Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Footprint op maat maken/ welk materiaal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Footprint op maat maken/ welk materiaal

Mijn grondzeil hield het niet droog deze vakantie. Ik heb toen in Frankrijk een overlevingsdeken voor eenmalig gebruik gekocht. Zoiets: https://coghlans.com/products/emergency-blanket
Die heb ik 8,5 week (!) met volle tevredenheid gebruikt, onder het grondzeil. Het formaat aangepast door de zijkanten naar binnen te vouwen. Toen de scheur erin te groot werd, was ik - inmiddels in Italië - toevallig in de buurt van een Decathlon en heb ik er een gekocht (wel wat zwaarder), die herbruikbaar is.
Deze: https://www.decathlon.nl/p/herbruikbaar ... mc=8572289
Wat ook een optie is: koop een tent die geen extra footprint nodig heeft. In mijn beleving is het een upsell: de klant wil een lichte tent, maar omdat de onderkant zo kwetsbaar is, hebben ze een extra laag nodig. En die laag kost (en weegt) weer wat (soms wel meer dan 100 euro).
Ik kocht een tent van 30 euro (uit nood) bij Decathlon. De vloer is canvas. zwaar, maar prima op de Spaanse steentjes. De stokken zijn ook zwaar (glasvezel), die zou ik vervangen. De haringen zijn van staal, die gingen gelijk de prullenbak in, want ik heb al een setje Chinese titanium haringen.
stelvio73 schreef:
do 30 jan, 2025 09:45
Ik heb tientallen jaren en in uiteenlopende omstandigheden een eenvoudig grondzeil van Bever of Bo-Camp onder de tenten gebruikt. Dit is goedkoop, sterk en makkelijk op maat te knippen. De buitenkant knip je op -15cm van de buitenmaat van je tent. Hierdoor komt er geen regen binnen, en is er voldoende ventilatie. Grondzeilen met ringen heb ik niet gebruikt. Tyvek is lichter, maar ook duurder.
https://bo-camp.com/aqua-folie-ondergro ... kers-zwart
Bij Bever heet dat "aquafolie", de weekmakers in andere plastic vellen schijnen slecht te zijn voor het grondzeil van je tent.

Ik heb zo'n vel al vele jaren in bedrijf onder mijn Akto waardoor de binnentent er nog steeds als nieuw uitziet. Ik heb één zijde van markering voorzien zodat de schone kant altijd onder de tent komt en de andere zijde op de grond. Aquafolie houdt niet alleen je tent schoon maar beschermd ook goed tegen stekels die anders je matje lek zouden kunnen prikken. En veel weegt het niet: 170 gram.

Een bijzonder voordeel is overigens ook de kleur: zwart (hoewel men stelt dat zwart geen kleur is). Daardoor absorbeert het gemakkelijk warmte en is het vel 's ochtends bij maar een beetje zon, snel droog.
WillemT schreef:
di 02 sep, 2025 10:45
... Aquafolie houdt niet alleen je tent schoon maar beschermd ook goed tegen stekels die anders je matje lek zouden kunnen prikken...
Ik zou hier toch een disclaimer bij zetten. Aquafolie (of tyvek) beschermt niet tegen grote doorns, zoals van bramenstruiken, en ook niet tegen hard rietachtig gras, zoals je soms in het hooggebergte hebt. Als je niet oplet, kom je daar pas achter als er een gat in je binnentent (of erger: je matje) zit.