een Nederlandse bikepacker gesproken op camping bij La Reole (Garonne). Die was met TGV naar Bordeaux gegaan en ook alles netjes ingepakt. Vervolgens had hij alle tassen met de post naar Nîmes gestuurd om na de rit alles weer in te kunnen pakken. Ik ging zelf naar de Pyreneën en wilde absoluut geen extra gewicht meezeuelen en heb uit pure armoede mijn tas ergens achtergelaten.

Die Rinko methode gaat uit van opgevouwen fiets met een minimieme hoes, denk aan ribstop nylon, die met je meeneemt ern hergebruikt.

Wat ga jij doen met je tassen en QR-as met wieltjes? Meesjouwen?
willem12 schreef:
wo 08 jan, 2025 10:18
Wat ga jij doen met je tassen en QR-as met wieltjes? Meesjouwen?
20250108_120411.jpg
Die wieltjes en de aluminium busjes wegen nagenoeg niks. (171 gram)
Het asje is het asje van het voorwiel, dat gaat gewoon terug in het voorwiel.
De volgende horde is de tas.
Die van Vaude is te groot en te zwaar.
De eerste gedachte is een stuk dekzeil op maat maken of een ander materiaal dat licht en toch sterk is.
Bijeenhouden van dat doek kan met klittenband.
Kom maar op met jullie ideeën.

In ieder geval is het experiment van het rollen met de fiets al geslaagd.

Als laatste de bagage. 2 achtertassen, een tent en een stuurtas. Hoe maken jullie daar een handzaam en makkelijk draagbaar pakket van?

EDIT
Ik herinner me ineens hoe de Poppink eerder een keer verpakt was.
20170705_172106_DSC_7579_F5121.JPG
20170706_074906_DSC_7582_F5121.JPG
20170706_085806_DSC_7583_F5121.JPG
Zouden de spoorwegen bubbeltjesplastic als 'tas' willen accepteren?
Maat en stijl zijn natuurlijk aanpasbaar, en bij het dragen mag de helm wel af, denk ik:

https://bikepacking.com/gear/make-your-own-rinko-bag/

Afbeelding
Dat inspireert. Klittenband.
Dank je voor de tip.
Alles aan die combi van bikepacking is lichter dan 2 keer Poppink, maar wij hebben wieltjes.
Ik heb gelijk een testopstelling gemaakt van een stuk afdekzeil van 3x4 meter van 450 gram (voor de test dubbelgevouwen) Effectief formaat wordt 190X150.
Ik ga er twee maken; een voor het eerste experiment en een die misschien goed is.
20250108_222111.jpg
Heel simpel spul.
20250108_221830.jpg
Zoals te zien kom ik voor iets te kort en achter is nog wat over. Misschien toch een iets groter stuk nemen.

Als ik het zeil van de Action gebruik kan het mooi als grondzeil dienen. (tip uit de link van non-fixie)
Denk even na waarvoor je het zeil eigenlijk gaat gebruiken:

Is het een soort tas waar je ook extra zaken in kwijt kan of is het een zo dun mogelijke hoes om de TGV conducteur te foppen en met minimaal gewicht met de trein te reizen ?

Met je wieltjes en ripstop nylon hoes van 50 gram ben je volgens mij klaar. De rest goed vastmaken aan fietsframe. Kun je hoes ook meenemen zonder dat je pakgewicht toeneemt.
Afgelopen zomer ontmoeten wij een Duits gezin die, zo vertelde zij, de fietsen als handbagage meenamen. Ze stopte daarvoor de fiets in een fietszak. We hebben de mate; niet gezien maar er nu thuis nog eens n verdiepende kan ik mij niet voorstellen dat het werkelijk kleiner dan 120x90 is geweest. Ze hadden alle 5 racefietsen/ gravelbikes.

In de zoektocht op het we kwam ik dit idee tegen. Enkele 3d geprinte onderdelen e; rollen maar. Hoe het DB personeel gereageerd heeft vertelt het verhaal niet.

https://ultraleicht-trekking.de/forum/t ... fuer-alle/

Zo als wij afgelopen zomer gefietst hebben krijgen we het spul redelijkerwijs niet klein genoeg, met 4 tassen, 2 dragers en spatborden met bedrading.
Nog los van het feit dat je als bagage maar 1 ‘koffer’ en 1 handtas zou mogen meenemen in de ICE.

