Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fool-proof fiets voor lange reis - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fool-proof fiets voor lange reis

MaartenFtH schreef:
wo 27 aug, 2025 19:26
Ik heb een afspraak gemaakt om deze zaterdag te proberen.
Ik hoop dat je slaagt, toen ik de advertentie zag nadat Rian het plaatste, vond ik dat ook de gaafste fiets van alle aangeboden fietsen in deze thread. :)

Mooie kleur, stoer frame, voorvork is geweldig en een zeer goede Shimano groepset!
Als de fiets maar lekker zit. En daar kunnen ze bij Peerenboom wel bij meekijken. Maat en zit is persoonlijk, ik denk dat die 57 cm groot zat is. Een kleine fiets kan je 'groter' maken, stuur verder van je af en omhoog, zadel omhoog. Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
RianGeenen schreef:
do 28 aug, 2025 09:39
Als de fiets maar lekker zit. En daar kunnen ze bij Peerenboom wel bij meekijken. Maat en zit is persoonlijk, ik denk dat die 57 cm groot zat is. Een kleine fiets kan je 'groter' maken, stuur verder van je af en omhoog, zadel omhoog. Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
Een kleine fiets kun je ook niet onbeperkt groter maken ;)
Storm schreef:
do 28 aug, 2025 10:53
RianGeenen schreef:
Echt? Jeetje, dat wist ik niet...
Vandaar ook de smilie..
RianGeenen schreef:
do 28 aug, 2025 11:00
Storm schreef:
do 28 aug, 2025 10:53
RianGeenen schreef:
Een grote fiets kan je niet onbeperkt kleiner maken.
Echt? Jeetje, dat wist ik niet...
Klassiek voorbeeld van een open deur. :)

Afbeelding
Vanaf Singapore, het is een stuk fietsen. Maar maak het ook niet te groot. Met een goede vakantiefiets is dit gewoon te doen. Je hebt echt niet een fiets nodig die meer bijzonder is dan om de Alpen over te komen.

Wat je wel wilt is een contact in Nederland om materiaal te versturen. Dit omdat bij een ongeval, schade simpelweg alles kapot kan.Het is handig wanneer het contact in Nederland precies weet wat er op je fiets zit.

Dat een fiets zwabbert bij 35+ km per uur? Is dat nou zo interessant? Een kruissnelheid van boven de 30 gaat echt niet lukken. Op een afdaling kun je bijremmen.

Een Rohloff naaf is uiterst betrouwbaar. Een derailleur zal het gewone periodieke onderhoud kunnen gebruiken. Hydraulische remmen doen die afstand zonder onderhoud, op een paar nieuwe blokjes na. V-brakes gaan natuurlijk ook. Ik ben met je eens dat die wel lekker eenvoudig langs de weg zijn te onderhouden. Het zijn allemaal bruikbare keuzes.

Waar zou ik aandacht op hebben? Een zadel met een enkele boutbevestiging, ik heb het een paar keer catastrofaal zien falen. Voor oud materiaal vind ik de afstand wel een te groot risico, als je de historie niet kent. Een fiets van 10+ jaar vraagt meer onderhoud.

Om een fiets te noemen. Met de instap nieuwe Koga WT, adviesprijs 2500 ben je al prima klaar voor de rit.
De kans op problemen met een Rohloff is aanzienlijk kleiner dan met een derailleur. Zeker bij een lange reis is een nieuw wiel met Rohloff uit NL laten versturen niet zo'n probleem. Binnen een week heb je zo'n wiel wel op de bestemming. Natuurlijk vind je makkelijker een nieuwe derailleur , maar vergis je niet. In veel landen zal je dan ook in een grote stad moeten zijn.