Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er mis met deze fiets? (Decathlon Triban Trail 7) - Forum Wereldfietser

Wat is er mis met deze fiets? (Decathlon Triban Trail 7)

Ik wil binnenkort mijn eerste vakantiefiets kopen (hiervoor twee keer ter plekke fietsen gehuurd) en kwam bij Decathlon in Amsterdam de Triban Trail 7 tegen. Op mij als niet-kenner komt het over als een prima ding (en heb totnutoe met andere spullen goede ervaringen met Decathlon) maar het prijsverschil met de fietsen die doorgaans op dit forum worden besproken is dusdanig dat ik mij afvroeg: wat is er mis met deze fiets? De Triban Trail 7 kost 400 euro en voor de goedkoopste aanrader die ik hier vond (VSF T400) moet bijna 1100 euro neergelegd worden. Wat verklaart het prijsverschil?
danielbaars schreef:Ik wil binnenkort mijn eerste vakantiefiets kopen (hiervoor twee keer ter plekke fietsen gehuurd) en kwam bij Decathlon in Amsterdam de Triban Trail 7 tegen. Op mij als niet-kenner komt het over als een prima ding (en heb totnutoe met andere spullen goede ervaringen met Decathlon) maar het prijsverschil met de fietsen die doorgaans op dit forum worden besproken is dusdanig dat ik mij afvroeg: wat is er mis met deze fiets? De Triban Trail 7 kost 400 euro en voor de goedkoopste aanrader die ik hier vond (VSF T400) moet bijna 1100 euro neergelegd worden. Wat verklaart het prijsverschil?
De VSF is een serieuze fiets met serieuze onderdelen. Niet overal de mooiste mischien, maar stuk voor stuk heel verdedigbaar en van redelijk tot top. En kompleet met naafdynamo, tubusdrager etc Banden hebben vast ook geld gekost. Moet een doorsnee gebruiker trammelant vrij mee op vakantie kunnen en met normaal onderhoud jaren lang plezier van hebben.

Dit ding is typisch een voorbeeld van wat er gebeurt als je de inkoper z'n gang laat gaan. Het lijkt er op maar is het echt niet. Doet me denken aan waar die astronaut aan dacht bij de start: '20.000 parts, and all by the lowest bidder'

Dat ding in het voorwiel is een schijfrem, in de specificatie noemen ze het een v-brake ;). In beide gevallen heeft het geen merknaam dus is het bagger.
Verder verzinkte spaken, stalen stuur, geveerde voorvork, rare achtervork enz. Decathlon heeft echt wel aardige fietsen in het assortiment, maar deze is het dus niet

Met dit budget kun je prima tweedehands fietsen kopen waar je nog jaren plezier van kunt hebben, maar blijf af van dit soort bagger. Zoek eens op het forum naar eerdere discussies over goedkope fietsen.
Als je gebruik kunt maken van een fietsprive plan van het werk dan zou ik daar zeker gebruik van maken. Scheelt toch al gauw ongeveer de helft over de eerste 750 euri.
Wim

Hierbij informatie over budgetalternatief van € 350,-

In deze draad: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=alivio

...staat wat informatie over de trekkingfiets die ik bij Aldi heb gekocht. Een nadeel je weet niet wanneer de fiets weer wordt aangeboden (en of je daar op kunt/wilt wachten). Ook zijn er maar twee varianten (dames of heren fiets). Ik (1,88 en 88 kg) kan prima uit de voeten met de geboden optie. Ook met het vlinderstuur zijn er een hoop zit posities mogelijk.

Ik heb hem bij een vakantiefietsspecialist een kleine beurt gegeven van €25 (spaken, remmen en versnelling afstellen) en alles globaal op mijn lengte laten afstellen. De feedback die ik kreeg op mijn fiets was oke. Aandachtspunt was oa. voor en achternaaf. Die waren bijv. niet van Shimano. Opzich prima naven maar voor doe-het-zelf-en lastiger te richten... heb ik me laten vertellen.

Tot heden, 200 km stad en een testrit van 200km halfbepakt, zijn mijn ervaringen prima. Mijn volgende testrit met vollere bepakking wordt de najaarsactiviteit van WF... wordt vervolgd :-)

