Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doorhangen van stuurtas - Forum Wereldfietser

Doorhangen van stuurtas

Ik heb een probleem met mijn stuurtas. (Het betreft een AGU in dit geval, maar volgens mij moeten veel meer merken hier last van hebben). Het punt is dat de stuurtas onder zijn eigengewicht 'door gaat hangen'. Hoewel de stuurtashouder horizontaal staat hangt de tas zelf scheef. (Op de foto zie je wat ik bedoel). Hij is bevestigd met het het klickfix systeem maar in feite is de achterzijde van de stuurtas te weinig stijf om het gewicht te dragen en vervormd hij daar. Eigenlijk zou hij ondersteund moeten worden. Is dit probleem bekend en zijn er oplossingen voor? Of moet ik zelf iets fabrieken?

thx

Afbeelding

Ik heb het idee dat het bij een Ortlieb stuurtas minder is, omdat de plastic zijwanden en bodem daar één moeilijk te vervormen geheel vormen en stevig aan de bovenrand vastzitten. Als ik me goed herinner heeft de AGU losse plastic zijwandjes. Misschien kun je zelf een min of meer stijve verbinding met bodem en bovenrand klussen. Verder helpt het natuurlijk om minder gewicht in de tas te doen en de bevestiging schuin naar boven te monteren.

Ik heb daar met mijn Vaude-stuurtas geen last van.
Van belang is wel dat de spandraad vam de KLICKfix goed strak gespannen is.
Laat op het komende kampeerweekend op de Harskamperdennen jouw probleem eens zien. Er zijn vast aanwezigen die een praktische oplossing voor jouw probleem hebben.
By the way: heb je jouw probleem voorgelegd aan Vittorio? Volgens mij zijn dat toch wel handige mensen met creatieve oplossingen.
Peter Rodenburg schreef:Ik heb een probleem met mijn stuurtas. (Het betreft een AGU in dit geval, maar volgens mij moeten veel meer merken hier last van hebben). Het punt is dat de stuurtas onder zijn eigengewicht 'door gaat hangen'. Hoewel de stuurtashouder horizontaal staat hangt de tas zelf scheef.
Dat is dan een ontwerpfout van Agu. Wellicht staat in de gebruiksaanwijzing dat er maar 2 kilo in de tas mag ...
Mijn Agu Quorum KF510 heeft er geen last van, want dat is zo'n oude tas met beugel. De Lidl-tas van mijn vriendin heeft er wel last van, maar die was maar 15 euro :lol: Ik heb al eens gekeken of ik iets met een stijf stuk plastic zou kunnen fabrieken in die tas.
Groet,
Leon

Een U vormige beugel van aluminium of RVS er in popnagelen en weg probleem.

Succes, John.

Er zijn van ondermeer Nitto wel diverse dragertjes, maar goedkoop wordt dat niet. Minder meenemen en intern een beetje verstevigen lijken de twee meest praktischekroutes, Ik heb er bij mijn Ortlieb tas wel een beetje last van, maar niet erg veel. Ik neem me steeds voor er minder gewicht in te stoppen omdat dat toch eigenlijk ook lekkerder rijdt.
Je fiets ziet er overigens erg mooi uit.
Wim
Hallo,

Ik had ook een AGU stuurtas die doorhing vanwege alle "zware" dingen die ik er in gooide. Ik heb een strip metaal gekocht en dit gebogen en gaten er in geboord en vastgeschroefd (met moertjes en boutjes over 4 zijden).
Kreeg toen net zo'n constructie als in de Ortliebtassen. En opgelost was het probleem.

De kosten zijn een paar euro.

succes.

Ik heb jaren een AGU stuurtas gehad waar best veel aan gewicht in zat meer die zakte nooit door. Weet je zeker dat het stalen kabeltje dat dit doorzakken moet voorkomen strak genoeg is en op de juiste wijze is gemonteerd.

Groet Ronald

ciclista schreef:Weet je zeker dat het stalen kabeltje dat dit doorzakken moet voorkomen strak genoeg is en op de juiste wijze is gemonteerd.
Ja. kabel zit strak. Het probleem zit em echt in de stijfheid van de tas zelf. De Klickfix bevestigingsplaat zit met boutjes vast (zoals hier bij een ander merk) en staat perfect vertikaal maar de achterzijde van de tas vertoond een S-vorm onder het gewicht en de tas gaat dan voorover hangen.

Gewicht in de tas verminderen zou zeker helpen, maar er zit b.v. al een fotocamera in van bijna een halve kilo. Verder maar opvullen met WC-papier. :?

Er moet (nu ik er zo over nadenk) een verstevigingsplaat tussen de klickfix bevestigingsplaat en achterzijde van de tas. Ik zal eens aan het klussen slaan.

Ik had overigens verwacht dat dit een bekend en veel voorkomend probleem zou zijn. Zeker bij de wat goedkoper tassen.

Afbeelding

Peter Rodenburg schreef:Ik had overigens verwacht dat dit een bekend en veel voorkomend probleem zou zijn. Zeker bij de wat goedkoper tassen.
"Consumenten klagen niet, zij zappen"
Fokko schreef:Hallo,

Ik had ook een AGU stuurtas die doorhing vanwege alle "zware" dingen die ik er in gooide. Ik heb een strip metaal gekocht en dit gebogen en gaten er in geboord en vastgeschroefd (met moertjes en boutjes over 4 zijden).
Kreeg toen net zo'n constructie als in de Ortliebtassen. En opgelost was het probleem.

Dus ook het probleem dat het kapje niet makkelijk/goed erover getrokken kon worden.

De kosten zijn een paar euro.

succes.

Ik begrijp dat het gaat om een nieuw model tas van AGU. Ik had ook de oude tas met beugel, de Quorum. Dit nieuwe model ken ik niet, dus je hebt niets aan mijn suggestie.

Groet Ronald
hallo,

je kan zelf altijd een hardboard plaatje in de tas plaatsen, aan de kant van de bevestiging,
het moet niet altijd duur zijn trouwens, ik heb een stuurtas van bij hallfords en die geeft geen problemen.

succes :wink:

liz schreef:Ik heb het idee dat het bij een Ortlieb stuurtas minder is, omdat de plastic zijwanden en bodem daar één moeilijk te vervormen geheel vormen en stevig aan de bovenrand vastzitten. Als ik me goed herinner heeft de AGU losse plastic zijwandjes. Misschien kun je zelf een min of meer stijve verbinding met bodem en bovenrand klussen. Verder helpt het natuurlijk om minder gewicht in de tas te doen en de bevestiging schuin naar boven te monteren.
Helaas Liz ik heb een Ortlieb, classic meen ik, en die hangt ook lekker door :?
Heb ook aan het draad gehangen wat je rond het stuur moet bevestigen (knudde systeem) :shock: Met name de schroefjes die je erin moet draaien een het koppelstuk aan t stuur. Dit bevestigings systeem blinkt niet uit in eenvoud :(

In t verleden had ik een Agu met beugel, voldeed prima, maar deze was niet waterdicht. Overgestapt op deze exclusieve Ortlieb :wink:

John

Vaude Komet stuurtas staat stijf en blijft stijf staan! Zelfs na diverse valpartijen!
En waterdicht!!!! Dat weet ik na deze klote zomer -tocht naar Barcelona gemaakt!- nu helemaal zeker! Maar dáár ging het hier niet over.