Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas voor Jonas H bar (namaak) - Forum Wereldfietser

Stuurtas voor Jonas H bar (namaak)

Hallo

Ik heb een stuur op mijn fiets zitten dat lijkt op een Jonas H bar.

Nu wil ik graag een stuurtas kopen daarvoor. De opening zou dan te bereiken moeten zijn via het grote gat in het stuur. Ik zou er mijn fotocamera in willen steken.
Nu ben ik zelf al op zoek geweest en iets als een agu rol bag stuurtas leek me wel wat. Maar deze tas it te klein voor mijn camera. Ik heb een sony a6600 met sigma 18-55 f2.8 lens erop. Dat is compact maar niet super klein. Je hebt ook varianten waar je dan een drybag in een beugel hangt aan je stuur. Maar dat wil ik ook niet. Dan duurt het even lang om mijn camera te nemen dan als ik hem gewoon in mijn voortassen steek.

Tegenwoordig zijn er veel merken die stuurtassen verkopen.


Zijn er merken waar ik zeker naar moet kijken.
Websites zoals die van den Ali of concurrenten daarvan vermijd ik.
Die agu geeft 1,5L op, net als restrap canister dus die zal dan ook we niet passen. Riverside actv geeft 2,5L op! Rose handlebarbag 2L en rechthoekig van vorm, topeak tubular 3,8L. Brooks scape 3L. Ortlieb velo sling 3L.

Ach er zal toch wel iets bruikbaars voor je te vinden zijn?
Wellicht is custom made een idee?

Ik heb zelf via https://timtas.nl/ een frametas gekocht. Daarbij een kartonnen 'mold' opgestuurd en een perfecte maat terug gekregen. De kwaliteit is erg goed (goede stof, afwerking is top, slimme bevestigingen).

download/file.php?id=28296&mode=view
Ook ik heb een tas laten maken door TimTas. Toevallig ook een voor een Sony @6 camera, met 16-70 lens.

Dat is een tas voor een normaal stuur, die je met klittenbandjes aan het stuur hangt.

Het materiaal van deze stuurtas is erg licht en toch best stevig.

Bij normale regen blijft de inhoud van mijn tas droog. Maar bij een stortbui zou er vocht via de stiksels naar binnen kunnen komen. (Dat is trouwens wel te fixen door het wat in te vetten ofzo.)

Ik heb jarenlang met deze tas gedaan. (Op mijn huidige fiets past de tas niet goed.)

In jouw geval, met zo'n apart stuur, ben ik benieuwd hoe de opening/klep zou moeten zijn, en hoe die zodanig ontworpen kan worden dat deze een regenbui doorstaat. Het kan ook zijn dat het openen en sluiten omslachtig wordt. Dan kan je inderdaad net zo goed de camera in een voor- of achtertas doen.

TimTas is niet heel goedkoop, maar je hebt dan wel een tas die precies past en aan jouw wensen voldoet die met de hand op een zolderkamer gemaakt is door een aardige medefietser uit Nederland.
Ik kan alleen maar aanvullen dat het werk dat Tim Tas levert van exceptionele kwaliteit is. Ik heb een prachtige doordachte stevige randonneurstas, (alsook een decaleur en en cable stop). Hij denkt mee met wat de beste oplossing en doet suggesties als hij mogelijkheden ziet. Mijn tas is van waxed canvas, dat is zeer robuust. De inhoud blijft droog, maar de buitenkant blijft wel even nat als het regent. Vrienden van mij lieten ook al tassen maken van lichter materiaal. Dat materiaal was gevoeliger voor beschadiging.

Ik zou durven beweren dat voor wat ie levert, hij goedkoop is. (Niet custom Amerikaanse, Franse, Japanse ... randonneurstassen zijn in ieder geval duurder)

Afbeelding
stef schreef:
di 02 sep, 2025 11:32
Afbeelding
Dat ziet er keurig uit! Mag ik vragen wat voor fiets dat is?
Revelate designs Egress?
Bedankt voor de reacties. Ik had niet niet direct gedacht aan een tasje op maat.