We zijn geïnspireerd en onderzoeken het web verder.
Toevalligerwijs ben ik er vandaag ook mee bezig geweest.
Met een beetje smokkelen noem ik dit 120 cm.
Als de Tubus drager naar voren geschoven is en als handvat uitsteekt kom ik op 127 cm.
20250831_191227.jpg
Aanvulling:
Eurostar
Bicycles on board Eurostar are only permitted if they are packed in a bicycle case (135 x 85 x 30 cm). In order for it to fit, you'll need to dismantle the front and back wheel.

TGV
On board TGV, a bicycle is only allowed if its front wheel has been removed and if the bicycle is packed in a special bicycle slipcover (maximum dimensions: 120 x 90 cm).

In de TGV kan je met bagage spécial reizen.
Voyagez avec un bagage spécial
Vous pouvez emporter, par personne, jusqu’à 1 bagage étiqueté aux dimensions maximales de 70 x 90 x 50 cm (valise, gros sac à dos, sac de randonnée, sac de sport), 1 bagage spécial étiqueté aux dimensions maximales de 90 x 130 x 50 cm (poussette, trottinette pliée, instrument de musique dans un étui étiqueté,​ paire de skis sous housse étiquetée, planche nautique ou snowboard sous housse étiquetée, fauteuil roulant pliable) et 1 bagage à main étiqueté aux dimensions maximales de 40 x 30 x 15 cm (sac à dos, cabas, sacoche d’ordinateur).

With the train to and in Germany
Regular bicycles are only allowed if they are packed as luggage. The packed bike must fit under the seat or in the luggage rack. If you take your bicycle with you, disassembled and packed, you don't need a ticket for your bike. Maximum packaging dimensions: 120 x 90 cm (lxw). For safety reasons, the aisles must be kept clear. Please make sure that your packaged bike has a luggage label with your first and last name.
Verpak uw fiets goed in een fietstas, -hoes of kartonnen doos.
"If a bicycle is completely packed in a bike bag or a bike box, it is no longer considered a bicycle. In this case, the general terms and conditions of carriage for luggage apply.
Please note: The maximum dimensions for a single piece of luggage are 120 cm x 90 cm x 40 cm. If your packaged bicycle is larger than this, you must notify us at least 24 hours before your journey via the ServiceCenter."
Bel de DB Klantenservice (+49 (0)30 2970) minstens 24 uur voor vertrek.
Meld uw "verpacktes Fahrrad als Sondergepäck" aan voor uw specifieke treinreis.
Vraag om een bevestigingsnummer en noteer deze.
Neem dit nummer en uw ticket mee tijdens de reis.

De Engelse teksten zijn van de NS
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Poppink schreef:
wo 03 sep, 2025 01:09

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Vorig jaar maakten de Franse spoorwegen een, in mijn ogen bizar, onderscheid tussen gedemonteerde fietsen in een fietstas en in een kartonnen doos.
Ik had de mijne in een doos verpakt, netjes binnen de toegestane afmetingen..
Geen probleem op de Eurostar van Brussel naar Gare du Nord.
Maar in de hogesnelheidstrein van Gare de Lyon naar Dijon ... Ho maar! Alleen fietstassen toegestaan.
Uiteindelijk mocht ik er toch op, maar het was een penibel moment.

Is dat nog altijd zo?
Hoe heb je fiets en bagage weten te tillen?
Fiets en bagage samen zijn al gauw tussen de 30 en 40 kilo.

Ben je op de fiets gestapt van Gare du Nord naar Gare de Lyon met het karton op je rug?
Ben je met de metro gegaan? Alleen de fiets in een karton is al lastig.
Doe daar 2 Ortlieb Backrollers, een tentje en een stuurtas bij dan wordt het een heel gezeul over de perrons.
De SBB maakt er zelf 'reclame' voor, https://www.sbb.ch/en/travel-informatio ... nzbag.html.
Qua maten is de Tranzbag Pro wel 50cm te lang, onhandig want dan moet je zelf alsnog aan de gang met nameten.

Waarom moeilijk doen als het met tyvek kan, aldus een reiziger op een Duits mtb forum. Hij heeft al meerdere ritten met de trein/ ICE op deze manier gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Voor onze 'nieuwe' tent heb ik nog een stuk tyvek nodig, als grondzeil. Dus extra stuk bestellen en creativiteit toepassen.