Ook hier geldt dat je met dit budget meer waar voor je geld krijgt als je een tweedehands Koga of zo koopt. En om op die eerdere post over deze Aldi fiets terug te komen. Ik ben niet speciaal een Koga liefhebber, zeker niet zelfs. Maar Koga's zijn wel goede fietsen, en er zijn er tweedehands heel veel op de markt. En over vering: goedkope vering is alleen maar een probleem: het werkt niet, en het is kwetsbaar. Het is vast een bedenksel van de marketingafdeling, en inmiddels kan er helaas geen goedkope fiets voor onwetenden meer verkocht worden zonder vering. Als je meer comfort wilt, neem dan gewoon een bredere band.
Wim
Er zijn er hier die behoorlijk uit hun nek kletsen en uitgaan van vooroordelen en algemeenheden...
Ik heb twee en een half jaar geleden ook een tribanfiets (weliswaar een lichtere versie met dunne bandjes, ik heb er zelf een bagagedrager opgezet, fiets weegt ong 11kg) gekocht bij Decathlon in Antwerpen voor 400 Euro. Ik ben er vorig jaar mee naar Santiago De Compostela gefietst en deze zomer naar Girona. Een schitterende fiets! echt waar, geen enkel mankementje op deze twee reizen, een zeer goed roulement, een zeer goede schijfrem, lichtgewicht frame, een uitstekend zadel, goed zithouding, enz... En dit aan een prijs waar anderen zelfs nog niet van kunnen dromen! Vergelijk Decathlon aub niet met Aldi. De helft van Frankrijk rijdt met een Deca fiets (de ander helft fietst niet;), ze produceren van elk model tienduizenden fietsen..die trouwens vooraf zwaar getest worden en de garantie die ze geven is ook niet mis. Dus als jer er nog een moet kopen twijfel er niet aan maar ga ervoor. (Je kan trouwens twee keer zo snel een nieuwe kopen in vgl met de anderen voor hetzelfde geld!)
Koenisa schreef:Er zijn er hier die behoorlijk uit hun nek kletsen en uitgaan van vooroordelen en algemeenheden...
De vraag was om het prijsverschil te verklaren, niet om sommige toch wel gewaardeerde forumgebruikers te schofferen. Het is maar goed dat ik geen moderator ben :twisted:
Leon (die ook wel kan zien dat er op de getoonde goedkope fiets erg goedkope onderdelen zijn gemonteerd waar je niet te veel van moet verwachten maar waar je best een keertje mee naar Santiago kunt fietsen)

Met hetzelfde budget heeft Decathlon vast ook wel een fiets die er wat minder funky uitziet en waar het geld in de afmontage is blijven zitten lijkt me? Mocht je aan Decathlon vast willen houden, zou ik persoonlijk voor type 'Rockrider' gaan voor 299/399/499 euro gaan en aldaar bagagedrager en eventueel spatborden op monteren.

Heb mijn fiets destijds gebruikt bij een fietsenmaker vandaan, top service tegen een prijs die je ook op marktplaats vindt.
Met decathlon fietsen is er niets mis ,zeker als je in de klasse van 400 euro en meer gaat mag je gerust zijn je hebt dan een goede fiets over kleurtjes van het frame heb je niet zoveel keuze maar de onderdelen die gebruikt worden zijn echt heel degelijk.
Ik en de zoon rijden nu op een triban en zijn daar 100% tevreden van .
Decathlon fietsen hebben een goede loop en je zit er gemakkelijk op, alles is echt uitgetest
Voor een fiets bij een fietsenhandelaar betaal je rap 40% meer
K'fiets al 30 jaar en doe alle herstellingen zelf dus weet ik wel waar ik over praat.
Een collega van mij heeft een Rockrider gekocht paar jaar geleden om 's zomers(!) woon-werk verkeer te doen.

Voornaaf valt zowat uit elkaar, en deze fiets heeft max 250 km gebold!
Versnellingen schakelen ook niet zoals het hoort.
Vering hoeft heus niet hoor op een fiets.
Fietspaden in NL liggen beter dan de autosnelwegen in België en toch rijden eer hier nogal wat geveerde exemplaren rond

Ga bij serieuze fietsenboer langs om tweedehands van "deftig" merk
Koga-Gazelle-Batavusbv daar zul je zeker nog wat jaartjes plezier van hebben.
Koop het merk dat hij ook nieuw verkoopt, de brave man zal je zeker geen kat in een zak verkopen.

Of maar boven budget: overjaars modelletje.
(Ik sta in beraad voor Koga Randonneur 2008)

mvg
Ik denk niet dat er veel toe te voegen valt aan wat ik eerder heb gezegd, al werd het toen door iemand afgedaan als kletsen uit de nek. Voor zulk geld heb je tweedehands een veel betere fiets.
Wim
Zonder uit mijn nek te kletsen: ik treed Wim volledig bij.

Neem desnoods iemand mee die van fietstechniek afweet, die je met raad en daad kan bijstaan in je zoektocht naar een tweedehandse fiets.

En neem de tijd.
Koenisa schreef:(Je kan trouwens twee keer zo snel een nieuwe kopen in vgl met de anderen voor hetzelfde geld!)
Dat zou ik juist niet willen! Ik heb liever een fiets van €1000 waar ik 10 jaar mee doe dan een van €500 die ik na 5 jaar vervang voor weer een van €500.

Het probleem met veel moderne apparaten / producten is dat je eigenlijk moeilijk iets kunt voorspellen over de gebruiksduur. Dure apparaten gaan soms nog eerder stuk dan goedkope. Dat zou iets zijn voor consumentenorganisaties: vaker de gebruiksduur aangeven per merk.

