Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke verlichting voor Bikepacking fiets - Forum Wereldfietser

Welke verlichting voor Bikepacking fiets

Hallo,

Ik moet voor mijn setup nog een verlichting set hebben en ben heel benieuwd naar tips en tricks hoe jullie dit doen bij bijvoorbeeld een stuurharnas en achtertas.
Voor achter zie ik een zadellamp die aan de ophanging van het zadel wordt opgehangen.
Dat lijkt me ook wel wat.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Gezien de bevestiging, accucapaciteit, trilbestendigheid.

Ik zie graag jullie berichten.

gr. Robert
Welke eisen stel je aan de verlichting?
Wil je er mee zien in het donker (of een hele nacht) of gezien worden? Of alleen iets wat voldoet aan de Nederlandse wetgeving.
Voor dat laatste is een setje van Action voldoende. https://www.action.com/nl-nl/p/2575082/ ... rlichting/
Precies. Ligt eraan wat je wilt gaan doen. Maar laat je vooral niet gek maken, want dan eindig je met een peperdure verlichtingsset die je nauwelijks gebruikt.

Zelf heb ik twee kleine oplaadbare lampjes. Een voorloper van deze Lezyne lampjes:
https://www.mantel.com/lezyne-femto-usb-c-drive. Die kan je overal aan vastmaken. Maar het kan ook met een setje van de Action of Hema.

Die lampjes neem ik dan mee voor:
- Die enkele keer dat ik 's avonds in het halfdonker van een terras of eetcafe terug naar de camping fiets.
- Die paar keer dat ik door een tunnel fiets.
- Sfeerverlichting in de tent (aan het touwtje in de nok).

Om gezien te worden dus.

Een oplaadbare hoofdlamp (Nitecore) gaat sowieso ook mee, en heeft ons al eens in het halfdonker van een bergpas af geholpen. Maar dat komt zelden voor.
Tja dat hangt nogal van je fiets af hè.
Wanneer je zadeltas of iets op een drager voor je zadelpen hangt heeft het niet zo veel zin daar een lamp op te monteren. Terwijl anders is het een prima plek.

Knog Plus lampje op je staande achtervork? Zou ik er twee doen, eentje links en eentje rechts. Maar misschien rijd je met dynamo.

USB geladen lampen ben ik wel fan van lezyne. Montage boven het voorwiel, of met adapter hoger boven het stuur.

En verder, opvallende reflectie. In mijn beleving werken simpele spaakreflectoren en een fluoriserend hesje echt goed voor zichtbaarheid in het donker.

Je helm pimpen met 3M reflectietape helpt ook om eerder gezien te worden.
Het hangt enorm van je fiets en setup af. Bij mijn gravelbike had ik weinig ruimte op mijn stuur om een lamp te monteren vanwege de montage van een harnas, een item zoals dit is een goedkope oplossing om meer accessoires kwijt te kunnen:

https://www.internet-bikes.com/348269-m ... -mm-zwart/
Ik gebruik het zelf niet, maar als je veelal verhard rijdt over wegen waar vaker dan weleens auto’s rijden, geeft een wit flashlight naar voren absoluut verhoogde veiligheid. Vooral bij fel zonlicht, laagstaande zon, slingerende bergwegen, of juist saaie eindeloze rechte wegen (VS, Australië), wordt je eerder gezien, of sowieso gezien. Want je frontale oppervlakte is maar klein; veel mensen kijken gewoon langs je heen, zoals motorrijders ook weten.
Ik zie ze steeds vaker (in het buitenland) en denk dan: waarom gebruik ik nog niet zo’n ding?
Misschien omdat het verboden is.
Lampen op een fiets mogen niet knipperen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets
Als je als eenzame fietser overdag een knipperend licht voor en achter hebt dan valt dat best op.
Maar als je bij donker 10 fietsers tegenkomt met een knipperend licht, dan weet je niet wat jou nadert, net zo min wanneer je 10 fietsers met een knipperend rood lichtje achteroprijdt. En als je in die groep rijdt wordt je helemaal gek van dat geknipper.
Bloedirritant en gevaarlijk die felle knipperdingen. Zowel als ik aan het fietsen ben als wanneer ik gemotoriseerd aan het verkeer deelneem.

Het zou fijn zijn als er gehandhaafd zou worden op het reeds bestaande verbod en die dingen dan ter plekke met moker onklaar gemaakt zouden worden (-:

Neem gewoon een fatsoenlijk lampje. Met Duitse goedkeuring erop ben je vaak al goed onderweg.
Dat bloedirritante is precies waarom ze erg effectief zijn op afgelegen plattelandswegen zonder verlichting waar nog wel eens een fietser wordt doodgereden en automobilisten vaak hard rijden en de rem niet weten te vinden. In die omstandigheden erg veilig dus. Een garmin varia beperkt het knipperen tot het moment dat er iemand van achteren nadert en knippert bovendien niet van helemaal niets naar heel fel. In die vorm echt een aanrader.
Ik doe geen ultra's maar bikepack lekker in de zomer. Geen lampjes nodig dus, hooguit een usb-oplaadbaar knippertje achter voor donkere tunnels.
Ik heb het NIET over fietsen in NL (voor DaVinci en Jurr), noch over het fietsen in een stad of ander druk verkeer, noch over het fietsen in het donker.
TS vraagt naar mogelijke verlichting voor een bikepacking setup. Neem aan dat ie daarmee de wijde wereld in wilt gaan, conform de doelstelling van deze club.
En ik geef aan dat ik zie dat zo’n knipperend voorlicht veiligheidsverhogend kan weken. Zo heb ik zelf al een aantal keren meegemaakt dat een tegemoetkomende auto een andere auto inhaalde, en frontaal op mij af kwam, en mij wss nooit gezien heeft.
Ik ben nu een rondje aan het doen door Frankrijk, en het valt me op dat je het daar steeds vaker ziet op racefietsen; ik denk niet dat die jongens en meisjes dat zomaar voor de lol doen.

En dan gaat het niet om een lampje van de HEMA, maar één die in de volle zon ook van een km of wat te zien is.
En ja, zo’n lamp kun je al naar gelang de omstandigheden ook lager, of zelfs uit zetten.
Met betrekking tot een knipperend voor- of achterlicht op je fiets het volgende. Voor alle duidelijkheid, een knipperende voor- of achterlicht is in Nederland wettelijk niet toegestaan. Het licht moet, als het aan is, continue branden.
Dit is gecheckt bij de politie.

Moderator