Zo hing ie erbij in juni. Gedeeltelijk weer opgebouwd, maar nog niet fietsbaar.

Nieuwe cassette gemonteerd.

Nieuwe platformpedalen.

En toen had ik een rare ervaring. Ik was nieuwe derailleurkabels aan het monteren. Bij de achterderailleur gebeurde iets vreemds. Normaal veert een derailleur terug naar het kleinste tandwiel en is dat het uitgangspunt om de derailleurkabel strak te monteren. Maar deze derailleur veerde naar het grootste tandwiel. Ik zat nog ff achter m'n oren te krabben of ik iets verkeerds gedaan kon hebben, maar ik kon niet zien of bedenken wat. Toen het nummer van de Shimano XT derailleur opgezocht op internet: RD-M760. Wat blijkt? Dit is een 'low normal' derailleur. Een eenmalige aberratie van Shimano uit 2003, waar ze snel van teruggekomen zijn. Je kunt het ook zien op de foto. Deze derailleur strekt zich in rust uit (naar het grootste blad), terwijl normale derailleurs zich in rust opvouwen (naar het kleinste blad). Je schakelt dus ook andersom: de schakelindicator staat op 1 op het kleinste blad.

Derailleurs, ketting, pedalen gemonteerd. De fiets is nu rijdbaar. Ik heb het eerste testritje gemaakt en alles doet het! Mooi zo.

Daarna de 65mm Bluemels spatborden gemonteerd. Die gingen er soepel op.
Nu moet de fiets nog een beetje verder aangekleed worden: dragers, handvatten, bidonhouders, etc.