Terug naar de fietsen. Een mooie en goede fiets (lees frame) zul je langer gebruiken omdat je eerder geneigd bent te gaan investeren in nieuwe onderdelen dan bij een goedkoop ding. Is uiteindelijk ook nog beter voor het milieu. Kortom, mijn advies is wat meer uit te geven of inderdaad een mooie 2e hands te kopen.
Nog een laatste overweging, de 2ehands marktwaarde zal van een Decathlon waarschijnlijk harder achteruit gaan dan van merken met een betere reputatie, want hoe je het ook wendt of keert, Decathlon, Aldi, Halfords e.d. hebben nu eenmaal weinig uitstraling of reputatie.
Zo'n Aldi fiets weegt meer dan de bagage. :roll: Moet je eens optillen. Loodzwaar.
danielbaars schreef:de goedkoopste aanrader die ik hier vond (VSF T400) moet bijna 1100 euro neergelegd worden. Wat verklaart het prijsverschil?
Suggestie / goed bewaard geheim... sshht niet doorvertellen ;-)

Je kunt ook kiezen voor een VSF T400 24 gear a € 650,- voor € 110 extra kun je de V-brakes omruilen voor hydraulische Magura 11 remmen (bij bike4travel). Dan moet er alleen nog een voorrekje op.

24 Gear betekent dat ze ergens *kuch Alivio/Deore kuch* onderdelen hebben verwerkt. T.o.v. de € 1100 VSF T400 zullen ze op een aantal plekken de iets goedkopere onderdelen hebben gebruikt.

Toch moet ik zeggen dat ik de spec's van die Riverside 7 (http://www.decathlon.nl/NL/riverside-7-40610556/#)heel behoorlijk vind. Als het Europa blijft en niet al te zeer off-road lijkt me dat ook een mooie fiets. Moet dan nogwel een fietsrekje voor voor erbij. Mogelijk ook een stevig (bijv. Tubus) achterrekje. Als je het overweegt zou ik wel proberen iets van een test rit te maken. Het is dan wel handig dat je op specifieke trekking fietsen al getest hebt om mogelijke verschillen op te merken.

Veel succes met je keuze,

Willem (aka Willem_V tot ik mijn password vergeten was).

NB: Helaas is mijn Aldi fiets gejat. Hij stond op slot op mijn gallerij maar niet aan iets vast :-( De Aldi fiets heeft mij niet in de steek gelaten. Ben uitermate te spreken over die trekking fiets. Als deze specificatie weer voorbij zou komen dan zou ik die fiets zo weer kopen. Helaas heb ik ze tot op heden geen trekking variant meer zien verkopen.
Er is niks mis met een BSO van Decathlon. Je moet er alleen geen fietsreis mee willen maken. Ca. 25kg bagage aan een fiets hangen en over wegen van zeer uiteenlopende kwaliteit stuiteren stelt nu eenmaal andere eisen aan een fiets dan die de inkoper van Decathlon voor ogen heeft. :wink:
Als je wat meer ingelezen bent in dit onderwerp en ervaring hebt opgedaan op het gebied van het reizen per fiets zal je (onvermijdelijk) tot dezelfde conclusie komen.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je er mee wilt gaan fietsen. Goedkope onderdelen slijten als de ziekte. Als je er ook nog een mee gaat fietsforenzen, heb je na een jaar al de prijs van de hele fiets aan onderdelen vervangen. :(
waltertje schreef:Goedkope onderdelen slijten als de ziekte.
Deze generalisatie vind ik dit forum echt onwaardig!
Leon (die op de ene fiets al 17500 km blij is met Acerashifters en Alivioderailleurs en op de andere sommige onderdelen van Alivio na 30000 km het ook nog steeds prima doen.)
Mee eens Leon, doe al jaren met deze LX derailleur.
Afbeelding
Na elke winter krijgt die een grondige beurt. Hoeveel kilometers er op zitten weet ik niet, maar hij zit op mijn winterfiets en wordt dus niet gespaard. Er zit ook al aardig wat speling op, maar schakelt nog wel.

Gideon
Leon schreef:
waltertje schreef:Goedkope onderdelen slijten als de ziekte.
Deze generalisatie vind ik dit forum echt onwaardig!
Leon (die op de ene fiets al 17500 km blij is met Acerashifters en Alivioderailleurs en op de andere sommige onderdelen van Alivio na 30000 km het ook nog steeds prima doen.)
Je moet juist wel generaliseren! Producten vertonen namelijk altijd een spreiding in kwaliteit. Met als gevolg dat er van een goedkope derailleur altijd wel een keer een exemplaar uit de fabriek komt dat heel lang mee gaat. Net zoals die opa die rookte als een ketter maar toch 85 werd. Als bepaalde goedkope onderdelen het lang uithouden, heb je gewoon mazzel, meer niet.

Het gaat nu juist om de gemiddelde levensduur, en ook om de spreiding daarin: een grote spreiding in kwaliteit betekent onbetrouwbaarheid.

Goede, betrouwbare onderdelen worden gemaakt van hoogwaardige materialen in een nauwkeurig productieproces met goede kwaliteitscontrole. Dat maakt een onderdeel duur.

Wil je goedkope onderdelen maken, dan gebruik je laagwaardige materialen, onnauwkeuriger bewerkingen en weinig kwaliteitscontrole. Die onderdelen zullen gemiddeld niet lang meegaan, en de levensduur zal zeer onvoorspelbaar zijn.

Als deze generalisatie dit forum onwaardig is, pleit dat niet voor het forum.