Ik ga hier weer mee verder kunnen.

Het zal we even uitgesteld worden. Ik ging eigenlijk dit weekend gaan fietsen maar de tocht is niet door gegaan. Dus heb nog even tijd om er over te denken.
non-fixie schreef:
vr 05 sep, 2025 10:29
stef schreef:
di 02 sep, 2025 11:32
Dat ziet er keurig uit! Mag ik vragen wat voor fiets dat is?
Een fiets gemaakt tijdens de framebouwcursus bij La Fraise Cycles. Aanrader!
Daar worden wel heel erg mooie fietsen gebouwd!
https://www.lafraisecycles.com/bikes
stef schreef:
ma 06 okt, 2025 07:51
Een fiets gemaakt tijdens de framebouwcursus bij La Fraise Cycles. Aanrader!
Wat leuk! Nokjes voor MAFAC-remmen, zo te zien?

Ben nu wel benieuwd naar de rest van de fiets ...
non-fixie schreef:
ma 06 okt, 2025 22:24
stef schreef:
ma 06 okt, 2025 07:51
Een fiets gemaakt tijdens de framebouwcursus bij La Fraise Cycles. Aanrader!
Wat leuk! Nokjes voor MAFAC-remmen, zo te zien?

Ben nu wel benieuwd naar de rest van de fiets ...
Afbeelding

Inderdaad nokjes voor de Mafac Racer's. Bedoeling van de fiets is voornamelijk om brevetten te rijden of licht op vakantie te gaan. Toen ik eenmaal 35mm als bandenbreedte had geprikt, bleek dat net samen te gaan met de mafac racers. Die hebben op papier wel wat troeven: Tweedehands vind je die nog steeds zeer goedkoop, de straddle cable is gewoon een versnellingskabel, de blokjes zijn nog steeds nieuw te vinden (of je kan ook canti's gebruiken) en het schattige TA-rekje waarop de randonneurstas steunt is top. Het rekje zit nog eens extra vast op het spatbord en daardoor superstevig.

Ik las vooraf op "het internet" dat de Mafacs goed remden, met nokjes. Maar, het heeft toch wel enige tijd geduurd eer ik de remmen piepvrij en krachtig genoeg kreeg afgesteld. Veel toe-in en belangrijk is dat de kabel recht boven de rem toekomt zodat de remmen niet naar achter flexen. Vandaar de custom cable stop achteraan (danku Timtasrek). Ik heb achteraan ook zelf een brake booster gefabriceerd. Nu remmen ze prima om in vol vertrouwen een col naar beneden te rijden. Bij nat regenweer in het bos gaan downhillen is wellicht een minder idee.

Spatbordjes zijn van Velo Orange, crank is een SunXCD kopie van de TA cyclotouriste pro5vis. Heerlijke crank. Tandwielverhoudingen zelf samen te stellen en lage Q-factor. De shifters zijn campa-8 speed. Wordt op termijn nog wel ooit eens campa-10 speed. De 8-speed ergos zijn mooi, maar niet zo 'ergo'.
stef schreef:
za 18 okt, 2025 13:30
Afbeelding
Ah! Mooi! En met een horizontale bovenbuis! :)

Dank voor het delen. Ik herken veel. Volgens mij zou je op mijn fietsen zo wegrijden zonder veel verschil te merken.

Afbeelding

Deze tas is overigens van Ostrich. Fijne tas, met als enige nadeel dat 'ie naar voren opent, en daardoor tijdens het rijden wat meer acrobatiek vraagt om er wat uit te pakken.

De T.A.-tas vind ik wat dat betreft nog fijner in gebruik:

Afbeelding

De latere Ergo's zijn wellicht wat meer ergo, maar ook minder mooi. De eerste generatie is de meest elegante en past naar mijn smaak ook beter bij de klassieke lijnen van de T.A.-rekjes, MAFAC-remmen en T.A.-crankstellen. :wink:

Afbeelding


Sorry voor de onderbreking, @Shorttrack. Heb je zelf al een oplossing voor je tas gevonden?